چه کسی سرمربی پرسپولیس می‎شود؟

دیپلماسی بازی با نام‎ها

یک دیپلماسی مشخص در فوتبال ایران وجود دارد، دیپلماسی بازی با نام‏ها برای اقناع هواداران. در دنیای فوتبال نیز گاهی این اتفاق می افتد اما آنچه که ما در ایران می بینیم و درک می کنیم خیلی شدید است و بعید به نظر می رسد فوتبال هیچ کشور دیگری از این لحاظ به پای ایران برسد. در حال حاضر باشگاه پرسپولیس خواسته یا ناخواسته در حال اجرای این سناریو است و به نظر می رسد اجرای آن تا چند روز آینده هم ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۱۲۱۳۲۵۰
دیپلماسی بازی با نام‎ها

به گزارش جام جم آنلاین، دو هفته ای از قطعی شدن جدایی برانکو ایوانکوویچ از پرسپولیس می گذرد. در این مدت تقلا در چند جهت بود. بخشی از تقلا به هوادارانی برمی‏گشت که با تجمع مقابل ساختمان پرسپولیس، شعار علیه عرب و درخواست برای بازگشت برانکو هیچ نتیجه ای نگرفتند جز ایجاد مزاحمت شدید برای همسایگان ساختمان باشگاه پرسپولیس. هواداران هنوز هم معترض هستند و هنوز هم مقابل ساختمان باشگاه پرسپولیس می روند اما واضح به نظر می رسد که اعتراض های آنها برای بازگشت برانکو دیگر به جایی نمی رسد.

دسته دیگر از تقلاها اصرار بر این بود که برانکو برمی گردد! یک دسته دیگر برای بازی رسانه‎ای تلاش کردند و دسته ای دیگر برای مطرح کردن نام‎های جدید برای پرسپولیس. اما با کنار گذاشتن تمام این تلاش ها اکنون فقط یک چیز عیان به نظر می رسد؛ بازی با نام های مختلف. از خارجی گرفته تا داخلی. از گزینه های محبوب گرفته تا مربیان شناخته شده اما نه چندان موفق خارجی. با تمام این نام ها فقط یک سوال می ماند. بالاخره چه کسی قرار است سرمربی پرسپولیس شود؟ یک خارجی یا داخلی؟

یحیی «فعلا» نمی آید

جدی ترین گزینه یحیی گل محمدی بود. او بسیار تمایل داشت تا با ترک پدیده به تیم سابقش پرسپولیس برگردد اما مخالفت شدید باشگاه پدیده باعث شد تا به خواسته خود نرسد. البته یحیی کاملا خونسردی‎اش را حفظ کرد. او چمدان هایش را بست و با مهدی رحمتی دروازه بان جدید پدیده راهی مشهد شد. در فرودگاه هم گفت که «فعلا» به پرسپولیس نمی‎آید. این فعلا یعنی اینکه یحیی قطعا در آینده‎ای نزدیک در صورتی که مربی بعدی پرسپولیس نتیجه نگیرد قطعی‎ترین و جدی‏ترین گزینه جانشینی او خواهد بود. اخبار مربوط به یحیی و بازگشت او به پرسپولیس را در آینده بیشتر خواهیم شنید. او فعلا بی سر و صدا کار خود را در مشهد ادامه می‎دهد تا ببیند بعدا چه پیش می آید.

بازگشت دوباره افشین قطبی؟

همین چند روز پیش بود که احتمال حضور افشین قطبی در پرسپولیس به صورت کاملا سفت و سخت تکذیب شد. پرسپولیس همان کسی است که در دهه هشتاد «نمایش بین المللی» را به قول خودش به پرسپولیس القا کرد و علاوه بر آن برای خودش لقب امپراطور را به وجود آورد. قطبی از دل شیر گفت و بالاخره در سال 87 پرسپولیس را با گل طلایی سپهر حیدری قهرمان لیگ برتر کرد. در حالی که هنوز نام او به عنوان یکی از گزینه های جدی مربی گری در پرسپولیس مطرح نشده بود جبهه هایی سنگین علیه او شکل گرفت. از حسین کعبی که او را سیاه باز نامید تا شایعه ای مبنی بر اینکه قطبی در لیگ هجدهم و در شرایطی که سرمربی گری فولاد را بر عهده داشت به برخی از شاگردانش اطمینان داده بود که فصل بعد سرمربی پرسپولیس است و آنها را با خود به این می برد. در شرایط کنونی به نظر نمی رسد که قطبی جدی ترین گزینه برای جانشینی برانکو باشد اما شاید همه چیز در روزهای اخیر تغییر کند. افشین قطبی طبق یک قانون نانوشته همیشه جز کاندیداهای مربی در پرسپولیس است حتی اگر مخالفان زیادی داشته باشد.

شهریار هم هست

علی دایی دو ماهی می شود که به دلیل افشاگری علیه کارخانه سایپا از تیم فوتبال این باشگاه اخراج شده است، اتفاقی که سر و صدای بسیار زیادی به پا کرد و حتی پس از آن هم شایعه شد که او به دلیل سفارش های پیاپی برخی از افراد با نفوذ امکان مربی گری در هیچ یک از تیم های لیگ برتری را ندارد. اما کیست که نداند علی دایی با کارنامه ای که قبلا در پرسپولیس داشته همیشه یکی از گزینه‎های نیمکت این تیم محبوب تهرانی است. علی دایی کسی است که درست یک فصل قبل از آمدن برانکو می توانست پرسپولیس را قهرمان کند اما یک تساوی بد موقع باعث شد سرخپوشان به نایب قهرمانی بسنده کنند. او فعلا بیکار است و حتی اخبار روز گذشته حاکی از این بود که شاید در لیگ نوزدهم نتواند مربی گری کند. با تمام این اوصاف او را در لیگ نوزدهم بر روی نیمکت پرسپولیس می بینیم؟

و خارجی های ناموفق

نخستین گزینه خارجی پرسپولیس زنگا بود، مربی ایتالیایی که البته کارنامه چندان چشمگیری ندارد. البته به نظر می رسد سرخ ها به هر شکل ممکن می خواهند از روی دست استقلال کپی برداری کنند چرا که به شدت دنبال ایتالیایی ها هستند.

سایت توتومرکاتو وب ایتالیا در خبری کوتاه از پیشنهاد پرسپولیس به ده‌‌بیاسی، مربی سابق تیم ملی آلبانی برای قبول نیمکت مربیگری این تیم خبر داده است.

گزینه های خارجی فعلا در حد این دو مربی است ، یعنی زنگا و ده‎بیاسی. نه زنگا و نه ده‎بیاسی کارنامه موفقیت آمیز و چشمگیری ندارند و به نظر نمی رسد که چندان گزینه های خوبی به نظر برسند.

بازگشت برانکو؟!

الاهلی عربستان در سه سال اخیر هفت مربی عوض کرده است و این یعنی اینکه هیچ مربی بزرگی در این تیم حاشیه امنیت ندارد. به رسم نانوشته فوتبال اعراب کافی است یک تیم پشت سر هم ببازد و یا در مقطعی نتیجه نگیرد، آنگاه نخستین اتفاقی که می افتد تعویض سرمربی تیم است. حالا با توجه به این عادت باشگاه‎های خاورمیانه ای به خصوص تیم های عربستانی قابل پیش بینی است که اگر برانکو نتواند در این تیم نتیجه بگیرد چه اتفاقی می افتد و چه احتمالاتی در کار است. حکم اخراج او برابر خواهد بود با حجم زیادی از شایعات مربوط به بازگشت او به پرسپولیس به خصوص اگر سرمربی بعدی سرخ ها نیز در نتیجه گیری ناموفق باشد. فعلا همه چیز در حد بازی با نام ها می گذرد و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها