یک کارشناس محیط زیست می گوید بوی بد متصاعد شده در برخی از مناطق تهران دلایل مختلفی دارد که تغییر جهت باد یکی از آنهاست و البته احتمالات دیگری در رابطه با زباله ها و فاضلاب وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۴۰۵۱۴
منشا بوی بد تهران چه بود؟ / از ترکیدگی فاضلاب تا انباشت زباله ‎ها

به گزارش جام جم آنلاین ، دو روز قبل از ساعت 16 بوی بدی در مناطق مرکزی تهران به مشام می رسید که بسیار آزاردهنده بود. این شرایط یادآور پیچیده شدن بوی بسیار بدی بود که سال گذشته در بسیاری از مناطق تهران استنشاق شد.

اما علت اصلی این بو چیست و چه اتفاقی افتاده است که این بو دوباره باعث ناراحتی شهروندان تهرانی شده است؟

هادی حسین‎زادگان کارشناس ارشد محیط زیست در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان داشت: تشخیص اینکه چه دلایلی باعث می شود تا برای دومین بار در یک سال اخیر این چنین بوی بدی در تهران به مشام برسد تحقیقات کارشناسی بیشتری می خواهد و به نظرم فقط یک احتمال را نباید در نظر گرفت.

کارشناس ارشد محیط زیست افزود: فعلا گفته می شود که تغییر جهت باد می تواند علت اصلی این بو باشد اما باید احتمالات دیگر را در نظر گرفت. به نظر من نظریه تغییر جهت باد توام با رطوبت چندان دقیق نیست.

وی گفت: مرتبه قبل که بوی بد شدیدی تهران را قرق کرد بسیاری گفتند که گاز مرکاپتان دلیل این امر است که البته شرکت گاز و نفت آن را تکذیب کرد. البته اینبار هم به نظر نمی رسد گاز مرکاپتان دلیل این امر باشد. بعید است که بویی که دیروز استشمام شد مربوط به گاز مرکاپتان باشد.

حسین زادگان خاطرنشان کرد: بوی بد زباله های انباشته شده و هدایت آن به مناطق مختلف تهران به وسیله باد یکی از دلایل اصلی است. تهران در 14 سال اخیر با معضل دفع زباله روبرو است و کنترلی دیگر بر روی انهدام زباله ها وجود ندارد. هر چند چیزی اعلام نشده اما محتمل ترین گزینه همان منشا زباله ای است که باعث ایجاد بوی بد در تهران شده.

حسین زادگان یادآور شد: تاسیسات آب، نفت و گاز هم می تواند دخیل باشد اما در شرایط کنونی و با توجه به تحقیقات کارشناسی شده و میدانی به نظر می رسد که واقعا به این موارد ارتباطی ندارد.

وی تاکید کرد: ترکیدگی لوله های فاضلاب فعلا تایید نشده است. بعید به نظر می رسد که سرمنشا این بو ترکیدگی لوله فاضلاب باشد، حداقل بویی که استشمام می شود ثابت می کند این بود متعلق به فاضلاب نیست.

این کارشناس محیط زیست گفت: این برای دومین بار است که چنین اتفاقی می افتد و هشداری بزرگ است. باید مدیریت کلان و پرهزینه ای روی این موضوع وجود داشته باشد و گرنه فاصله زمانی متصاعد شدن بوی نامطبوع در تهران کمتر و کمتر خواهد شد و به خصوص در فصل سرما خود را بیشتر نشان خواهد داد.

وی در پایان گفت: این موضوع سلامت شهروندان تهرانی را با خطر مواجه می کند و باعث می شود شاخص سلامتی در تهران بیشتر به مخاطره بیفتد. رسیدگی به این موضوع باید در اولویت قرار داشته باشد تا خسارتی بابت این اتفاق به وجود نیاید.

به گزارش جام جم آنلاین شهبازی مدیرکل دفتر مخاطرات زمین شناسی سازمان زمین شناسی روز گذشته اظهار داشت که هر زمان جهت باد در تهران به سمت جنوب تغییر کند این بوی بد به مشام می‌رسد.

بویی که روز گذشته در مناطق مرکزی تهران استشمام شد متفاوت با بوی سال گذشته بود. این بوی نامطبوع شباهت به بوی تخم مرغ گندیده داشت. هنوز دلیل اصلی این اتفاق از سوی کارشناسان و مسئولان مرتبط با محیط زیست اعلام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها