به گزارش جام جم آنلاین از فارس، حسین نجاری در یک نشست خبری اظهار داشت: برای تولید پژو ۳۰۱ حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد قراردادها منعقد شده است.
وی تصریح کرد: شرکت پژو، ایران را ترک کرد و از این محل باید ۷ هزار میلیارد تومان که در قرارداد ۳ جانبه ساپکو، ایکاپ و قطعه سازان دیده شده بود،خسارت پرداخت کند.
مدیرعامل شرکت ساپکو در مورد رنج قیمتی پژو ۳۰۱ نیز گفت: قیمت این محصول بالاتر از دناپلاس خواهد بود.
وی ادامه داد: قراردادهای دوجانبه بین ساپکو و سازندهها برای تولید ۱۵۰ هزار دستگاه پژو ۳۰۱ طی سه سال منعقد شده است.
به گفته وی، تا پیش از خروج پژو از ایران حدود ۶۴ درصد خودکفایی در تولید قطعات پژو۳۰۱ پیش رفته بودیم و در حال حاضر نیز اجرای پروژه ساخت قطعات در داخل در حال پیگیری است.
نجاری در ادامه در مورد تسهیلات پرداخت شده به قطعهسازان طرف ایران خودرو نیز گفت: تا هفته قبل ۱۳۰۰ میلیارد تومان به سازندگان پرداخت شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان برسد.
ارزبری خودروها سالانه ۱۰ درصد کم میشود
وی با تأکید بر اینکه برای افزایش تولید و کنترل قیمت خودرو هیچ راهی جز افزایش عمق ساخت داخل نداریم، گفت: طبق مصوبهای که در ساپکو داشتیم، سالانه حداقل ۱۰ درصد کاهش ارزبری باید در خودروها اتفاق بیفتد.
مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه ۵۰ درصد قیمت تمامشده قطعات خودرو به مواد اولیه اختصاص دارد، گفت: قیمت مواد اولیه داخلی طی ۶ ماه ابتدای ۹۷ افزایش یافت، به عنوان مثال قیمت هر کیلو شمش آلومینیوم از ۸ هزار تومان به ۴۲ هزار تومان رسید که البته در حال حاضر قیمتها کمی تعدیل شده و قیمت این محصول نیز به زیر ۳۰ هزار تومان رسیده است.
نجاری همچنین در مورد برنامهریزی ایرانخودرو برای افزایش داخلیسازی قطعات نیز گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ بر تولید قطعات الکترونیکی تمرکز خواهیم کرد.
تولید قطعات هایتک با همکاری نهادهای نظامی
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو نیز در این نشست خبری با بیان اینکه طبق مصوبه دیماه شورای اقتصاد مقاومتی باید ۱۱ هزار میلیارد تومان در اختیار خودروسازان و قطعهسازان قرار گیرد، گفت: ۴ هزار میلیارد تومان از این رقم برمبنای ریالی به حساب صنعتگران واریز شده ولی هنوز ۷هزار میلیارد تومان از رقم مصوب اختصاص نیافته است.
وی توضیح داد: بحثهای مطرح شده از سوی بانک مرکزی این است که رقم ۷هزار میلیارد تومان به ۸۴۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی تبدیل شود که این اتفاق به ضرر قطعهسازان خواهد بود، زیرا بر این مبنا ما باید تسهیلات را به صورت ارزی دریافت کنیم و پس از ۹ ماه به قیمت روز سنا (سامانه نظارت ارز) آن را برگردانیم. در واقع بانک مرکزی از این قضیه منتفع میشود و پیشنهاد ما این است که تسهیلات را به صورت ریالی دریافت کنیم.
بیگلو همچنین با انتقاد از بالا بودن قیمت مواد اولیه داخلی، این سوال را مطرح کرد که مگر قیمت خاک معادن بالا رفته که قیمت آهن استخراجی را گران کردهاند؟
وی از دولت خواست تا مواد اولیه را به صورت یارانهای به تولیدکنندگان تحویل دهد.
وی در ادامه ضمن ابراز امیدواری برای تثبیت و یا کاهش قیمت خودرو در سال آینده، گفت: برای این منظور باید سه موضوع خودکفایی، افزایش تیراژ تولید و حل مشکل ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز اتفاق بیفتد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در مورد همکاری خودروسازان و قطعهسازان با نهادهای نظامی نیز گفت: ما از این همکاری استقبال میکنیم، البته یک سری اختلافات مبنایی در نحوه تولیداتمان وجود دارد. به عنوان مثال یک قطعه در موشکسازی فقط یک بار مورد استفاده قرار میگیرد، ولی در خودرو باید هزاران بار مصرف شود که این موضوع در قیمت تمامشده قطعه موثر است.
وی از تفاهم قطعهسازان و نهادهای نظامی برای همکاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی خودرو خبر داد و تأکید کرد: در حال حاضر مشکل قطعهسازان و خودروسازان بیشتر به مباحث نرمافزاری مربوط میشود و ما از همکاری نهادهای نظامی در صنایع هایتک و الکترونیک استقبال میکنیم.
افزایش ۷۰ درصدی قیمت قطعات خودرو
وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا قیمتگذاری فعلی خودروها بر مبنای آنالیز قیمتی قطعهسازان صورت گرفته است،گفت: این قیمتها بر مبنای مدارک و مستندات ارائهشده از سوی قطعهسازان تعیین شده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در پاسخ به این سوال که بالاخره میزان افزایش قیمت قطعات خودرو چقدر تعیین شد نیز گفت: قیمت قطعات هنوز نهایی نشده و قرار است بر اساس مدارک و مستندات قطعهسازان، قیمتگذاری صورت گیرد، اما محاسباتی که با خودروسازان داشتیم نشاندهنده افزایش ۷۰ درصدی قیمت میانگین سبد قطعات است.
بیگلو در مورد اینکه خودروسازان اعلام میکنند که تولید محصولات رنو را در ماههای آینده را از سر خواهند گرفت، آیا سفارشی برای تولید قطعات رنو به قطعهسازان داده شده است نیز گفت: هیچ سفارشی به قطعهسازان داده نشده و قرار نیست اتفاقی در این زمینه بیفتد، فقط تعدادی قطعات محصولات رنو در شرکت پارس خودرو باقی مانده که قرار است تبدیل به خودرو شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد