ابراز نگرانی از کاهش نرخ برگشت ناپذیری دانش آموزان به مدارس

اُفت ۵۰ تا ۶۳ درصدی یادگیری درس «ریاضی» دانش آموزان/ این رقم در «علوم» به ۳۷ درصد می رسد

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

تاثیر کرونا بر شیوع بیشتر پدیده چاقی / لزوم غربالگری قد و وزن همه دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چاقی، محصول سبک زندگی ماست که بر میزان تحرک و پویایی افراد اثر گذاشته است، گفت: در این میان کرونا بر کم تحرکی جمعی افزوده و خانه نشینی و کم تحرکی به شیوع بیشتر پدیده چاقی کمک کرده است.
کد خبر: ۱۲۸۳۱۸۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان و افتتاح نمایشگاه آن که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه دو تا ۹ درصد هزینه های سلامت، صرف پیامدهای چاقی می شود که در دهه های اخیر افزایش یافته و بیش از دو برابر شده است، گفت: پدیده چاقی بین نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را هدر می دهد.
 
وی افزود: هزینه درمان خانواده های دارای افراد چاق ۳۷ درصد بیش از سایر خانواده هاست. ۶۰ درصد دیابت و ۱۸ درصد بیماریهای قلبی ناشی از اضافه وزن است و افراد چاق دو برابر بیشتر دارو مصرف و یک و نیم برابر بیشتر به پزشک مراجعه می کنند. میزان بستری آنها بیشتر و میزان از کارافتادگی شان دو برابر بیشتر است. همچنین امید به زندگی شان چهار تا ۱۰ سال کمتر از سایرین است و این آمارها نشان می دهد با پدیده بزرگ و خطرناکی روبه رو هستیم که باید برای آن تدبیر کرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه موظف هستیم به سلامت جسمی و روحی دانش آموزان نیز حساس باشیم و نسبت به آن عکس العمل نشان دهیم گفت: تربیت متوازن و هماهنگ تربیتی است که در کنار توجه به قوای ذهنی و دانش، سلامت دانش آموزان را هم تحت مراقبت قرار می دهد.
 
حاجی میرزایی ادامه داد: این مشکل محصول سبک زندگی ماست که بر میزان تحرک و پویایی افراد اثر گذاشته است. در این میان کرونا بر کم تحرکی جمعی افزوده و خانه نشینی و کم تحرکی به شیوع بیشتر پدیده چاقی کمک کرده است.  
 
وی با بیان اینکه طرح کوچ منوط به غربالگری سراسری است که آمارها حکایت از استقبال خوب استان ها و خانواده ها دارد اظهار کرد: ما انسان ها یک دایره نیازهایی برای سلامت جسمی و روحی داریم. در مقابل آن تقاضاها و خواسته هایی داریم که برای تحقق آنها تلاش میکنیم. وضعیت مطلوب وضعیتی است که دایره نیازها و خواسته ها با همدیگر منطبق شوند.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر این دو دایره از همدیگر فاصله گرفتند وضعیت نگران کننده می شود. اینکه چگونه می توانیم نیازهای افراد را در سبد تقاضای آنها قرار دهیم یک فرایند خلاقانه و پیچیده نیاز دارد.
 
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مسئولیت دینی، شرعی و اجتماعی همه ما اقتضا می کند که در این دوران با
تمام توان برای آموزش، پرورش و سلامت دانش آموزان تدبیر کنیم و در میدان حضور داشته باشیم عنوان کرد: باید به دانش آموزان کمک کنیم. این مهم نیازمند وجود نیروهای خستگی ناپذیر است که توانایی لازم را برای برقراری ارتباط صمیمانه و نزدیک با دانش آموزان را دارا هستند و خلاقیت و توانمندی دارند.
 
وی افزود: مجموعه ای از تلاش ها و کوشش ها برای اجرای این طرح در کشور صورت گرفته و امیدوارم در اسفندماه نه تنها به اهداف تعیین شده برسیم، بلکه از اهداف پیشی بگیریم. اگر بتوانیم سبک زندگی و الگویی را در دانش آموزان نهادینه کنیم که در قالب آن پویا و فعال باشند در تمام زندگی شان اثر خواهد گذاشت.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر اکنون انتخاب درستی صورت بگیرد، مابقی انتخاب های ما در طول زندگی اصلاح خواهد شد، گفت:  این کار را نمی توانیم به خوبی پیش ببریم مگر آنکه خانواده ها و انجمن اولیا و مربیان پای کار بیایند. همچنین باید از ظرفیت تمام معلمان بهره مند شد. باید زمینه های شوق آفرینی و تقویت انگیزه دانش آموزان را فراهم کرد.
 
حاجی میرزایی افزود: اجازه ندهیم که تعطیلی آموزش حضوری، مانع اجرای شایسته و سنجیده این طرح شود. کسی که مسئول غربالگری و کنترل دانش آموزان است باید هر هفته کنترل کند و با مدارس و خانواده ها پیوند برقرار کند.
 
وی با اشاره به تغییر زیست بوم آموزشی در دوران کرونا، تاکید کرد که ارزیابی نهایی ما در پایان سال این است که آیا توانستیم مسیر جایگزین را به گونه ای بپیماییم که به نتایج مورد انتظار برسیم؟ اگر این مهم اتفاق نیفتد فرصت سوزی کرده ایم. همکارانم در استان ها روی تک تک دانش اموزان حساس و پیگیر وضعیت تک تک آنها باشند. لازم است همه دانش آموزان تحت غربالگری قد و وزن قرار بگیرند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها