مهدی وجدانی، رهبر ارکستر جوانی است که اجرای چند سال گذشته‌اش با ارکستر ملی هنوز هم حاشیه‌های بسیار دارد.
کد خبر: ۱۲۱۸۵۶۱

هرچند پیش از اجرا بسیاری گفتند او نمی‌تواند از عهده کار برآید و در پایان بسیاری اعتراف کردند که این رهبر جوان توانسته سکاندار خوبی برای صحنه باشد، اما نه حاشیه‌ها تمام شد و نه دیگر به او اجازه کار با ارکسترهای سمفونیک و ملی داده شد. هفته گذشته فریدون شهبازیان در بررسی عملکرد سه ساله خود به‌عنوان رهبر ارکستر درباره مخالفتش با حضور وجدانی نکاتی را بیان کرد که رسانه‌ها به آن پرداختند. وجدانی هم حالا در گفت‌وگو با تسنیم این نکات را تا حدی پاسخ گفته است.
او اظهار کرد: آقای شهبازیان آهنگساز و تنظیم‌کننده آثار ماندگاری هستند که بسیاری از این آثار نوستالژی چند دهه از مردم کشور ما بوده‌اند؛ آثاری مانند «گل گُلدون» از آثار ماندگار شهبازیان است که بیشتر مردم آن را شنیده‌اند. اما رهبری ارکستر با مقوله آهنگسازی متفاوت است. رهبری ارکستر علم و فنی است که اگر کسی آهنگساز خوبی بوده، دلیل بر این نیست که رهبر ارکستر خوبی هم باشد.
وجدانی ادامه داد: آقای شهبازیان در صحبت‌هایش تاکید کرده که رهبری قطعه «نی‌نوا» کار بسیار دشواری است. در جلسه‌ای که من و نماینده بنیاد رودکی و آقای شهبازیان و دستیار ایشان داشتیم، آقای شهبازیان تاکید داشت که قطعه نی‌نوا بسیار سنگین است. شهبازیان به عنوان رهبر دائم ارکستر اعلام کرد که ارکستر برای اجرای این قطعه نیاز به سه ماه تمرین دارد. من در جواب گفتم، ارکستر با رهبر ارکستر حرفه‌ای، این قطعه را با هشت جلسه تمرین می‌تواند اجرا کند. صورتجلسه تمرین‌های من با ارکستر ملی ایران پنج یا شش جلسه است. یعنی مدل تمرین‌گیری و صداگیری من از ارکستر در این تعداد جلسه به جمع‌بندی رسید تا بتوانیم قطعه نی‌نوا را روی صحنه ببریم.
این رهبر ارکستر در ادامه گفت: شهبازیان گفته است که در هیچ‌کدام از تمرین‌های من با ارکستر ملی حاضر نشده است. فکر کنم در تمرین دوم یا سوم من با ارکستر ملی بود که آقای شهبازیان سر تمرین آمد و دقایقی از تمرین را دید. بعد از آن من را به دفترش دعوت کرد و به من پیشنهاد داد در کنار اجرای نی‌نوا چند قطعه دیگر هم اجرا کنیم. پارتیتور قطعه‌هایی را که پیشنهاد دادند دیدم و گفتم که این قطعه‌ها در شأن ارکستر ملی نیست و من این قطعه‌ها را اجرا نمی‌کنم.
او در ادامه خطاب به شهبازیان اظهار کرد: شما حتی به خودتان این زحمت را ندادید که بیایید و اجرای ارکستر را از نزدیک ببینید. کجای دنیا، مدیر هنری و رهبر دائم چنین رفتاری را با رهبر مهمان می‌کند؟
وجدانی در پایان گفت: ایشان شخصیت بالایی دارند، اما من عدم همکاری‌اش با خودم را این‌طور معنی می‌کنم که ایشان شاید جایگاه رهبری ارکسترشان را در مقابل جوانان این فن در خطر می‌دیدند. من خواهش می‌کنم از همه مدیران که لطفا از جوان‌ها حمایت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها