عضو کمیسیون آب مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

خسارات سیل در برابر منافع آن قابل‌چشم‌پوشی است

عضو کمیسیون آب مجلس اظهار کرد: اعتقاد وزارت جهاد کشاورزی این است که باوجوداینکه سیل خسارات زیادی را ایجاد کرده ولی در برابر منافعی که برای کشور داشت قابل‌چشم‌پوشی است.
کد خبر: ۱۲۰۰۱۱۲
خسارات سیل در برابر منافع آن قابل‌چشم‌پوشی است

علی وقفچی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص وضعیت خشکسالی کشور بعد از سیل با تأکید بر اینکه در شرایط موجود نمی‌توان جواب قانع‌کننده‌ای در خصوص خروج ایران از دوره خشک‌سالی داد اظهار کرد: باوجوداینکه پیش‌ازاین تمامی کارشناسان معتقد بودند کشور در حال حرکت به سمت خشک‌سالی است چیزی که اتفاق افتاد مخالف پیش‌بینی‌ها بود.

وقفچی اظهار کرد: در هر اتفاقی هم باید تلاش کرد آسیب‌ها را به حداقل رساند و هم با بالاترین استفاده از فرصت‌های پیش آمده مزایا را از دست نداد، بر این اساس من معتقدم کشور در بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری یک بازنگری اساسی نیاز دارد چون اکنون شاهد هستیم به دلیل منطقی نبودن مسیر و یا کافی نبوده سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در سال‌های متمادی سیل به‌راحتی می‌تواند این تخریب‌ها را ایجاد کند.

وی تاکید کرد: باید نظارت و رویکرد علمی به بحث آبخیزداری و آبخوان‌داری در کنار افزایش اعتبارات مورد توجه باشد تا دوباره شاهد تکرار این‌گونه مسائل نباشیم

وی همچنین خاطرنشان کرد: موضوعی مهم‌تر این است که دولت محترم باید به هر ترتیب به مساله تصاحب حواشی رودخانه‌های توجه کند زیرا مردم سالیان سال به هر ترتیب در این محل‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌‌اند و امروز بعد از تخریب‌های سیل دوباره باید این سرمایه‌گذاری را انجام دهند.

عضو کمیسیون آب و محیط زیست مجلس با بیان اینکه در زمان تصویب برنامه ششم توسعه انتقادات زیادی در مورد حذف ساخت سدهای بزرگ مطرح می‌شد ادامه داد: در آن زمان گفته می‌شد همین سدهای ساخته‌شده کافی است اما در شرایطی که خیلی از آب‌های کشورهای به خلیج‌فارس یا دریای خزر می‌ریزد ما باید نگرش صحیحی در مورد سدسازی داشته باشیم و خوشبختانه در برنامه ششم توسعه قانونی را در ماده 35 سدهای معیشتی را پیش‌بینی کردیم که فکر می‌کنم امروز دولت محترم، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید در ‌ارتباط با آن گام‌های جدی‌تری بردارند.

وی افزود: باید با مطالعات علمی آب‌هایی که در سطح گسترده منجر به سیل می‌شوند را در همان ابتدا مهار کنیم، احداث سدهایی با حجم 2، 3 و حداکثر 10 میلیون مترمکعبی می‌تواند این آب‌ها را مهار کنیم تا آن‌گونه که گفته‌شده سیل در راه رسیدن به سدهای بزرگ خراب‌های زیادی را به وجود نیاورند.

وقفچی با بیان اینکه با احداث سدهای معیشتی در سراسر کشور می‌توان علاوه بر آبخیزداری و آبخوان‌داری مقداری از آب‌ها را ذخیره کنیم خاطرنشان کرد: این مساله موجب تمرکززدایی، ایجاد اشتغال مناسب در قسمت‌های مختلف کشور و همچنین عدالت اجتماعی و سرمایه‌گذاری در بخش آب شود.

وی با بیان اینکه ما در قانون ششم توسعه دست دولت را برای سرمایه‌گذاری در حوزه آب باز گذاشته‌ایم و بخش اجرایی آن را هم باید خود دولت اجرایی کند تاکید کرد: در خصوص منابع این بخش خود دولت تصمیم می‌گیرد که از اعتبارات استانی یا اعتبارات ملی استفاده کند با این حال می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در این خصوص صفر بوده و باوجود بارها تذکر اقدامی در خصوص قانونی با این شفافیت انجام نگرفته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در جلسه‌ای که اخیراً با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم باز هم متذکر اجرای این قانون شدیم تا پیگیری کنند و ببینیم چگونه می‌توانیم این قانون را اجرایی کنیم.

وی با در بخش پایانی خاطرنشان کرد: اعتقاد وزارت جهاد کشاورزی هم این است که باوجوداینکه سیل خسارات زیادی را ایجاد کرده ولی در برابر منافعی که برای کشور داشت قابل‌چشم‌پوشی است و مطمئناً فرصت‌های بزرگی را به ما داده که می‌توانیم از این فرصت‌‌ها در سال‌های آتی برای سرمایه‌گذاری‌های کلان کشور استفاده کنیم.

وقفچی اظهار کرد: با توجه به میزان بارندگی بالایی که داشتیم، آب‌هایی که در پشت سدها ذخیره‌شده و همچنین روان‌آب‌هایی که در اثر بارش جاری‌شده می‌توانیم با راهکارهای مناسب بهره‌وری استفاده از این آب‌ها را نسبت به گذشته بالاتر ببریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها