فوق تخصص نوزادان با بیان اینکه شیر مادر تمام نیاز فیزیولوژیک شیرخوار را مرتفع می‌کند، گفت: ماهیت، کیفیت و کمیت شیر مادر همگام با نیاز و تمایلات شیرخوار تغییر می‌کند که این مساله از خصوصیات منحصر به فرد شیر مادر است.
کد خبر: ۱۲۷۳۳۴۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علی ناصح ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر و با اشاره به شیر آغوز، کلستروم یا همان شیر اولیه مادر که در بدو تولد نوزاد و چند روز ابتدایی تراوش می‌کند، گفت: کلستروم حاوی حجم بالایی از پروتئین است که این مواد منجر به تقویت سیستم ایمنی و دفاعی نوزاد شده و از این نظر اهمیت بالایی دارد.
 
رییس بخش نوزادان بیمارستان طالقانی خاطر نشان کرد: در ابتدای شیردهی معمولا شیر مادر به طور فیزیولوژیک حالت آبکی‌تری دارد؛ به این خاطر که رفع تشنگی کرده و نوزاد و شیرخوار را برای تغذیه موثرتر آماده کند، شیر مادر طی شیردهی کیفیت مد نظر خود را بدست می آورد و در انتهای شیردهی حجم بالاتری از چربی دارد تا منجر به سیری نوزاد شود.
 
ناصح با بیان اینکه تمام تلاش کمپانی‌های تهیه کننده شیر مصنوعی این است که بتوانند ماهیت شیر را نزدیک‌تر به شیر مادر تولید کنند ولی هیچ گاه نمی‌توانند جای شیر مادر را بگیرند، ادامه داد: پایه و اساس مواد اولیه تمام شیر خشک‌های موجود در بازار، شیر گاو است که املاح زیادی داشته و پروتئین آن دو سه برابر شیر مادر است و ماهیت آن با سیستم گوارشی نوزاد خیلی سازگار نیست.
 
وی با اشاره به تلاش برای ایجاد تغییر در ماهیت شیر خشک، گفت: با این حال ماهیت آن خیلی با سیستم گوارشی شیرخوار و نوزاد همخوانی ندارد و گاها عوارضی همچون ایجاد آلرژی‌های گوارشی که شاخص‌ترین آن ریفلاکس، دل درد، نفخ ، دل پیچه و یبوست است را ایجاد می‌کند.
 
این عضو هیات علمی گروه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با بیان اینکه وجود رگ خونی در مدفوع نوزاد یک پدیده شایع و از علل حساسیت و آزردگی مخاط سیستم گوارش در روده‌هاست، گفت:‌ خون در مدفوع گاهی به صورت روشن و گاهی به صورت تیره مشاهده می‌شود و علت آن حساسیت به پروتئین گاو یا مصرف شیر خشک‌های حاوی پروتئین گاو است.
 
ناصح در ادامه با اشاره به مواد غذایی موجود در شیر مادر و سایر مزایای آن، گفت: راحت جذب شدن مواد غذایی موجود در شیر مادر یکی از امتیازات فوق العاده با ارزش آن است که می‌تواند مواد ضروری را از طریق شیردهی در اختیار شیرخوار قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه پروتئین شیر مادر نصف شیر خشک ولی پروتئین بسیار با کیفیتی است، اظهار کرد:  نوع پروتئین شیر مادر "وی" whey  و شیرگاو و شیر خشک پروتئین "کازئین" است و نسبت بالای کیفیت پروتئین "وی" به "کازئین" در شیر مادر یکی از عوامل ارزشمند بودن، تحمل بهتر شیر مادر، کم کردن آلرژی و حساسیت های گوارشی و جذب بهتر مواد غذایی است.
 
این عضو هیات علمی در خاتمه با اشاره به افزایش ضریب هوشی در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، تصریح کرد:‌ کاهش بروز برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، چاقی، افزایش وزن بیمارگونه، آسم، حساسیت‌های تنفسی و ریوی در کودکان برخی دیگر از مزایای تغذیه با شیر مادر است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها