در حالی که اپیدمی ویروس کرونا بیشتر شده  اخبار جعلی و فیک بهداشتی در رسانه های اجتماعی رواج یافته و باعث وحشت و سردرگمی بیشتر مردم  شده است.
کد خبر: ۱۲۶۲۱۰۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از NHS،  در حال حاضر به اکثر مردم دنیا توصیه می شود که اگر درجه تب بالا یا سرفه مداوم دارید تا 14 روز در خانه بمانید. اماهمانطور که پزشکان بصورت شبانه روزی برای مهار شیوع بیماری و یافتن درمان تلاش می کنند  بسیاری از موارد ابتلا به کرونا ناشناخته مانده است.

در همین شرایط بسیاری از شایعات در فضای مجازی و غیرمجازی هم موج می زند. از اینستاگرام گرفته تا گوگل و از توییتر گرفته تا فیسبوک سرشار از اخبار درست و نادرست زیادی در رابطه با ویروس کرونا شده‎اند.

اما واقعا ویروس کرونا شما را نگران کرده است؟ نگرانی شما خیلی خوب است چون شما را وادار می کند بیشتر مراقب خودتان باشید. در ادامه به چند شایعه یا حقیقت موجود در فضای مجازی برای مقابله با ویروس کرونا می پردازیم. آنها حقیقت دارند؟

ویتامین C واقعا کرونا را می کشد؟

ویتامین C به عنوان یک مکمل تقویت کننده سیستم ایمنی شناخته می شود. ، لینوس پائولینگ که دو بار جایزه نوبل را برده ادعا کرد که مصرف دوزهای زیاد آن نه تنها می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند بلکه در برابر بیماری های شدید از جمله سرطان و بیماری های قلبی نیز نقش محافظتی دارد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف دوز متوسط 200 میلی گرم ویتامین C باعث کاهش مدت زمان سرماخوردگی در جمعیت عمومی می شود. این نتایج براساس بررسی چندین مطالعه در سال 2013 به اثبات رسید.

با این حال هیچ مدرکی وجود ندارد که بتواند از سرماخوردگی جلوگیری کند. به طور مشابه هیچ مدرکی هم وجود ندارد که بتواند از ورود ویروس کرونا به بدن جلوگیری کند. اما با این حال این روزها مدام گفته می شود که ویتامین C کافی در بدن این ویروس را می کشد. این ادعا به طور کامل درست نیست.

جادوی غرغره آب نمک؛ از حقیقت تا افسانه

در فضای مجازی به ما می گویند یکی دیگر از ساده ترین راهکارها برای جلوگیری از ورود کرونا به بدن غرغره آب نمک است. غرغره آب گرم مخلوط به نمک یا سرکه می تواند ویروس را در گلو پیش از اینکه به ریه برسد بکشد. البته بر اساس تحقیقات علمی و پزشکی مدرکی مبنی بر حقیقت علمی این کار وجود ندارد. گفته می شود برای کسانی که دیگر به ویروس کرونا مبتلا شده اند غرغره کردن آب نمک فایده ای ندارد هر چند برخی دیگر از محققان مخالف این قضیه هستند. سازمان جهانی بهداشت هم اذعان داشته که شستشوی بینی با محلول نمکی به جلوگیری از عفونت کمک نمی کند.

یک افسانه دیگر: گرما دشمن ویروس کروناست

سازمان بهداشت جهانی می گوید که همه شواهد نشان می دهد که ویروس کرونا را می توان در هر نقطه با آب و هوای گرم و مرطوب انتقال داد. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر وجود بیماری در اثر سرما یا برفی وجود ندارد.

تودی لنگ ، استاد بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد ، می گوید: در مورد فصلی بودن کرونا حرف و حدیث های بسیار زیادی وجود دارد.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا شستن مکرر دست هاست.

کرونا بیشتر مردان را قربانی می کند؟

این روزها به دفعات خوانده ایم و شنیده ایم که ویروس کرونا بیشتر مردان را مبتلا می کند. آیا حقیقت دارد؟ واقعیت این است که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه یک جنس یا گروه نژادی بیشتر از سایرین به کرونا آلوده می شوند وجود ندارد.

یک شایعه مضحک دیگر وجود دارد مبنی بر اینکه چینی ها بیشتر از سایر مردمان جهان مستعد پذیرش این ویروس در بدن خودشان هستند.

اما این حقیقت ندارد و تمامی مردان به یک اندازه در معرض خطر قرار دارند.

با این حال شواهد نشان می دهد كه كودكان - 16 ساله و كمتر - به طور كلی بسیار خفیف مبتلا می شوند. افرادی که بیشتر در معرض خطر مرگ و میر قرار دارند یا در موارد شدید ایجاد می شوند افرادی هستند که دارای شرایط اساسی بهداشتی مانند مشکلات تنفسی هستند و سن بالایی هم دارند.

منبع: NHS / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها