خورشید گرفتگی 5 دی از شرق عربستان آغاز می‌شود و ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای زیبا را در جنوب شرقی کشور رقم خواهد زد.
کد خبر: ۱۲۴۳۲۱۷
جزئیات خورشید گرفتگی پنجم دی / نماز آیات پنجشنبه واجب می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، خورشید گرفتگی حلقوی پنجشنبه ۵ دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی (گرینویچ) از شرق شبه جزیره عربستان آغاز می‌شود و با گذشتن از کشورهای قطر، امارات و عمان، وارد اقیانوس هند می‌شود، جنوب شبه قاره هند و سریلانکا در ادامه مسیر خورشید گرفتگی قرار دارند؛ سپس مسیر نوار گرفتگی وارد کشور مالزی می شود و طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی به مدت 3 دقیقه و ۳۹ ثانیه در این کشور رخ می‌دهد.

در ادامه مسیر، نوار گرفت وارد کشورهای اندونزی، فیلیپین و گوام می‌شود و در نهایت ساعت ۰۸:۰۵ به وقت جهانی (گرینویچ) در اقیانوس آرام از سطح زمین خارج می شود، کشور ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای بسیار زیبا را در افق جنوب شرقی رقم خواهد زد، در محدوده غرب ایران اوج گرفت جزئی دیده نمی‌شود و خورشید پس از طلوع، رو به باز شدن می‌رود، تمامی انواع کسوف‌ها از جمله خورشید گرفتگی پیش رو وجوب خواندن نماز آیات را در پی دارند.

لازم به ذکر است که این خورشید گرفتگی در ایران به صورت جزئی دیده می‌شود و البته میزان گرفتگی در مناطق مختلف کشور متفاوت است؛ به گونه‌ای که هرچه به سمت جنوب و جنوب غربی حرکت کنیم، مساحت گرفتگی بیش‌تر می‌شود و هر چه به سمت شمال غرب روانه شویم، مساحت گرفت کاهش می‌یابد.

اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) جزئی پنج‌شنبه پنجم دی ماه 1398 در شهر مقدس قم

برای خواندن نماز، از زمان اعلام شده برای طلوع خورشید، چند دقیقه‌ای (حدود چهار دقیقه) صبر بفرمایید تا قرص خورشید به طور کامل از افق خارج شود و آنگاه مشغول خواندن نماز آیات شوید و رعایت دو دقیقه احتیاط را نسبت به زمان پایان گرفتگی و قضا شدن نماز، ترک نفرمایید.

ضمنا مقلدّین مراجع معظمی همچون حضرات آیات عظام بهجت، سید محمد شاهرودی و فاضل لنکرانی و نیز آیت الله العظمی نوری همدانی ، از زمان آغاز باز شدن گرفتگی تا زمان پایان گرفت جزئی، نماز آیات را به نیت ما فی‌الذمه (‌بدون نیت أداء و قضا) بخوانند و نیت اداء نکنند.

اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه 5 دی ماه 1398 در مراکز استان‌ها

اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه 5 دی ماه 1398 در شهرهای مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره

اوقات شرعی نماز آیات خورشید گرفتگی (کسوف) پنج‌شنبه 5 دی ماه 1398 در شهرهای مقدس عراق

خورشیدگرفتگی‌های بعدی قابل مشاهده در افق تهران

نکات علمی برای مردم در زمان کسوف

از نگاه مستقیم و بدون فیلتر به خورشید حتی در زمان خورشید گرفتگی، جدا اجتناب کنید.

برای رصد کسوف از فیلترهای مخصوص از جمله فیلتر مایلار آلمانی، یک شیشه جوشکاری با تیرگی شماره ۱۴ و یا دو عدد با تیرگی شماره ۹ استفاده شود.

در رصد خورشید، نگاه چند ثانیه‌ای داشته باشید و از نگاه پیوسته و طولانی به خورشید پرهیز کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها