مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی تا کنون 138 شهید سلامت در راه مبارزه با کرونا تقدیم کرده است که خانواده‌های آنها با مشکلاتی مواجهند.
کد خبر: ۱۲۷۱۹۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، نشست خبری پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت به صورت ویدئوکنفرانس با حضور؛ کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور و حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.

جهانگیری در این نشست گفت: پزشکان برای رسیدن به این هدف باید کنار یکدیگر باشند، این موضوع ثمرات خوبی خواهد داشت این پویش همواره در این چند ماهه نکات مثبتی داشته و امیدواریم با ادامه این پویش بتوانیم ایران را پاس بداریم و جان ما ایران ماست.

کرمانپور در ادامه افزود: امروز این جنگ نیاز به حمایت دارد، این پویش نیازمند کمک است به دلیل اینکه نمی‌دانیم این ویروس از کجا آمده و تا کجا ادامه خواهد داشت احساس می‌کنیم این مبارزه ادامه دارد و اگر همه به کمک هم نیاییم ممکن است مانند جنگ که گاهی نیرو و تجهیزات کم بود با مشکلاتی مواجه شویم، من به نمایندگی از طرف پرستاران و همه افرادی که به نوعی که به بیماران کمک می‌کنند از مردم می‌خواهم که به وسط میدان بیاند به دلیل اینکه مدافعان سلامت نیازمند روحیه هستند، باید دولت حاکمیت و مردم و حتی هموطنان خارج از کشور از این پویش حمایت کنند. در کمپین یک سری مسائل را خودمان طراحی کردیم، کمپین هنرمندان، نقاشان و تشکیل شده و تا کنون هزار اثر نقاشی به دست ما رسیده که به کادر درمان ارائه خواهد شد. با توجه به اینکه کمک مالی حاشیه دارد دانشجویان تلاش کردند تا به نیازمندان کمک کنند و در قالب کمپین 5050 این خدمات را ارائه می‌دهند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی تا کنون 138 شهید سلامت در راه مبارزه با کرونا تقدیم کرده است که خانواده‌های آنها با مشکلاتی مواجهند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: گروه پرستاری ۲۰.۳۷ درصد شهید، پرسنل غیر از پرستاری و پزشکی مثل خدمات و تاسیسات و تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپیست‌ها ۱۹ درصد و جامعه پزشکی شامل پزشکان و دندان پزشکان عمومی و متخصص نیز ۶۰ درصد شهید دارند که از این میزان حدود ۲۷ درصد پزشکان عمومی و ۳۲ درصد از تخصص‌های مختلف هستند. بیشترین تخصصی که تاکنون بیشترین شهید را داده، گروه زنان و زایمان با ۵.۲۸ درصد و بعد گروه اطفال با ۴.۱۶ درصد هستند. در حال حاضر سیر ابتلای کودکان به ویروس کرونا را شاهد هستیم. گروه بیهوشی ۳.۲۹ درصد، گروه قلب و عروق و جراحی و ماما حدود ۲.۵ درصد شهید داده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: دستیاران پزشکی با کمترین حقوق و درآمد درحال خدمت رسانی هستند که باید از آنها تشکر کرد.

کرمانپور افزود: شهدای سلامت مظلوم‌ترین شهیدان هستند به دلیل اینکه برای آنها مراسم تشییع پرشکوه برگزار نشد. آنها هم فرزندان این کشورند و بیش از سی سال برای آنها هزینه و سرمایه گذاری شد تا بتوانند به مردم خود خدمت کنند و حالا نوبت مردم است تا دِین خود را ادا کنند.

جهانگیری گفت: ماسک زدن برای کسی که صحبت می‌کند واجب است. این‌که مسئولان ماسک را زیر چانه می‌برند و صحبت می‌کنند، صحیح نیست. زمان صحبت کردن نباید ماسک را برداشت. همچنین نباید به ماسک دست زد. نقد فراوانی در این زمینه وجود دارد. از مسئولان کشور نیز می‌خواهیم که هنگام صحبت کردن حتما ماسک بزنند. کرونا از طریق چانه منتقل نمی‌شود و باید ماسک روی بینی و دهان باشد.

معاون فنی سازمان نظام پزشکی گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ تمدید پروانه پزشکان که نتواستند بازآموزی خود را بگذرانند انجام می‌شود. حدود ۱۸۰ مجوز شهر دوم به پزشکان داده شده که به کمک همکاران خود در شهرهای دیگر بروند.

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره فاصله توصیه‌ها با رفتار جامعه بیان کرد: این اتفاق افتاده و پس از توفیق نسبی در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم. بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی نمایی کمک کرد. جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده بود و ترس از کرونا ایجاد شده بود، دچار عادی پنداری شد. در تیر ماه نیز از همان کشته‌ها برداشت می‌کنیم و آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بیش از ۵ هزار نفر را از دست دادیم.

وی ادامه داد: البته راه بازگشت وجود دارد. ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند و ۱۹ کشور شاهد نمودار پایدار نزولی هستند. برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی پنداری ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل ساز خواهد بود. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.

جهانپور گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع رسانی برگردیم. انتظار داریم از میانه مرداد ماه روند کاهشی ابتلا را شاهد باشیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: شاید در مستندسازی ضعف‌هایی داشته باشیم، اما مدافعان سلامت واژه و مفهوم جدیدی نیست. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمانی که شبکه بهداشت در کشور گسترش پیدا کرد، جنبه‌ها و جلوه‌های مدافعان سلامت را شاهد بودیم. امروز در بسیج ملی مقابله با کرونا نیز شاهد استمرار این تلاش‌ها هستیم.

کرمانپور نیز در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا اظهار کرد: کرونای زمستانی، کرونای بهاری و کرونای تابستانی با یکدیگر متفاوت است. کرونای زمستانی شامل ترس و هیجان و نگرانی بود که کمک کرد. مردم برای خودشان و اطرافیان نگران بودند. رسانه‌ها نیز از این ترس استفاده کردند. کرونای بهاری شامل تعطیلات نوروزی و نشاط و همدلی و با هم بودن را شامل می‌شد. این نشاط باعث شد در بهار کنترل قابل توجهی داشته باشیم.

وی ادامه داد: کرونای تابستانی، کرونای کار و کم پولی و اضطراب است. در حال حاضر اضطراب و هیجان سرکوب شده مردم را گرفتار کرده است. کادر درمانی هم در حال حاضر خسته شده‌اند. مردم هم خسته شده و دچار مشکلات مالی هستند و از طرفی عادی سازی هم اتفاق افتاده است. یکی از تفاوت‌های این کروناها این است که کرونای تابستانی، خانوادگی شده است. به طور مثال ۴ نفر از عضو یک خانواده گرفتار ویروس کرونا شده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: بدترین مورد، کرونای پاییزی است. نقش رسانه‌ها این است که کرونای پاییزی را با کمک دولت و ملت و رسانه‌ها کنترل کنیم.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره نظارت بر مطب‌ها بیان کرد: در اردیبهشت ماه تدوین پروتکل‌ها برای مطب‌ها انجام شد. مطب‌ها از ابتدا بسته نبودند. در دندان پزشکی پروتکل‌ها به شدت سخت گیرانه است. در پزشکی هم حتی گفته شده که در ساعت باید ۶ بیمار پذیرش شود. این پروتکل اعلام شده است.

وی ادامه داد: در زمینه نظارت هم دقت‌هایی انجام می‌شود. این‌که به صورت کامل رعایت نمی‌شود، حق با شماست. نکته مهم این است که این رعایت فقط قرار نیست توسط پزشکان انجام شود و یکی از موارد مهم، مراجعه کنندگان هستند. بیماران برای مراجعه به خیلی از متخصصان از شهرستان‌ها می‌آیند. مردم باید سیستم نوبت را رعایت کنند. هرچند درمان به تاخیر افتاده است و ما نگرانی برای سایر بیماری‌ها هم داریم.

معاون سازمان نظام پزشکی گفت: حتما نظارت‌ها را تشدید خواهیم کرد، اما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. معیار سنجش مطب با بقیه اقشار متفاوت است. زیرا همه افراد مراجعه کننده یا مشکوک به کرونا بوده یا بیمار هستند. در نتیجه این مکان‌ها ممکن است آلوده‌ترین مکان باشد. باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود و نمی‌توانیم به راحتی پلمب کنیم. منشی پزشک به جز خواهش از مراجعه کنندگان نمی‌تواند کار دیگری انجام بدهد. نکته اصلی این است که باید از ظرفیت‌های فعال استفاده کنیم.

جهانگیری اظهار کرد: بازنگری بر رعایت پروتکل‌ها در دستور کار است. این‌که برای یک مطب محدودیت ایجاد کنیم، باید به این هم فکر کنیم که به جای آن باید چه چیزی ایجاد شود.

newsQrCode
برچسب ها: سلامت کرونا ویروس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها