«جشنواره منتقدان بازی‌های ویدئویی» یا «ویگما»، تلاش منتقدان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بازی كشور برای برگزاری رویدادی با استاندارد و قالبی جهانی است. این قشر از فعالان بازی ایران، از ابتدای شكل‌گیری جشنواره‌های بازی كشور در آنها نقش داشته‌اند؛ اما با این حال پررنگ بودن نقش دیگر اقشار و بی‌توجهی نهادها به خبرنگاران بازی سبب شد پس از سال‌ها ویگما شكل بگیرد.
«جشنواره منتقدان بازی‌های ویدئویی» یا «ویگما»، تلاش منتقدان، خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای بازی كشور برای برگزاری رویدادی با استاندارد و قالبی جهانی است. این قشر از فعالان بازی ایران، از ابتدای شكل‌گیری جشنواره‌های بازی كشور در آنها نقش داشته‌اند؛ اما با این حال پررنگ بودن نقش دیگر اقشار و بی‌توجهی نهادها به خبرنگاران بازی سبب شد پس از سال‌ها ویگما شكل بگیرد.
کد خبر: ۱۲۶۸۴۳۹
ویگما با همكاری مستقیم هشت رسانه بازی به‌عنوان تیم برگزاری و هشت رسانه بازی و عمومی به‌عنوان حامیان رسانه‌ای، اولین دوره خود را آغاز كرد.
 
همچنین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان مشاركت‌كننده در امور اجرا، تیم برگزاری را همراهی كرد.
 
علی فخار، دبیری جشنواره را به‌عهده داشت و تیم‌اجرایی ده نفره آن، هسته مركزی ویگما را تشكیل دادند.

سفری پر فراز و نشیب

پیش از این تاریخ ۱۵ اسفند ۹۸ و محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برگزاری اولین دوره ویگما در نظر گرفته شده بود.
 
قرار بود رویداد یك روز تمام در جریان باشد و حاضران در سخنرانی‌ها و پنل‌های گفت‌وگوی فعالان بازی‌های ویدئویی كشور شركت كنند. با همه‌گیری ویروس كرونا و به‌دنبال آن تعطیلی رویدادهای مشابه، تیم برگزاری تاریخ دیگری برای «ویگما ۲۰۲۰» در بهار سال جاری در نظر گرفت. 

با این حال و با گذر زمان مشخص شد بخت چندان با تیم برگزاری یار نیست و شورای برگزاری ویگما، تصمیم به برگزاری آنلاین رویداد گرفت. تصمیمی كه سبب شد پنل‌های رویداد، جای خود را به سخنرانی‌های بیشتر بدهد و البته ساختار اختتامیه نیز به كل تغییر كند.
 
سرانجام روز جمعه، ۹ خرداد، رویداد به میزبانی بستر اینترنتی آپارات برگزار و تماشای اختتامیه نیز به‌صورت رایگان برای علاقه‌مندان میسر شد.

به این ترتیب، ویگما متفاوت از آنچه در ابتدا در نظر گرفته شده بود، اولین دوره خود را پشت‌سر گذاشت. در جریان رویداد، سخنرانی‌هایی با محوریت اكوسیستم بازی‌سازی كشور ارائه شد.

از مدیریت بحران روابط عمومی (كه این روزها بیش از هر چیزی به آن احتیاج داریم!) گرفته تا چند و چون ارائه بازی به ناشران بزرگ.

طه رسولی، علی فخار، محمد زهتابی، حامد نصیری و امین شهیدی از جمله سخنرانان رویداد بودند. علاوه بر این، آرش عیاری اجرای اختتامیه ویگمای امسال را بر عهده داشت.

فرزندان مورتا، فاتح اولین دوره

منتقدان بازی‌های ویدئویی كشور در كنار قرار‌دادن موقعیتی برای بازی‌سازانی كه تمایل به دیده‌شدن آثارشان داشتند، خود به انتخاب و گزینش آثار مورد نظرشان پرداختند. پیرو همین رویكرد، عناوینی انتخاب شدند كه در طول این ماه‌ها، بیشترین تاثیر را از دید هیات داوران ویگما در اكوسیستم بازی‌سازی كشور از خود به جا گذاشتند.

در بخش خلاقانه‌ترین بازی، رقابت بین «زیرزمین خانه مافیایی»، «سایه هیچ»، «شاه‌دزد» و «آن‌سوی باران» بود. جایی كه فانوس توانست جایزه دیگری به ویترین افتخارات خود و «آن‌سوی باران» اضافه كند.

رقابت برای مورد انتظارترین بازی سال ۹۹، بین «قصه رونین»، «قصه بیستون» و «به دور مریخ ۲» شكل گرفت و هیات داوران، ساخته بلك كیوب‌گیمز یعنی «قصه بیستون» را با تندیس ویژه ویگما بدرقه كردند. در بخش بهترین صدا و موسیقی، درخشش‌های ساخته تیم فن‌افزار یعنی «فرزندان مورتا» آغاز شد.

«فرزندان مورتا» علاوه بر این جایزه، سه جایزه دیگر را هم به خانه برد كه مهم‌ترین آنها بهترین بازی سال ویگما بود.

بهترین روایت و داستان و بهترین طراحی بازی، دیگر بخش‌هایی بودند كه «فرزندان مورتا» در آنها موفق به كسب جایزه شد.

در ادامه بهترین كارگردانی هنری به «سایه هیچ» رسید و عنوان «پسرخوانده»، ساخته استودیو پاییزان با وجود رقبای قدرتمندی چون «پرسیتی»، «ارباب جنگ» و «كوییز آو كینگز» به‌عنوان بهترین بازی در جریان انتخاب شد.

ویگما در شرایطی به كار خود پایان داد كه بسیاری از همین حالا منتظر برگزاری دومین دوره آن هستند. رویدادی كه اگر به وقوع بپیوندد، قطعا با شكل و شمایلی متفاوت با آنچه در خرداد ۹۹ دیدیم میزبان دوستداران خود خواهد بود.
 
امیر گلخانی - روزنامه نگار و منتقد بازی / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها