گزارش جام‌جم درباره بعضی کتاب‌هایی که در بازدید روز گذشته رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب مورد توجه ایشان قرار گرفت

دیدار با یار مهربان در راهروهای مصلی

خبرش همان اول صبح رسید. مثل خبرنگاران بحران، فورا شال و کلاه کردم و زدم به خیابان. هرچند تجربه موارد و سال‌های گذشته حکم می‌کرد رفتن یا نرفتن من علی‌السویه است اما به هر حال اصل قضیه هم چیزی نبود که بشود بی‌خیالش شد. حضور یا عدم حضور شخص اول مملکت در نمایشگاه کتاب همیشه یکی از موضوعات مهمی است که خبرنگاران کتاب در ایام برگزاری نمایشگاه برای آن لحظه‌شماری می‌کنند. معمولا هم پروتکل‌ها مانع حضور این قشر می‌شود مگر این‌که تحت لوای کسی یا ناشری یا غرفه‌داری، خودت را جا بزنی و بروی داخل. این‌که طرحت بگیرد یا نگیرد هم با خداست. کاری که من هم کردم. حالا بماند تیر برنامه‌ای که ریخته و برنامه‌ریزی کرده بودیم برای دور زدن حفاظت و راه پیدا کردن به داخل شبستان هم به سنگ خورد و در آخرین لحظات به دام افتادیم و دیپورت شدیم به همان محوطه حیاط مصلی. این دفعه نگرفت! سهم من و تعدادی دیگر از خبرنگاران کتاب هم بیرون ماندن از گود اصلی ماجرا بود. بد هم نشد. دو سه ساعتی نشستیم و گپ زدیم، راجع به بعضی از سوژه‌های مشترک با هم تبادل نظر کردیم و بعدش هم نخود نخود هر که رود پی کار خود. روزنامه که رسیدیم به پیشنهاد یکی از دوستان نشستیم و بیش از یکصد تصویری که از بازدید نمایشگاه منتشر شده بود را تحلیل محتوا کردیم. تا حدی دستمان آمد که چه کتاب‌هایی مورد توجه قرار گرفته‌ یا تورق شده‌اند. همین هم شد سوژه گزارش امروز ما که الان در حال خواندنش هستید. راستش را بخواهید تعداد کتاب‌ها زیاد بود. سعی کردیم کتاب‌هایی انتخاب کنیم که تا حدی برای مخاطب آشنا باشد. یک ملاحظه دیگر هم داشتیم که تا حدی از هر ناشر یک بخش در گزارش بیاید.
کد خبر: ۱۲۰۳۶۷۰

یک شهید زرتشتی یک شهید اهل سنت
«جای پای فرهاد» و «کعبه بوی بهشت می‌دهد» از دیگر کتاب‌هایی بوده که در نمایشگاه مورد توجه حضرت‌آیت‌ا... خامنه ای قرار گرفته و تورقی هم به این کتاب‌ها داشته‌اند.
احتمالا برایتان جالب باشد که این دو کتاب شامل خاطراتی از دو شهید است که یکی از شهدای اهل سنت محسوب می‌شود و دیگری از هموطنان اقلیت‌های مذهبی. «کعبه بوی بهشت می‌دهد» زندگینامه داستانی شهید مرجان قلیچی از هموطنان اهل سنت ترکمن است که در حادثه منا به شهادت رسیدند. شهید قلیچی اهل یکی از همین مناطق استان گلستان بود که قوم شریف ترکمن در آن زندگی می‌کنند. این شهید همچنین دو سال قبل هم به عنوان یکی از شهدای شاخص سال انتخاب شده بود. حالا هم انتشارات روایت فتح همت کرده و زندگینامه داستانی این شهید را در رنگ و لعاب خوش‌رنگی که همین کنار می‌بینید منتشر کرده است.
کتاب جای پای فرهاد هم شامل خاطراتی از شهید فرهاد خادم یکی از هموطنان زرتشتی است که از زبان مادرش روایت شده است. داستان جای پای فرهاد از کوچه پس‌کوچه‌های کرمان پا می‌گیرد و خواننده را دنبال دخترکی می‌کشد که آرام و قرار ندارد، اما سرنوشت دخترک چنین رقم خورده که بعدها مادر شهیدی باشد به نام «فرهاد خادم»؛ فرهاد اول اسفند ۱۳۶۰ در تنگه چزابه برای دفاع از کشورش به شهادت رسید. هر دو کتاب را انتشارات روایت فتح منتشر کرده است. جالب است که رهبری در بازدید از غرفه روایت فتح سراغ خانواده شهید آوینی را هم گرفته بودند.

سلام بر جلال‌الدین محمد بلخی
مگر می‌شود علاقه‌مند شعر باشی و در همه 70 ـ 60 سال گذشته یک پا در شعر و انجمن‌های شاعران داشته باشی و گذرت به نمایشگاه بخورد و وسوسه نشوی شرح یکی از همین شاعران بزرگ را در دست نگیری! خب این عین اتفاقی است که برای مقام معظم رهبری افتاده است. عالم و فقیه دینی که حشر و نشرش با شعرا از قدیم زبانزد بوده و در این سال‌های اخیر هم نشست و برخاستش با شعرا در قالب جلسه شعر نیمه رمضان تبدیل به یک آیین ادبی و فرهنگی شده. «شرح جامع مثنوی و معنوی» از کریم زمانی از فهرست آثار تورق‌شده بوده. شرحی که گویا به گواهی اهل شعر از شرح‌های خوب بازار هم محسوب می‌شود.

تاک سیاه مست
مرتضی امیری اسفندقه را که می‌شناسید؛ شاعر با صفایی که با تمام دلش شعر می‌خواند. اگر نمی‌شناسیدش با یک جست‌وجو در یکی از موتورهای جست‌وجوگر می‌توانید با آثارش آشنا شوید. حتما یکی از اشعارش را شنیده‌اید. یکی از مهم‌ترین‌هایش را هم رضا یزدانی خوانده است. الغرض که اسفندقه مجموعه شعری دارد به نام «سیاه مست سایه تاک». کتاب را موسسه شهرستان ادب منتشر کرده و شامل صد قصیده است که هر کدام از آنها به یکی از شخصیت‌های فرهنگی کشور تقدیم شده است. سیاه مست سایه تاک هم از کتاب‌هایی بوده که مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. همین تصویر بالا مربوط به این کتاب است.

چشم در چشم با مفاسد اقتصادی
یکی از قاب‌هایی که از بازدید دیروز رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب ثبت شده، بازدید ایشان از غرفه انتشارات جمکران و تورق کتاب «مستوری» نوشته صادق کرمیار است.
همکارمان زینب مرتضایی‌فرد دو روز قبل سراغی از کرمیار گرفته بود تا ببیند وضعیت ساخت فیلمش به کجا رسیده است. این را گفتیم که در جریان باشید بچه‌های فرهنگی جام‌جم چه شامه خبری تند و تیزی دارند. بله این شکلی است!
«مستوری» کرمیار رمانی است که هرچند خواسته زندگینامه داستانی شهید مهدی زین‌الدین هم باشد اما گریزهایی هم به وضعیت امروز و مفاسد اقتصادی زده و نویسنده خواسته بین گذشته و آینده، پل بزند. همین‌قدر بگوییم که کرمیار در این رمان خواسته یک قصه هیجانی و پلیسی را در کنار زندگینامه یکی از شهدای شاخص جنگ قرار دهد و هیجان را برای مخاطبش به ارمغان بیاورد. زمستان سال گذشته ما کرمیار را دعوت کردیم و بخش‌هایی از گفت‌وگو را هم ناظر به این رمان انجام دادیم. از انتشارات جمکران یک کتاب دیگر هم در قاب‌های بازدید دیروز ثبت شده. کتاب «نخل و ترنج» که نویسنده‌اش همین وحید یامین‌پور مجری تلویزیون است.

ذکر خیر چارلز و رضا
دیوید کاپرفیلد و آرزوهای بزرگ و اولیور توئیست شاهکارهای چارلز دیکنز، نویسنده بزرگ انگلیسی و فعال اجتماعی هستند. احتمالا از ما این توقع را ندارید که بنشینیم و برای شما از جناب دیکنز و آثارش بگوییم. همین‌قدر بدانید که استاد دیکنز منبع الهام بسیاری از نویسندگان در غرب و شرق عالم بوده‌ است.
یکی از ناشرانی که در ترجمه آثار کلاسیک این شکلی فعالیت می‌کند و انصافا کارهایش هم از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، نشر افق است. غرفه این ناشر در نمایشگاه امسال یک بازدیدکننده خاص داشته. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در بازدید روز گذشته خود از نمایشگاه سری هم به غرفه افق زده و راجع به چند جلد از کتاب‌های این ناشر صحبت کرده.
آن طور که به گوش ما در سرویس فرهنگی جام‌جم رسیده «داستان دو شهر» اثر مشهور جناب دیکنز از آثاری بوده که مورد توجه ایشان قرار گرفته و درباره آن با وزیر ارشاد و حاضران حرف زدند. داستان این رمان در لندن و پاریس، قبل و در طول انقلاب فرانسه رخ می‌دهد. از این ناشر یک کتاب دیگر هم توجه رهبری را به خودش جلب کرده است: «دیلماج». دیلماج را حمیدرضا شاه‌آبادی نوشته که این روزها مدیر انتشارات مدرسه هم محسوب می‌شود. راستی بین خودمان بماند مقام رهبری در این غرفه جویای فروش کتاب‌های رضا امیرخانی هم بوده است.

یک گزیده اشعار
احمد شاملو شاید پرطرفدارترین شاعر بین پیروان نیما یوشیج باشد که البته این پیروی، چندی بیشتر نپایید و او به سمت شعر بی‌وزن که خودش آن را «سپید» می‌نامید رفت. در طول سال‌های شاعری او که از دهه 20 تا پایان دهه 70 شمسی را دربرمی‌گرفت، ناشران متعددی کتاب‌های شعر او را منتشر کردند، اما در این میان، یکی از کتاب‌های او بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفته است؛ «گزیده اشعار احمد شاملو» که در انتشارات مروارید منتشر شده است. کتاب طی این سال‌ها در دو قطع رقعی و جیبی به بازار آمده و پرفروش‌ترین کتاب شعر انتشارات مروارید محسوب می‌شود. بدیهی است که مخاطبان شعر او، به جای تهیه تک تک حدود 30 کتاب شعر او، به خرید گزیده‌ای از همه آنها علاقه بیشتری نشان دهند.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها