سفر به بیابان لوت، این گوهر کمتر شناخته شده طبیعت ایران و کرمان، تجربه جدید و منحصر بفردی برای مسافران و گردشگران نوروزی است تا از سکوت روز و ستاره های شب آسمان کویر لذت ببرید.
کد خبر: ۱۱۹۸۶۸۶
سفر به سرزمین ستاره و سکوت

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، کویر پهنه گسترده ای از تمدن، جغرافیا و طبیعت ایران را تشکیل می دهد و کویر لوت بخشی از آن است که در محدوده جغرافیای سه استان شرقی کشور واقع شده است.

کویر لوت حدود 175 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از 10 درصد مساحت کل کشور را شامل می شود که 40 هزار کیلومتر مربع آن در محدوده جغرافیایی استان کرمان قرار دارد.

هر چند امروز بخش اعظم کویر خالی از سکنه است اما مسیر جاده ابریشم، جاده ادویه در حاشیه کویر و احداث بناهایی مانند ارگ بم و شهداد با آثار کشف شده مربوط به پنج تا هفت هزار پیش و صنایع ذوب مس، روی و طلا در منطقه نشان از رونق این ناحیه در گذشته است.

در تابستان سال 1395 بخش بزرگی از کویر لوت که بین سه استان کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان جنوبی واقع شده به عنوان نخستین جاذبه طبیعی کشور در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار گرفت.

این اتفاق تحول بزرگی در وضعیت اقتصادی و گردشگری منطقه لوت بویژه در مناطق حاشیه ای آن بوجود آورده است، بطوریکه میزان ورود و بازدید گردشگران از این جاذبه طبیعی بکر به طور چشمگیری افزایش داشته است.

تعطیلات نوروزی و شرایط مناسب اقلیمی و جوی مناسب، فرصت بسیار مغتنمی برای گردشگران و میهمانان نوروزی فراهم می آورد تا با سفر به بیابان لوت جاذبه های سحرانگیز آن را از نزدیک ببینند.

مسئولان و مدیران استان کرمان نیز سعی کردند با برنامه ریزی و تدارک امکانات خدمات رسانی به گردشگران کویر لوت را تسهیل کنند تا این جاذبه کم نظیر جهانی بیشتر شناخه شود.

گردشگران از حریم کویر لوت صیانت کنند

مدیر پایگاه میراث جهانی کویر لوت شهداد با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای مسافران نوروزی کویر لوت گفت: قبل از تعطیلات نوروزی برای خدمات رسانی بهتر به گردشگران دوره های متعدد آموزشی برای صاحبان بومگردی ها منطقه شهداد برگزار کردیم تا کیفیت خدمات ارائه شده در این اماکن افزایش پیدا کند.

معین افضلی با اشاره به استقبال خوب گردشگران نوروزی از سفر به کویر لوت تصریح کرد: خدماتی نظیر آب، نوشیدنی و سرویس بهداشتی سیار در مناطق گردشگری ارائه می شود در بخش هایی از لوت که گردشگران بیشتر به صورت عمومی از آن بازدید می کنند پارکینگ در نظر گرفتیم.

مدیر پایگاه جهانی کویر لوت شهداد تاکید کرد: اقامتگاه های بومگردی در منطقه شهداد و حاشیه لوت بسیار در شرایط مناسبی قرار دارند و بنرهای اطلاع رسانی در این اقامتگاه ها برای توجیه گردشگران نصب شده است.

وی ادامه داد: در این بنرهای اطلاع رسانی، فرهنگ سازی در رابطه با حفظ محیط زیست و بیان ارزش جاذبه هایی مانند کلوت ها و نبکاها بیان شده است.

افضلی تصریح کرد: لوت اولین و تنها اثر طبیعی ایران است که با تلاش ها و زحمات زیادی ثبت جهانی شده و باید الزامات و استانداردهای قانونی و جهانی آن را رعایت کنیم تا همچنان در فهرست آثار جهانی ماندگار باشد.

وی گفت: نیروهای حفاظت از کویر افزایش یافته و دستگاه های قضایی ، امنیتی و انتظامی همیار حفاظت از این عرصه بیابانی هستند و گردشگران از سفر به این منطقه آسوده خاطر باشند.

مدیر پایگاه میراث جهانی لوت تاکید کرد: فصل بهار و تابستان فصل توفان ها در منطقه کویر است و گردشگران برای حفظ ایمنی خارج از مسیرهای گردشگری حرکت نکنند.

40 خانه بومگردی در شهداد خدمات گردشگری ارائه می کنند

بخشدار شهداد با اشاره به توجه ویژه به گردشگری در منطقه کویر لوت گفت: احداث زیرساخت ها و برنامه ریزی برای ارتقای گردشگری منطقه شهداد از دهه 70 آغاز شد و با قرار گرفتن کویر لوت در فهرست آثار یونسکو به اوج خود رسیده است.

محمدحسین یزدان پناه با بیان اینکه شهر شهداد دروازه باستانی تمدن بشری است تصریح کرد: این بهشت تمدنی بین 2 تمدن جیرفت و شهر سوخته قرار دارد و بسیاری از نشانه های زمین شناختی در حوزه ژئوپارک و ژئوتوریسم را در خود جای داده است.

وی اظهار داشت: کلوت ها، ریگ یلان، جنگل نبکا، رود شور، منطقه گندم بریان (گرمترین نقطه زمین) از جمله جاذبه های کویری شهداد بشمار می رود که برخی از آنها با شهرستان ها و استان های همجوار مشترک است.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر شاهد افزایش ورود گردشگران از نقاط مختلف دنیا و ایران به کویر لوت شهداد هستیم افزود: در زمان حاضر 40 اقامتگاه بوم گردی در زمینه خدمات رسانی به گردشگران در منطقه فعال است که از این حیث بالاترین آمار را در کشور داریم.

یزدان پناه ادامه داد: حدود 200 نفر به صورت مستقیم در اقامتگاه های بوم گردی اشتغال دارند و این واحدها به صورت غیر مستقیم نیز اشتغال زیادی در بخش شهداد ایجاد کرده اند.

وی گفت: همچنین برای رفع نیاز اسکان گردشگران، 2 مجموعه هتل با ظرفیت 50 اتاق و 100 تخت در منطقه در دست احداث است که تا اوایل سال آینده به بهره برداری می رسد.

بخشدار شهداد با اشاره به فعالیت بخش خصوصی در حوزه گردشگری شهداد افزود: مجموعه زیبا و مدرن گردشگری به مساحت 9 هکتار در نزدیکی روستای ملک آباد شهداد توسط بخش خصوصی احداث شده که خدمات متنوع گردشگری در آن ارائه می شود.

وی با بیان اینکه شهداد و جاذبه های آن به همه جهانیان تعلق دارد تصریح کرد: با کمک جوامع محلی، مدیریت پسماند و ارائه خدمات را برای رعایت استانداردهای زیست محیطی منطقه در دستور کار قرار داده ایم.

یزدان پناه با اشاره به فرا رسیدن تعطیلات پایان سال و نوروز 98 گفت: با هماهنگی و حضور کارگروه های مختلف در زمینه خدمات رسانی اماکن اقامتی، آب، انرژی و سوخت و سرویس بهداشتی برنامه ریزی های لازم انجام شده است تا مسافران در سفر به این منطقه مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امنیت در منطقه به طور کامل توسط نیروهای انتظامی و امنیتی برقرار شده است افزود: گردشگران نیز در سفر به شهداد و کویر لوت استانداردهای آیین نامه بیابان لوت را رعایت کنند.

بخشدار شهداد افزود: این بخش علاوه بر جاذبه های طبیعی، بناهای تاریخی همچون قلعه رموک و زیارتگاه، آب انبار حاج محمد تقی و چندین بنای تاریخی دیگر را در خود جای داده است که گردشگران و مسافران از آنها نیز بازدید می کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها