عضو هیئت مدیره فدراسیون فوتبال در گفت و گو با جام جم آنلاین:

اعلام نتیجه 3 بر صفر به سود پرسپولیس قانونی است / چه بهتر که بازی دوباره برگزار شود

روز گذشته دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس در هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار نشد. در واقع سپاهان حاضر نشد مقابل پرسپولیس بازی کند تا بزرگ ترین بازی هفته لغو شود.
روز گذشته دیدار دو تیم سپاهان و پرسپولیس در هفته بیستم لیگ برتر فوتبال ایران برگزار نشد. در واقع سپاهان حاضر نشد مقابل پرسپولیس بازی کند تا بزرگ ترین بازی هفته لغو شود.
کد خبر: ۱۲۶۰۷۱۳

به گزارش جام جم آنلاین ، سپاهان هوادارانش را می خواست و بدون آنها میزبانی نمی خواست. پرسپولیس اما در میدان حاضر شد. در نهایت هم این مسابقه برگزار نشد. خوشبین ترین هواداران سپاهان اعتقاد دارند که بازی باید دوباره برگزار شود اما خوب می دانیم که قانون فوتبال در این مواقع چه حکمی صادر می کند؛ اعلام نتیجه سه بر صفر به سود تیمی که در میدان بوده و به ضرر تیمی که حاضر نشده بازی کند.

اکنون تمامی نگاه ها متمرکز به مسابقه ای است که برگزار نشد. تکلیف چیست و اصلا به این موضوع چگونه باید نگاه کرد؟

مسعود معینی عضو هیئت مدیره فدراسیون فوتبال و کارشناس فوتبال در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: این اتفاق یعنی نیمه تمام ماندن یک مسابقه در همه جای دنیا رخ می دهد. من فکر می کنم مهم ترین مسئله در برهه کنونی سلامتی مردم است. چرا فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت بازی های این هفته بدون تماشاگر باشد؟ چون به فکر سلامتی تماشاگران است. در مشهد، تهران، اصفهان از قبل اعلام شده بود که به دلیل شیوع بیماری کرونا و احتمال آسیب رسیدن به سلامتی مردم بازی ها برگزار می شود البته بدون تماشاگر.

معینی عنوان کرد: در هفته بیستم دو بازی برگزار شد. استقلال با ذوب آهن مسابقه داد و در مشهد هم شهرخودرو با نفت مسجدسلیمان دیدار کرد. در رابطه با دیدار سپاهان و پرسپولیس هم باید بگویم من شاهد صحنه هایی بودم که از سیما پخش می شد. یک ساعت قبل از شروع مسابقه شاهد حرکاتی بودیم.

این کارشناس فوتبال افزود: صحنه ای من ندیدم که هر دو تیم یا مقصر باشند و یا نباشند. در هر صورت شرایط بازی فراهم بود. تیم داوری، امنیت استادیوم، عوامل فدراسیون فوتبال و کلیه ناظران در صحنه حاضر بودند و همه چیز را کنترل می کردند. به ویژه دوربین ها این کنترل را به خوبی انجام دادند.

معینی در ادامه گفت: اما بعد از اینکه اعلام شد مسابقه بدون تماشاگر برگزار می شود، تصمیم گیرنده داور است. داور مسابقه طبق قوانین و آن طوری که اعلام شد نیم ساعت به تیمی که در میدان حاضر نشده فرصت می دهند که به میدان بیاید.

وی بیان داشت: پرسپولیس خودش را در زمین گرم می کرد اما سپاهان هنوز به استادیوم نیامده بود. من شاهد این بودم که تیم پرسپولیس به رختکن رفت و تیم سپاهان با اتوبوس وارد استادیوم شد. بازیکنان سپاهان در همان رختکن شروع به انجام حرکات کششی و گرم کردن خودشان کرده بودند.

معینی یادآور شد: تا همان جا شاهد بودیم که داور نیم ساعت فرصت به تیم ها داده بود که در میدان حاضر شوند. آنطوری که مجری تلویزیون هم گفت داور می تواند از اختیارات خودش استفاده کند و نیم ساعت دیگر هم به تیم ها فرصت بدهد. این مسائل (برگزار نشدن مسابقه) گاهی اتفاق می افتد که یا به دلیل شرایط آب و هوایی مشکلی به وجود می آید و یا اتفاقات ناگوار رخ می دهد. به عنوان مثال وقتی با ریزش و تخریب سکوها مواجه می شویم طبیعی است که مسابقه برگزار نشود. البته در اینجا هم داور است که تصمیم می گیرد. به هر حال همه اینها مقدمه بود.

این کارشناس فوتبال خاطرنشان کرد: مهم بود که این دو تیم در شرایط بسیار حساسی از لیگ با هم بازی داشتند و دو تیمی هستند که با اضافه شدن تیم هایی مثل ذوب آهن، شهرخودرو و استقلال کورس قهرمانی را تشکیل داده اند.

وی گفت: برای پرسپولیس سه دوره قهرمانی در تاریخ فوتبال بسیار ارزنده بوده است. اما فکر می کنم که این بازی به جای اینکه به صورت قانونی سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود دوباره برگزار شود هیچ مسئله ای ایجاد نمی شود. سپاهان تیم خوبی است همانطور که پرسپولیس همین گونه است. به هر صورت حساسیت بازی باعث شده تا اکنون حرف و حدیث درباره آن زیاد باشد.

معینی تصریح کرد: سپاهان قصد بازی کردن داشت و می خواست از میزبانی خودش حداکثر استفاده را ببرد. میزبانی بدون تماشاگر اصلا امکان ندارد. تصور کنید تیم بارسلونا با تیم رئال مادرید در مرحله آخر لالیگا با هم بازی دارند. هر کدام ببرند به عنوان قهرمانی لالیگا می رسند. حالا در یک اقدام عجیب هر دو دروازه تیم ها را بردارند. در فوتبال چه اتفاقی می افتد؟ دیگر این فوتبال چه معنایی دارد؟ اگر بهترین بازیکنان و بهترین تیم ها و مربیان مقابل هم صف آرایی کنند اما دو دروازه این طرف و آن طرف میدان را بردارند واقعا برگزاری آن مسابقه چه فایده‌ای دارد؟ این بازی به کجا کشیده می شود؟ نقش داور هم همین است. داور نباشد یک مسابقه فوتبال چه معنایی پیدا می کند؟

وی ادامه داد: اگر سرمربی کنار زمین نباشد یک مسابقه واقعا معنا دارد؟ اما باید به مهم ترین نکته اشاره کنم. اگر تماشاگر نباشد اصلا فوتبال برگزار نشود بهتر است.

معینی تاکید کرد: اگر به چارت فیفا دقت کنید بالاترین نقطه ای که بالای برنامه ها وجود دارد واژه «Spectator» است؛ یعنی تماشاگر. اصل فوتبال تماشاگرانش است. اگر تماشاگر نباشد فوتبال وجود ندارد. ما برای مردم و علاقه مندی و ایجاد شور و اشتیاق برای آنها این فوتبال و این ورزش دنیاپسند را برگزار می کنیم.

وی گفت: نظر شخصی من این است که این بازی بدون کش و قوس و بدون حاشیه سازی مطبوعات و رسانه ها دوباره برگزار شود. تیم استرالیا نتوانست به جام جهانی 98 فرانسه برود. دلیلش را هم خوب می دانیم، مقابل ایران دو بر دو مساوی کردند و از راه یابی به جام جهانی باز ماندند. گل دوم ایران که از سوی خداداد عزیزی به ثمر رسید باعث شد تا استرالیا مساوی کند و نتواند به جام جهانی برود. تیم استرالیا 70 درصد برنده نبرد بزرگ ملبورن پیش بینی شده بود و مردم این کشور صعود تیم ملی کشور خود به جام جهانی را قطعی می دانستند. اما بعد از ناکامی بزرگ مقابل ایران فردای همان روز تاریخی مطبوعات استرالیا برخورد عاقلانه ای با این ناکامی داشتند. مثلا یکی از پرتیراژترین روزنامه های این کشور بدون هیچ جار و جنجال و بدون هیچ گونه حمله و انتقاد به زدن این تیتر بسنده کرد:‌«oh, we lost!». یعنی ما باختیم. همین و تمام شد رفت.

این کارشناس فوتبال گفت: حالا اوضاع رسانه های ایران را در قبال برگزار نشدن بازی هایی مثل سپاهان و پرسپولیس ببینید. همه دوست دارند همه چیز به حاشیه برود و مردم سرگرم یک سری مسائل بیهوده شوند. من اصلا این را دوست ندارم.

وی در پاسخ به این پرسش که "اگر بازی سه بر صفر اعلام نشود احتمال باب شدن این اتفاق و ترک میدان از سوی یک تیم در دیدارهای آتی چقدر وجود خواهد داشت" گفت: تیم ها با هم فرق دارند. تیم هایی مثل سپاهان، پرسپولیس، استقلال و تراکتور هستند که هواداران زیادی دارند. تمام مسائل روی این چند تیم می چرخد. مطمئن باشید اتفاقی که دیروز افتاد هرگز باب نمی شود.

معینی عنوان کرد: الان دانشگاه ها، مدارس، مهدکودک ها و کلی ارگان‎های دیگر تعطیل شده اند. دلیلش را هم خوب می دانیم؛ شیوع ویروس کرونا. این ویروس بخشی از جهان را گرفته است. این مشکل چند وقت دیگر برطرف می شود و می رود و دیگر شرایط این چنینی به وجود نمی آید که ورزش را تحت تاثیر قرار بدهد. بنابراین نمی شود که تصور را بر این گذاشت چون یک بار یک بازی بزرگ برگزار نشده در آینده باز هم رخ می دهد.

کارشناس فوتبال یادآور شد: شرایط زمانی و مکانی در همه مقاطع با هم فرق می کند. از همه خواهش می کنم در قبال برگزار نشدن این مسابقه سکوت کنند و چیزی نگویند. باید وضعیت کنونی جامعه تغییر کند و شیوع کرونا متوقف شود تا دیگر شاهد اتفاقاتی این چنینی نباشیم.

معینی در پاسخ به این سوال هم که "اگر قرار بر این شد بازی دوباره برگزار شود و پرسپولیس زیر بار این شرط نرود آنگاه چه اتفاقی می افتد" نیز گفت: باید در این رابطه جلساتی با حضور مدیرعاملان هر دو باشگاه برگزار شود. مدیرعاملان هر دو باشگاه هم بازیکنان خوبی بوده اند و هم سابقه مدیریتی خوبی دارند. هر دو جوان هستند و افکار خوبی دارند بنابراین مذاکره بین دو باشگاه آنچنان پیچیده نخواهد بود. باید تعامل کافی بین دو باشگاه وجود داشته باشد.

معینی گفت: اگر قرار باشد بازی دوباره برگزار شود شرایط آن خیلی مهم است. مثلا اگر قرار است بازی یک ماه دیگر برگزار شود برد و باخت های این دو تیم را هم باید در نظر گرفت. مثلا اگر سپاهان دو بازی خود در لیگ برتر را ببرد اما پرسپولیس از دو بازی یک بازی را برده باشد آنگاه نسبت به برگزاری مجدد مسابقه برگزار نشده دیروز حساسیت هایی به وجود می آید.

وی در پایان گفت: فدراسیون فوتبال در بهترین شرایط مساوی برای هر دو تیم از هر نظر مسابقه را برگزار کنند و اجازه ندهند که دیگر تیم ها از این فرصت استفاده کنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها