وحید جعفری، دستیار صحنه سریال جدید سیروس مقدم در شبکه نمایش خانگی در اثر آتش‌سوزی درگذشت

حادثه تلخ در «خواب زده»

بدبیاری دست از سر پایتختی ها برنمی دارد. بعد از درگذشت نابهنگام و تلخ خشایار الوند، یکی از فیلمنامه نویسان مجموعه پایتخت، نوبت به دستیار صحنه این مجموعه، وحید جعفری جوان رسید. البته فقدان جعفری دیگر مربوط به پایتخت نبود، بلکه سرصحنه کار جدید سیروس مقدم و الهام غفوری در شبکه نمایش خانگی بود. وحید جعفری که در خبرها از او به عنوان طراح صحنه سریال خواب زده نام برده شده، روز شنبه بر اثر سانحه آتش سوزی در مکان فیلمبرداری این کار در گرمدره دچار 85 درصد سوختگی شد و به بیمارستانی در کرج انتقال یافت؛ اما متاسفانه صبح روز گذشته به خاطر شدت سوختگی، جان خود را از دست داد.
کد خبر: ۱۲۳۲۹۶۵

این اتفاق تلخ بار دیگر، لزوم توجه به حفظ ایمنی و سلامت در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی را گوشزد کرد. اتفاقاتی این چنینی که پیشتر در سینمای ایران رخ داده، قطعا گروه‌های فیلمسازی را به رعایت ایمنی مصمم‌تر کرده است، اما ظاهرا این وضع و وقوع برخی حوادث پیش بینی نشده، کماکان ادامه دارد و هرازگاهی اهالی تلویزیون و سینما را داغدار می کند.
تهیه کننده چه گفت؟
الهام غفوری، تهیه کننده سریال شبکه نمایش خانگی در همان روز درباره جزییات حادثه آتش‌سوزی گفته بود: کار ما در آن مکانی که وحید جعفری دچار سوختگی شد، تمام شده بود و همه عوامل به خانه‌های خود رفته بودند. آن مکانی باید برای فیلمبرداری بعدی آماده می‌شد. او در گفت و گو با مهر ادامه داد: همه گروه بیرون آمده بودند و نمی‌دانم چطور شده که وحید جعفری دوباره به مکان قبلی بازگشته است اما ما احتمال می‌دهیم در آن لوکیشن گاز پیچیده و او دچار سوختگی شده است.
غفوری بیان کرد: وحید جعفری دچار سوختگی شدید شد و به‌تازگی به ما خبر دادند که او به کما رفته است. حال همه ما از این اتفاق ناگوار بسیار بد است چرا که او یک جوان خوب و همکار درجه یک بود.
خب، این صحبت‌های تهیه کننده خواب زده و پایتخت، مربوط به روز حادثه آتش سوزی است و متاسفانه، جعفری دیگر در این دنیا نیست. به دلیل حال بد گروه، تلاش‌های ما برای برقراری ارتباط با عوامل گروه سریال خواب زده، بی نتیجه بود، اما بی مناسبت ندیدیم که سراغ حسن وارسته، یکی از نویسندگان فیلمنامه مجموعه پایتخت برویم که چند سالی در این سریال با مرحوم جعفری همکار بود.

شغلی پر از مخاطرات

حسن وارسته، فیلمنامه‌نویس و همکار مرحوم جعفری درباره این موضوع به جام‌جم گفت: من با وحید جعفری در مجموعه کارهایی که آقای سیروس مقدم و خانم الهام غفوری ساختند همکار بودم، از پایتخت تا علی البدل. او دستیار خانم آرزو غفوری در طراحی صحنه بود و با او همکاری می کرد. از جزییات اتفاق، بی خبرم و فقط با دو سه نفر از همکاران از جمله خانم آرزو غفوری صحبت کردم که از بس وضعیت روحی‌شان خراب بود، به‌طور شفاف صحبت نکرد. من هم همان‌قدر می‌دانم که بقیه می‌دانند.
او افزود: وحید جوان محجوب و بسیار متعهدی بود. او بسیار پرتلاش بود. این بچه های پشت صحنه سینما و تلویزیون، به شدت زحمتکش هستند و کمترین استراحت را دارند. آنها باوجود زحمت فراوانی که می کشند، دیده هم نمی‌شوند. این ربطی به مردم و تلویزیون ندارد، این ویژگی شغل ماست که آن کسانی بیشتر دیده می‌شوند که جلوی دوربین هستند تا آن کسانی که پشت صحنه‌اند.
وارسته گفت: به هرحال این ضایعه ای است و ما جوان رعنا و تلاشگری را در این عرصه از دست دادیم. ما واقعا با شنیدن این خبر، متاثر و ناراحت شدیم. البته این حوادث چیز عجیبی نیست و حتی در خارج از کشور و اگر اشتباه نکنم فرزند بروس لی هم طی یک حادثه و براثر یک اشتباه، سرصحنه فیلمبرداری کشته شد. یعنی این وقایع را در همه جای دنیا داریم و در شغل ما این مخاطرات وجود دارد. وقتی وارد فیلمسازی می شویم باید آماده این کار پراسترس و پر از اتفاق باشیم، ما هنوز ماجرای معراجی ها و اتفاقی که برای آقای سجادی حسینی افتاد را فراموش نکردیم.
وارسته ادامه داد: ما در سینما و تلویزیون قصه می سازیم و برای اینکه این قصه را واقعی نشان دهیم، مجبوریم آن را به تصویر بکشیم و این به تصویرکشیدن، گاه با حادثه همراه است. به‌جز این استرس و فشار خود کارها را هم در این شغل درنظر بگیرید که گاهی باعث ایست قلبی می شود. مگر خشایار الوند سرصحنه فوت کرد؟ او بر اثر همین فشارهای روحی موجود از پا افتاد. در کار ما کم خوابی وجود دارد، شما فکر می کنید خانم الهام غفوری و آقای سیروس مقدم، کم تحت فشار هستند؟ این چیزی هم نیست که فقط منحصر به کشور ما باشد بلکه در همه جای دنیا هست. اما چون مهدی جعفری جزو سریال محبوب پایتخت بود، مردم بیشتر متوجه خبر مربوط به آن شدند.
این فیلمنامه‌نویس بیان کرد: شغل سینما و تلویزیون از دور دل می برد و از جلو زهره! خود من سر همین مجموعه بچه مهندس 3 دچار کم خوابی شدیدی شده‌ام و نظم زندگی ام به هم ریخته است و خب این در درازمدت، تاثیر بدی می گذارد و آسیبش در جای دیگری خود را نشان می دهد. به هرحال امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی پیش نیاید و منجر به فوت یا جراحت نشود. از صبح که این خبر را شنیدم، حالم بسیار بد است و می دانم در دفتر آقای مقدم و خانم غفوری چه خبر است و آنها چه لحظات تلخ و سختی را می‌گذرانند. ما اعضای یک خانواده ایم. می دانم که خانم آرزو غفوری دستیارش را از دست نداده بلکه فرزند و پاره تنش را از دست داده است و وحید جعفری برایش مثل برادر بود.
خارج از تهران
وقتی با جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی درباره این حادثه تماس گرفتیم، او از جزییات آن اظهار بی اطلاعی کرد و گفت ماجرا مربوط به حوزه گرمدره و خارج از تهران است و از ریز حادثه خبر ندارد. تلاش ما هم برای ارتباط با آتش نشانی گرمدره به نتیجه نرسید.

فلاش بک غم‌انگیز
اتفاق ناگواری که برای زنده یاد وحید جعفری افتاد، اولین نیست و پیش از این هم سینما و تلویزیون ایران روزهای تلخ این چنینی به خود دیده است. اوقاتتان را تلخ می کنیم اما برخی از آنها محض مثال از این قرار است.
علی سجادی حسینی را آن مخاطبان قدیمی تر سینما بهتر می شناسند. کارگردانی که فیلم خوب و خاطره انگیز مدرسه پیرمردها را ساخته بود. او سر صحنه فیلم جنگی خط آتش دچار حادثه تلخی شد و به دلیل اینکه به جای گلوله مشقی، فشنگی واقعی در اسلحه بود، درگذشت.

پیمان ابدی هم از آن حسرت‌های همیشگی سینما و تلویزیون ایران است. او که جوانی برومند و مایه افتخار کشورمان در عرصه جهانی و در حرفه بدلکاری بود و حتی در آثاری چون هشدار برای کبری 11 هم حضور داشت، بر اثر یک اتفاق تلخ و در یک تله فیلم ناقابل، در یک اتوبوس گرفتار و بر اثر سوختگی فوت کرد.

یکی دیگر از اتفاقات تلخ این چنینی در سینمای ایران مربوط به فیلم معراجی ها ساخته مسعود ده نمکی می شود که طی آن بر اثر انفجار مواد منفجره در شهرک سینمایی دفاع مقدس، دو سینماگر جان خود را از دست دادند، از جمله جواد شریفی راد، مسئول جلوه های ویژه میدانی. بعد از این اتفاق بود که گروه‌های جلوه های ویژه به سمت استفاده از مواد انفجاری غیرواقعی و غیرجنگی رفتند.

علی رستگار

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها