همه‌گیری كووید ۱۹ دردسرهای زیادی را برای مردم سراسر دنیا به وجود آورده است؛ در عین حال، فرصت خوبی نیز برای نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و شركت‌های زیادی از این فرصت برای طراحی محصولات جدید یا فروش محصولاتی كه تا پیش از این چندان مورد اقبال قرار نگرفته بودند، استفاده می‌كنند.
همه‌گیری كووید ۱۹ دردسرهای زیادی را برای مردم سراسر دنیا به وجود آورده است؛ در عین حال، فرصت خوبی نیز برای نوآوری‌ها در زمینه‌های مختلف ایجاد شده و شركت‌های زیادی از این فرصت برای طراحی محصولات جدید یا فروش محصولاتی كه تا پیش از این چندان مورد اقبال قرار نگرفته بودند، استفاده می‌كنند.
کد خبر: ۱۲۷۱۰۵۹

رباتیك، یكی از صنایع دارای فناوری بالاست كه طی چند ماه اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است. ربات‌ها گاهی می‌توانند عملكرد انسانی را با هزینه‌ای كمتر و دقت بیشتر انجام دهند.

این نكته به‌ویژه در كارهایی كه انجام‌شان می‌تواند سلامت انسان را به خطر اندازد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. با 5 ربات كه در نقاط مختلف دنیا برای تسهیل فرآیند مبارزه با كووید ۱۹ یا كاهش پیامدهای ناخوشایند آن به كار گرفته شده‌اند، آشنا می‌شویم.

ربات‌های ضدعفونی‌كننده

یك شركت دانماركی مدتی پیش موفق به طراحی و تولید ربات‌هایی شد كه می‌توانند با استفاده از لامپ‌های ویژه پرتوی فرابنفش، سطوح را ضدعفونی كنند.

در این میان، برخی از بیمارستا‌ن‌ها در چین مشتری این محصول شده‌اند و به شكلی گسترده از آن برای گندزدایی سطوح مختلف بهره می‌گیرند. لامپ‌های ویژه پرتوی فرابنفش، دی‌ان‌ای یا آر‌ان‌ای هر نوع میكروارگانیسم را در محوطه‌ای مشخص از بین می‌برند. با وجود این‌كه این لامپ‌ها از اثربخشی بالایی در ضدعفونی‌ كردن سطوح برخوردارند، قرارگیری بدن در معرض این پرتو یا بازتابش آن برای سلامتی سودمند نیست.
به همین دلیل، استفاده از ربات نه تنها می‌تواند به انجام دقیق‌تر عملیات گندزدایی بینجامد، بلكه خطری را نیز متوجه انسان نمی‌كند. این ربات‌ها می‌توانند با شناسایی مسیرهای عملیات و نحوه انجام درست گندزدایی،‌ این كار را بدون حضور و نظارت انسانی انجام دهند.

ربات مراقب فاصله‌گیری

سنگاپور از جمله كشورهایی است كه تدابیر سفت‌وسختی را از ابتدای بحران همه‌گیری ویروس كرونا اجرا كرده است. این كشور كه همیشه به قانونمداری شهرت داشته، این بار از یك ربات برای نظارت بر رعایت مقررات مربوط به فاصله‌گیری اجتماعی در پارك‌ها استفاده كرده‌است.

ربات چهارپای شركت بوستون دینامیكز كه ظاهری كم‌وبیش شبیه یك سگ بزرگ دارد، دارای تعدادی دوربین و حسگر است. این ربات می‌تواند متوجه عدم رعایت فاصله از سوی افراد شده و یك پیام هشدار از پیش ضبط‌شده را به‌طور خودكار پخش كند. البته یكی از نگرانی‌های همیشگی در زمینه ابزارهای هوشمند دارای دوربین و حسگر، جمع‌آوری اطلاعات از مردم و نقض احتمالی حریم خصوصی آنهاست. اما مدیران بوستون دینامیكز به سنگاپوری‌ها اطمینان داده‌اند كه این وسیله قرار نیست اطلاعات شهروندان را جمع‌آوری كند و فقط به وظیفه محول شده خود عمل می‌كند. جالب است بدانید این ربات پیش از این در برخی محوطه‌های پروژه‌های عمرانی برای بررسی ایمنی و نیز امنیت محیط كاربرد داشته است.

ربات‌های نمادین

جشن فارغ‌التحصیلی یكی از به‌یادماندنی‌ترین روزها در زندگی همه كسانی است كه چند سال در دانشگاه تحصیل كرده‌اند. محدودیت‌های اجتماعی ناشی از همه‌گیری سبب شده كه اجتماعات مختلف در سراسر دنیا لغو شود كه جشن‌های فارغ‌التحصیلی نیز از جمله این رویدادها بوده‌است.

در این میان، ژاپنی‌ها یك راه‌حل متفاوت برای این مساله یافتند. ربات‌های نیومی ساخت شركت اوهمیلبز به‌عنوان جایگزین دانشجویانی كه در مراسم فارغ‌التحصیلی حضور دارند، حاضر می‌شوند. در قسمت بالایی این ربات‌ها یك تبلت قرار می‌گیرد كه تصویر چهره دانشجوی مورد نظر را نشان می‌دهد. بر بالای این تبلت نیز یك كلاه ویژه فارغ‌التحصیلی قرار دارد. هر دانشجو از طریق تماس تصویری در این مراسم شركت كرده و مدرك خود را دریافت می‌كند. گفتنی است ایده جالب ژاپنی‌ها مورد توجه برخی كشورهای دیگر هم قرار گرفته و برای نمونه، در چین نیز چنین برنامه‌ای برگزار شده است.

پیك رباتیك

محدودیت‌های همه‌گیری سبب شد روند گرایش خانوارها به خرید آنلاین موادغذایی و دیگر مایحتاج روزانه با افزایش روبه‌رو شود.

البته در بیشتر موارد، عملیات ارسال سفارش‌ها توسط پیك‌های انسانی انجام شد، اما ربات‌ها هم از ظرفیت خوبی برای انجام این كار برخوردارند. در شهر میلتون كینز (Milton Keynes) واقع در بریتانیا مدتی است یك مجموعه از ربات‌های شش‌چرخه برای ارسال انواع خریدها و سفارش‌های مشتریان از سوپرماركت‌ها به كار گرفته شده‌اند. این ربات‌ها كه ارتفاع‌شان تقریبا به اندازه زانوی یك انسان است، می‌توانند خریدها در حجم نه چندان زیاد را به نشانی مشتری حمل كنند. این ربات‌ها سرعتی برابر با ۴ متر بر ثانیه دارند.

ارزیابی و درمان

سازمان ملل متحد پنج ربات ویژه را در اختیار دولت روآندا قرار داده‌است. این ربات‌ها توسط شركت بلژیكی زورا بات طراحی و تولید شده‌اند و می‌توانند به فرآیند مبارزه با همه‌گیری كووید ۱۹ كمك كنند. این ربات‌ها قادر به ارزیابی دمای بدن بیمار، شناسایی افرادی كه ماسك نزده‌اند و نیز پایش هر نوع صدا یا ظاهر غیرطبیعی در افراد بیمار هستند. البته توانایی‌های این ربات‌ها فقط به این موارد محدود نمی‌شوند. كادر درمانی كه با بیماران كرونایی روبه‌رو هستند در معرض این ویروس قرار دارند. این ربات می‌تواند با دادن دارو و نیز دیگر ملزومات به فرد بیمار، از تعداد دفعات حضور كادر درمان در كنار بیمار بكاهد.

صالح سپهری‌فر - مشاور کسب و کارهای نوآور / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها