اکرم عفیف مرد سال فوتبال آسیا شد.اگر منطقی به این انتخاب نگاه کنیم باید بگوییم این بازیکن به حق خود رسید اما باید نگاه دقیقتری به جریانات موجود در AFC داشت.
کد خبر: ۱۲۴۰۲۹۲
قاره بی اعتبار، جایزه بی اعتبار / کنفدراسیون فوتبال آسیا؛ حیاط خلوت دلارهای نفتی

به گزارش جام جم آنلاین ، اکرم عفیف یکی از ستاره هایی بود که به تیم ملی قطر کمک کرد یک قهرمانی تاریخی را در جام ملت های آسیا به دست بیاورد. او ستاره با کیفیتی است و حتی لیاقت این را دارد که در یک باشگاه خوب اروپایی بازی کند. اما او به مراسم انتخاب برترین های فوتبال آسیا که امروز برگزار شد نرفت. در کل تاریخ برگزاری مراسم برترین های آسیا جایزه منحصرا به بازیکنی تعلق می گیرد که در مراسم حضور داشته باشد. اگر نرود به طور قطع دستش از رسیدن به جایزه کوتاه می ماند و این یک قانون است. برای مراسم امسال هم اعلام شد که اکرم عفیف نمی تواند به مراسم برود اما علیرضا بیرانوند در کنار ماکینو کاندیدای ژاپنی راهی مالزی شدند. از لحظه انتشار خبر غیبت عفیف در مراسم برترین های امسال امیدواری های زیادی به وجود آمد که علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران به این افتخار بسیار بزرگ دست پیدا می کند.

ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا امسال استثنای بزرگی قائل شد، آن هم فقط برای یک قطری به نام اکرم عفیف. او در مراسم حضور نداشت اما جایزه برترین بازیکن سال آسیا را برد.

واقعیت این است که کنفدراسیون فوتبال آسیا سال های طولانی است که تحت تاثیر نفوذ قطری ها ، اماراتی و سعودی ها قرار دارد. به راحتی تصمیمات مهمی در رابطه با میزبانی و سایر مسائل می گیرند و اینبار هم شاهد یک اتفاق جدید و بی‎سابقه بودیم، بردن جایزه با وجود غیبت در مراسم برترین های فوتبال آسیا.

در یوفا هم فساد مالی زیاد است. اما واقعا این کجا و آن کجا. حداقل در یوفا چنین نیست که مثلا قدرت و نفوذ کشورهایی مثل آلمان، فرانسه و یا انگلیس در آنجا زیاد باشد و به نفع آنها تصمیماتی جدید و عجیب بگیرند. یوفا حیاط خلوت هیچ کشوری نیست اما کنفدراسیون قاره کهن تبدیل به حیاط خلوت اعرابی شده است که با دلارهای نفتی هر کاری بخواهند می کنند و تعریف جدیدی از نفوذ در یک نهاد ارائه می دهند.

فوتبال قاره کهن بی اعتبار است، همان طور که جایزه اش هم بی اعتبار شده است. از سال 2014 بازیکنانی عنوان برترین بازیکن سال آسیا را به دست آورده اند که از کشورهای عربی هستند.

در سال 2014 ناصر الشمرانی بازیکن الهلال عربستان این عنوان را به دست آورد. یک سال بعد احمد خلیل از امارات متحده عربی که بازیکن العین امارات بود به این عنوان رسید.

در سال 2016 باز هم یک اماراتی دیگر مرد سال آسیا شد. عمر عبدالرحمان ستاره تیم العین امارات کسی بود که جایزه را به خود اختصاص داد.

در سال 2017 عمر خربین ستاره سوریه ای الهلال عربستان توپ طلا را به خانه برد و در سال 2018 نیز عبدالکریم حسن قطری و بازیکن تیم السد قطر به این افتخار بزرگ رسید.

واقعیت این است که نفوذ کشورهای عربی که در راس آنها شیخ سلمان قرار دارد قابل انکار نیست.

سران فوتبال کشورهای قطر، امارات و عربستان نشان داده اند چطور می توان با پول در آسیا اعتبار خرید و مدام عنوان مرد سال فوتبال آسیا را به نام ستاره های کشورهای خودشان صادر کرد.

اینطور به نظر می رسد که نه تنها سال آینده که به همین زودی هیچ بازیکنی از ایران دستش به جایزه مرد سال فوتبال آسیا نرسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها