نماینده مردم رشت در مجلس مطرح کرد

هجوم‌ مگس‌ها به منازل مسکونی در سراوانِ رشت

بسیاری از کشورها در سراسر جهان این روزها شاهد مواردی از شیوع بیماری کووید ۱۹ ناشی از کروناویروس جدید هستند و تعدادی از آنها نیز همه‌گیری‌های گسترده‌ای را تجربه می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۷۳۲۷۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، هرچند مقامات در برخی کشورها از جمله چین روند همه‌گیری را تحت کنترل درآورده‌اند اما به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودنِ شرایط، کارشناسان و مسئولان بهداشتی به مردم توصیه می‌کنند که همواره جدیدترین اخبار و یافته‌های پزشکی را از منابع معتبر و سازمان‌های رسمی دنبال نمایند تا به اطلاعات صحیح و مفید برای مهار هرچه بیشتر بیماری و حفظ سلامت خود و دیگران دست پیدا کنند.
 
از ابتدای آغاز این همه‌گیری سازمان جهانی بهداشت (WHO) همواره داده‌ها و نتایج تحقیقات پزشکی و علمی را به طور گسترده و فراگیر اطلاع‌رسانی کرده و تاکید بر تشخیص صحیح اطلاعات درست از باورهای غلط و رایج عمومی دارد.
 
به همین منظور در میان دستورالعمل‌های بهداشتی مرتبط با کووید ۱۹ به نقل از سایت این سازمان چهار نکته مهم در مورد این بیماری یادآوری شده تا هرچه بیشتر به افراد در اقدامات پیشگیرانه صحیح و مناسب کمک کند:
 

۱. شست و شوی بینی با آب‌نمک از ابتلا به کووید ۱۹ پیشگیری نمی‌کند

 
هیچ مدرک پزشکی دال بر اینکه شستن منظم بینی با آب‌نمک از افراد در برابر کروناویروس جدید محافظت می‌کند، وجود ندارد. هرچند برخی مطالعات محدود نشان می دهد که این کار می تواند به بهبود سریع‌ترِ سرماخوردگی معمولی کمک کند اما هیچ مطالعه‌ای نشان نداده است که روش فوق در پیشگیری از عفونت‌های دستگاه تنفسی موثر باشد.
 

۲. کروناویروسِ عامل کووید ۱۹ از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شود

 
در مورد انتقال کروناویروس از طریق نیش پشه تا به امروز هیچ مدرک و دلیل پزشکی به دست نیامده است.
 

۳- مگس خانگی عامل انتقال ویروس کرونا نیست

 
همچنین هیچ شواهد یا اطلاعات پزشکی مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق مگس خانگی منتقل می‌شود، وجود ندارد.
 

۴. همه افراد در همه سنین می توانند به ویروس کرونا آلوده شوند

 
هم افراد سالمند و هم جوانان به این ویروس آلوده می‌شوند. در هر دو گروه سنی، اشخاصی که بیماری مزمن و زمینه‌ای نظیر آسم، دیابت و بیماری قلبی دارند (که البته اغلبِ جوانان از وجود فاکتورهای خطرزای این امراض در خود بی‌خبر هستند) بیشتر با خطر تشدید بیماری مواجه می‌شوند.
 
بنابراین سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند همه گروه‌های سنی برای حفاظت از خود در برابر کرونا باید تمام نکات و پروتکل‌های بهداشت فردی نظیر شست و شوی منظم دست‌ها و بهداشت تنفسی را رعایت کنند.
مهمترین راه انتقال این ویروس تاجدار ترشحات بزاق و بینیِ فرد آلوده است که از طریق عطسه،‌ سرفه و حتی صحبت کردن در فضای اطراف او پراکنده می‌شود.
 
همچنین فردِ سالم ممکن است با لمس سطوح آلوده و سپس لمس چشم‌ها، بینی یا دهان با دست‌های آلوده و پیش از شستن آنها، ویروس را به بدن خود راه دهد. بنابراین برای محافظت از خود به عنوان نخستین و مهم‌ترین دستورالعمل‌های بهداشتی حتما فاصله اجتماعی از دیگران را حفظ کنید، ماسک بزنید، سطوحی که زیاد با آنها در تماس هستید ضدعفونی کنید، دست‌های خود را به طور منظم بشوئید و از لمس چشم و بینی و دهان با دست‌ها جدا پرهیز کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها