متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

تا می توانید میوه و سبزیجات بخورید / فست فود در روزهای آلوده ممنوع

هوای تهران و برخی شهرهای بزرگ هنوز آلوده است و روزهایی بحرانی پشت سر می گذارد. در این روزها شمار مراجعان به درمانگاه ها و بیمارستان ها به دلیل مشکلات تنفسی و سایر مشکلات مربوط به آلودگی هوا چند برابر شده است.
کد خبر: ۱۲۴۲۹۰۹
تا می توانید میوه و سبزیجات بخورید / فست فود در روزهای آلوده ممنوع

به گزارش جام جم آنلاین ، آنچه که در این روزها بسیار اهمیت دارد نوع تغذیه است. تغذیه قرار نیست آلودگی را از بین ببرد اما حداقل در برابر برخی از مواد سمی در بدن ایستادگی می کند و علاوه بر آن برخی دیگر از مواد خوراکی باعث کاهش جذب سموم هوای آلوده در بدن افراد می شود.

در اینباره سید محمد دهقان نسب متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد: هوای تهران هنوز آلوده است و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت اما باید در این وضعیت به نوع تغذیه بسیار اهمیت داد. در این روزها شهروندان تا می توانند میوه و سبزیجات مصرف کنند.

دهقان نسب گفت: میوه ها به دلیل اینکه حاوی انواع ویتامین ها هستند می توانند برخی از سموم ناشی از آلودگی هوا را که جذب بدن شده اند دفع و خنثی کنند. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که میوه به تنهایی نمی تواند در برابر آلودگی از بدن افراد محافظت کند.

وی اظهار داشت: نوع تغذیه نقش زیادی در پایداری بدن در مقابل آلاینده های موجود در هوا دارد و هر چند به طور کامل آنها را از بین نمی برد اما حداقل این است که آنها را کمرنگ می کند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: میوه ها حاوی رنگدانه های متعددی نیز هستند که این رنگدانه ها خود از جذب مواد سمی در بدن جلوگیری می کنند اما همانطور که گفتم این فرآیند قرار نیست به طور کامل باشد و آلودگی را به طور کامل از بین ببرد.

وی افزود: سبزیجات و صیفیجاتی همانند انواع کلم حاوی آنتی اکسیدان های فراوانی هستند که در آلودگی هوا برای بدن بسیار مناسب است. رنگدانه های نارنجی موجود در هویج نیز بسیار مفید و موثر است.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: مواد غذایی دیگری همچون گوجه فرنگی، روغن زیتون و سیر و پیاز نیز مفید و موثر است. البته در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده است می توان از قرص های ویتامین C و E نیز استفاده کرد.

دهقان نسب یادآور شد: اسیدهای چرب امگا 3 در برابر آلاینده‌های موجود در هوا مقاومت زیادی دارند. منابع خوراکی غنی از این اسیدهای مفید شامل مغزهای روغنی مثل گردو، دانه‌ها مثل تخم کتان، ماهی‌های چرب و روغن ماهی هستند.

وی تاکید کرد: استفاده از فست فودها در این روزها باید به حداقل برسد و اصلا استفاده آنها ممنوع است. انواع فست فود حاوی روغن با اسید چرب بالایی هستند. این اسیدهای چرب ترانس بالا در جذب سموم موجود در هوا همانند سرب سریع عمل می کنند.

دهقان نسب با تاکید بر عدم استفاده از انواع فست فودها در وضعیت آلودگی هوای تهران بیان داشت: کودکان در برابر آلودگی هوا بسیار آسیب پذیر هستند و نوع تغذیه آنها باید بسیار مورد اهمیت قرار بگیرد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: مصرف آهن و ویتامین ها به خصوص ویتامین C برای کودکان بسیار خوب و مفید است.

دهقان نسب در پایان گفت: در روزهای آلوده توجه به تغذیه بسیار مهم است و در واقع یک سپر دفاعی بزرگ در برابر آلاینده های موجود در هوا محسوب می شود. در این روزهای آلوده باید به اندازه کافی مایعات مصرف و وعده هایی همانند سوپ در طول روز گنجانده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها