دانشمندان "کالج دانشگاهی لندن" مطرح کردند

حیوانات می‌توانند ناقل کروناویروس باشند

دانشمندان "کالج دانشگاهی لندن" در بررسی جدید خود دریافتند که ممکن است حیوانات منبعی از کروناویروس باشند و موجب شیوع موج جدیدی از ابتلا به کووید- ۱۹ شوند.
کد خبر: ۱۲۶۹۲۱۷
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پژوهش جدید دانشمندان "کالج دانشگاهی لندن"(UCL) نشان می‌دهد که حیوانات می‌توانند منبعی از کروناویروس باشند و این موضوع به موج دوباره ابتلا به کووید- ۱۹ منجر شود. حتی اگر بیماری در انسان‌ها ریشه‌کن شده باشد، حیوانات می‌توانند موجب شیوع دوباره آن باشند.
دانشمندان باور دارند که برای بررسی امکان شیوع بیماری در حیوانات گوناگون، باید تلاش‌هایی در سطح جهان صورت بگیرد.
ایده دانشمندان این است که اگر کروناویروس در میان حیواناتی گسترش یابد که نزدیک انسان‌ها زندگی می‌کنند، می‌تواند به آغاز موج دیگری از کووید- ۱۹ منجر شود.
پروفسور "ژوان سانتینی"(Joanne Santini)، از دانشمندان این پروژه گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند برخی از حیوانات می‌توانند کروناویروس را از انسان‌ها بگیرند و آن را دوباره به انسان‌ها انتقال دهند. ما هنوز نمی‌دانیم که احتمال این خطر تا چه اندازه است زیرا این شواهد مربوط به یک ناحیه محدود هستند. ما باید راهبردهای نظارتی جدیدی ابداع کنیم تا اطمینان یابیم که با یک شیوع گسترده در حیوانات غافلگیر نخواهیم شد. اگر شیوع کروناویروس در میان حیوانات حقیقت داشته باشد، نه تنها سلامت حیوانات بلکه سلامت انسان‌ها را نیز تهدید خواهد کرد.
وی افزود: اگر انتقال ویروس در میان حیوانات بررسی نشود، می‌تواند پیامدهای برگشت‌ناپذیری داشته باشد و اگر ویروس از حیوانات آلوده به انسان منتقل شود، می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند.
دانشمندان باور دارند که مقیاس گسترده شیوع کووید- ۱۹ می‌تواند حیوانات را به منبعی از کروناویروس تبدیل کند.
پروفسور سانتینی و پروفسور "سارا ادواردز"(Sarah Edwards)، دیگر پژوهشگر این پروژه، آزمایش‌هایی را برای بررسی عفونت در میان گروه‌های کوچکی از حیوانات انجام دادند و تلاش کردند تا با آزمایش و مدل‌سازی، مکانیسم‌های عفونت را توصیف کنند. مدل‌سازی‌ و بررسی‌های آزمایشگاهی نشان دادند که کروناویروس می‌تواند به تعدادی از حیوانات منتقل شود.
ادواردز گفت: اکنون نیاز فوری به نظارت گسترده بر حیوانات و انجام دادن آزمایش روی حیوانات احساس می‌شود. تمرکز بررسی‌ها باید بیشتر روی حیوانات خانگی و حیواناتی باشد که به انسان‌ها نزدیک هستند.
وی افزود: بعید است که بررسی آزمایشگاهی روی حیوانات بتواند شواهد مورد نیاز را برای مطمئن شدن در مورد ایمن بودن آنها فراهم کند. برای مطمئن شدن از این موضوع، به نظارت گسترده‌تری نیاز داریم. ما به اطلاعات بیشتری نیاز داریم و همزمان باید اقدامات احتیاطی را در مواجهه با گونه‌های حیوانی که امکان انتقال ویروس را دارند، به کار بگیریم.
این پژوهش، در مجله "Lancet Microbe" به چاپ رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها