پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

قرمزی چشم و زخم در پا؛ علائم جدید کرونا / دروغ و واقعیت لخته شدن خون در پی تکثیر ویروس در بدن

یک پزشک متخصص در رابطه با علائم جدید ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه می دهد و البته می گوید که بر خلاف تصور ویروس کرونا کمرنگ نشده و ممکن است پیک دوم آن در راه باشد.
کد خبر: ۱۲۶۶۰۸۳

دکتر احمدرضا مظاهری پزشک متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با خبرنگار سلامت جام جم آنلاین عنوان کرد: علائم ابتدایی ویروس کرونا در ابتدا تب، سرفه، آبریزش بینی، خستگی و سردرد بودند بعد از آن از دست رفت حس بویایی و چشایی به وجود آمد و  اما علائم جدیدی از این بیماری در میان مبتلایان دیده می شود. برخی دیگر از این بیماران نیز هیچ علامتی از خود نشان نمی دهند که به نگرانی ما اضافه می کند.

دکتر مظاهری گفت: ما اکنون با علائم خارج از ریه هم روبرو می شویم، علائمی نظیر قرمزی چشم، زخم پا، مشکلات گوارشی. نباید تصور کرد بروز هر یک از این علائم در بدن به معنای مبتلا شدن به کرونا است اما به هر حال باید آنها را جدی گرفت.

این پزشک متخصص در رابطه با این پرسش که آیا ایجاد لخته شدن خون در ریه در پی ابتلا به کرونا واقعیت دارد یا خیر بیان داشت: این مورد بسیار نادراست. حتی در مواردی خونریزی مغزی هم تایید شده است اما این مسئله فعلا چندان به صورت عادی نشده است و موارد استثنایی را دربرمیگیرد.

وی افزود: ویروس کرونا و هم گیر شدن آن در جهان تحقیقات پزشکی زیادی را به وجود آورد. یکی از بدیهی ترین مسائل در رابطه با این ویروس است که ویروس کرونا هم اعصاب مرکزی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد و هم محیط بدن را درگیر خود می کند.

این پزشک متخصص در رابطه با این سوال هم که آیا مشکل در راه رفتن در بیماران کرونایی صحت دارد یا خیر نیز گفت: همانطور که می دانید ضعف و خستگی یکی از علائم معمول ویروس کرونا در بدن است اما از آنجایی که این ویروس می تواند اعصاب مرکزی را هم تحت تاثیر قرار بدهد اختلال در راه رفتن و ضعف اندام تحتانی هم به وجود می آید.

دکتر مظاهری در پاسخ به این پرسش که درد قفسه سینه هم جز علائم کرونا است نیز تاکید کرد: بله، این بیماری گاهی اوقات موجبات درد قفسه سینه و مشکلات قلبی را هم به وجود می آورد. ولی این موارد نادر هستند و کمتر اتفاق می افتند. بستگی به سیستم ایمنی بدن افراد دارد.

این پزشک متخصص یادآور شد: علائم شناخته شده و جدید کرونا ایجاد زخم بر روی پوست به خصوص بر روی پا است. البته اکنون مشخص شده این زخم ها به دلیل مصرف داروهایی است که برای درمان کرونایی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در رابطه با انتقال ویروس کرونا از طریق مدفوع نیز گفت: این ویروس در مدفوع هم رویت می شود و از این طریق هم قابل انتقال و سرایت است.

مظاهری اذعان داشت: بیماران سرطانی و قلبی و عروقی و بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند بیشتر در معرض خطر این ویروس قرار دارند و باید به شدت مراقب باشند چرا که بدن آن در مقابل این ویروس به شدت آسیب پذیر و حساس است.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: اکنون در خیابان ها و معابر شهر افراد زیادی را می بینیم که بدون ملاحظه و بدون ماسک و دستکش و بدون رعایت کردن فاصله اجتماعی بیرون می آیند. چرا فرهنگ این افراد پایین است؟ چه کسی گفته ویروس کرونا ضعیف تر شده و در حال از بین رفتن است؟ پیک دوم کرونا در راه است و این پیک را کسانی به وجود می آورند که اکنون بدون دستکش و ماسک آنها را در خیابان می بینیم.

دکتر مظاهری در پایان گفت: شستن مداوم دست ها بسیار لازم و ضروری است و باید افراد آن را بدون اغماض انجام بدهند. استفاده از ماسک برای محیط بیرون از منزل هم اجباری است. سعی کنید از دستکش های لاتکس استفاده کنید و تا می توانید از حضور در اماکن عمومی خودداری کنید تا یکی از عوامل به وجود آمدن پیک مجدد ویروس کرونا نباشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها