حمید رضا خزایی متولد سال 1332 است. وی تنها دو هفته بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی و در اوایل اسفند 57 وارد رادیو شد و توانست در این رسانه علاوه بر تهیه کنندگی،سمت های مدیریتی متعددی را در کارنامه کاری خود ثبت کند که از آن جمله می توان به مدیر رادیو جبهه،مدیر رادیو کرج و قائم مقامی معاونت صدا اشاره کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۳۴۱
جشنواره رادیو سرمایه است

به گزارش جام جم آنلاین از کمیته اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو و ششمین اجلاس جهانی صدا، حمیدرضا خزایی در رابطه با آغاز فعالیت خود گفت: در روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، صدا و سیما به صورت شورایی اداره می شد. بر این اساس شوراهای تولید، پخش و سرپرستی مجموعه را هدایت می کردند.در آن زمان من عضو شورای پخش بودم اما بعدا به میدان ارگ رفتم و در شورای تولید کار خود را آغاز کردم. «جهان مستضعفین» اولین برنامه ای بود که تولید کردم. این برنامه با رویکرد انقلابی و دفاع از مردم فلسطین بود که عصرها ساعت 19 به روی آنتن می رفت.

وی در رابطه با راه اندازی رادیو قرآن گفت: یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری این بود که رادیو قرآن داشته باشیم. در آن سال ها و بعد از انجام مقدمات لازم ساختار اولیه رادیو قرآن طراحی شد و توسط مدیریت آقای صدر زاده فعالیت خود را آغاز کرد جالب است بدانید افتتاح این شبکه با قرائت قرآن توسط مقام معظم رهبری صورت گرفت که در آن زمان رئیس جمهور بودند. این شبکه روزی 6 ساعت برنامه داشت و اولین شبکه رادیویی که بعد از انقلاب راه اندازی شد رادیو قرآن بود.

یادآوری لحظات سرنوشت ساز

قائم مقام پیشین معاونت صدا در خصوص نقش رادیو در اعلام خبر پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تقریبا از ساعت 14 روز 22 بهمن و با اعلام بی طرفی ارتش، پیروزی انقلاب اسلامی ایران قطعی شده بود . در آن تاریخ مرحوم طالقانی اطلاعیه ای صادر کرد مبنی بر اینکه کارکنان رادیو و تلویزیون که در اعتصاب هستند سریع خود را به محل کار خود برسانند. پیرو این اطلاعیه ، آقای جمشید عدیلی از گویندگان خوش صدای رادیو، آقای فرهنگ جولایی تهیه کننده برنامه و آقای حسن ظهوریان صدا بردار کار را شروع کردند و گروهی از هنرمندان و نویسندگان نیز در کنار آنها حضور داشتند. اولین متنی که در آن زمان خوانده شد این بود «این صدای راستین انقلاب اسلامی ایران است»؛ بعد از آن یکسری اطلاعیه ها و توصیه های شورای انقلاب خوانده شد.

وی در خصوص وضعیت نیروی انسانی شاغل در رادیوی آن زمان گفت: بسیاری از پیشکسوتان فعلی با سازمان همکاری داشتند و جزو نیروهای اعتصابی بودند. آنها بعد از پیروزی انقلاب تجربیات خودشان را به نیروهای جدید منتقل کردند و در ابتدا چون کار خیلی حرفه ای و فنی بود مشکلاتی وجود داشت ولی بچه های انقلابی نکات را آموختند و مشکلات مرتفع شد.به نحوی که در سال های بعد رادیو جبهه آغاز به کار کرد . در آن زمان فرستنده ای در سرپل ذهاب بود که در پادگان امام علی(ع) استقرار پیدا کرده بود و نقش اطلاع رسانی به رزمنده ها را داشت. همچنین وظیفه جنگ روانی با نیروهای عراقی را عهده دار بود. منتها چون دایما آنتن فرستنده مورد هدف قرار می گرفت مجبور به جابه جایی بودیم که بر این اساس این آنتن به بانه،صالح آباد و ایلام منتقل می شد . زمانی که جنگ حالت فرسایشی پیدا کرده بود،بر اساس تصمیم شورای تبلیغات جنگ در سازمان، مقرر شد که شبکه رادیویی راه اندازی شود تا اوقات فراغت رزمنده ها غنی کرده و پل ارتباطی میان مردم و جبهه باشد.مواردی همچون احکام جنگ،بیان نبردهای اسلامی،سخنرانی های مذهبی و نحوه برخورد با اسرا ،رعایت بهداشت در سنگرها و مواردی از این دست را به صورت برنامه پخش می کردند.به خاطر مشکلات فنی احتمالی ، جهاد سازندگی ماشین هایی را تهیه کرده بود که با استفاده از بلند گوها برنامه های رادیوجبهه را پخش می کردند. روند کار بدین صورت بود که با آغاز عملیات های رزمندگان اسلام، رادیو جبهه و رادیو سراسری یکی می شد و برنامه هایی را به زبان های فارسی و عربی پخش می کردند که اعمال جنگ روانی مهم و وسیعی بر روی دشمن بعثی داشت . از این طریق به آنها پیام می‌دادیم که به ما بپیوندند. این رادیو تا آخر جنگ تحمیلی فعالیت داشت.عملکرد این شبکه رادیویی به گونه ای بود که گاهی اوقات در حد یک لشگر عمل می کرد و زمانی که از طریق آن فراخوان اعلام می‌شد، مردم انقلابی برای اعزام به جبهه صفوف بلندی را تشکیل می دادند. رادیو جبهه حدود 10نفر نیروی انسانی داشت که با کمک آنها و سایر بخش ها برنامه های مختلف را به روی آنتن می بردیم.در سال های بعد از جنگ نیز بر اساس نیازها و اقتضائات مختلفی که در جامعه و کشور وجود داشت، شبکه های تخصصی در حوزه های مختلف تشکیل شدند. البته در کنار این شبکه ها رادیو های مقطعی نیز راه اندازی شد که سازمان از عملکرد آنها راضی بود.

رادیو رسانه ای بی حریف است

خزایی در خصوص جایگاه رادیو خاطر نشان کرد: تمام رسانه ها اگر چابک نشوند، عملکرد مناسب خود را از دست خواهند داد. لذا باید هر از گاهی نسبت به این بازسازی دقت کرد.رادیو نقش حیاتی و کاربردی در زمینه آموزشی دارد که بسیار موثر است.اساسا رادیو رسانه ای بسیار ارزان است که همه جا و در همه حال همراه مخاطب خودش است و با سرعت بسیار بالایی می‌تواند وی را همراهی نماید.به همین خاطر هیچ رسانه ای نمی تواند حریف آن شود.رادیو رسانه ای نجیب است که با مردم همزادی می کند و همیشه راهی برای کمک به مردم در شرایط بحرانی است.به عنوان نمونه در زمان زلزله بم رادیویی راه اندازی کردیم تا اطلاع رسانی شایسته ای داشته باشد.در آن زمان افراد زیادی که زیر آوارها مانده بودند، به خاطر شنیدن برنامه های کاربردی رادیو ، موفق شدند زنده بمانند. به طور کلی در مواقع بحران رادیو رسانه اول است که می تواند نقش بسیار تعیین کننده ای ایفا نماید و هرگز کارکرد خود را از دست نخواهد داد.از سویی تلویزیون نقش تفریحی و سرگم کنند‌گی خاص خود را دارد. اما رادیو در زمینه اطلاع رسانی نقش اول را دارد .به عنوان نمونه ای دیگر چند سال پیش که برف سنگینی در محور استان های گیلان و قزوین بارید و بسیاری از مسافران در سرما و جاده زمینگیر شدند، پلیس راهنمایی اعلام کرد که برنامه های رادیو توانست جان بسیاری را نجات دهد. منتها علیرغم این توانمندی ها، در شرایط فعلی باید به سمتی حرکت کنیم که این رسانه به سمت تعاملی شدن گام های موثری را بردارد. در این حالت از پیام های مردم باید استفاده کنیم تا بحث،میل،نیاز و مصلحت را بتوان بهتر پایش کرد.اگر هر رسانه ای بتواند به صورت تعاملی با مخاطبان خود ارتباط شایسته برقرار نماید،آن رسانه همیشه پویا و اثر گذار باقی خواهد ماند.

خاطرات آزادی خرمشهر و لحظات تلخ فوت حضرت امام خمینی (ره)

خزایی در خصوص خاطرات متعدد خود از رادیو گفت: شیرین ترین خاطره من روز سوم خرداد سال 62 بود که خرمشهر آزاد شد.در این روز بزرگ، ساعت 11 صبح به رادیو اطلاع دادند خرمشهر آزاد شده است. بعد از گفتگوهای لازم مقرر شد که خبر اعلام پیروزی خرمشهر در ساعاتی غیر از زمان پخش اخبار به اطلاع عموم رسانده شود.به همین خاطر حدود ساعت 3 بعد از ظهر برنامه های عادی را قطع کردیم.آن زمان تهیه کننده من بودم و مارش نظامی به مدت سه دقیقه پخش شد .گوینده آن زمان محمود کریمی اعلام کرد شنوندگان عزیز تا لحظاتی دیگر خبر مهمی به اطلاع شما خواهد رسید .اولین اعلام توسط آقای کاشانی که از خبر آمده بود صورت گرفت. سپس آقای کریمی مجددا اعلام کرد.ایشان متن بسیار زیبا و حماسی آماده کرده بود که انرا قرائت کرد و بعد از آن متن و سرود خوانده شد.این خاطره بسیار برای من شیرین است.تعداد زیادی از گزارشگران در سطح شهر پخش شدند و گزارش های مستمری تهیه کردند وبرای پخش در اختیار رادیو قرار دادند.خاطره غم انگیزم مربوط به فوت حضرت امام خمینی (ره) بود .آن زمان‌مدیر تولید رادیو بودم . واقعا شرایط خاصی حاکم بود و دوستانی که بودند را جمع کردیم. جملات متعدد از امام را هم جمع‌بندی نمودیم.آن روز مرحوم افشار گوینده بود ولی ایشان به حدی متاثر بودند که نتوانتسند در استودیو حاضر شوند.ما هم خیلی سریع خودرویی را اعزام کردیم تا آقای حیاتی را به رادیو بیاورند.ایشان هم به استودیو آمدند و خبر فوت را اعلام کرد.

جشنواره رادیو محلی برای تبدیل فرصت ها به تهدیدها

وی در رابطه با جشنواره بین المللی رادیو گفت: خیلی خوشحالم که جشنواره رادیو مجدد راه اندازی شده است .جشنواره رادیو منجر به جنب و جوشهای بیشتر می شود و آثار برجسته به دنیا معرفی می شود. بدون شک این گردهمایی بطرگ‌رادیویی سرمایه ای بی نظیر است. زیرا برنامه سازان جوان با تجربیات جدید و نوین برنامه ساز ی در دنیا آشنا می شوند. در خلال برگزاری این رویداد بزرگ رادیویی ،نیز بر نامه سازان جوان موفقیت هایی که در برنامه سازی داشتند را بیان می کنند.در نهایت شاهد آن هستیم که یکسری روشها جدید منتقل می شود. برنامه سازان خودشان را پویا تر‌ می بینند و بر اساس دستاوردهای جدید ، تولید برنامه ها ادامه یابد.به آقای دکتر شاه آبادی تبریک می گویم که با قدرت این رویداد را راه اندازی کرد و از چینش های مسئولین جشنواره می‌توان فهمید که حرکت بسیار قوی در حال شکل گیری است .عیار جشنواره رادیو که ماهیت آن انتقال مفاهیم اصلی و جدید است ،با استفاده از ظرفیت و توان بالایی که وجود دارد نقش ویژه ای در ارتقا این رسانه ایفا می کند.در سال های گذشته بیشتر برنامه سازان تلویزیونی کار خود از رادیو شروع کردند و این رسانه پایه گذار برنامه سازی است، مسلما می توان از این نگاه برای افزایش غنای جشنواره استفاده کرد.

وی در خصوص مقالات علمی ارائه شده به ششمین اجلاس جهانی صدا گفت : وقتی که در بخش ارائه مقالات کمیته ای مستقل وجود دارد که آنها را بررسی می کنند باید دقت داشته باشند آن دست از مقالاتی که حرف نو و تازه ای برای ارائه داشته اند تجمیع و در قالب چارچوب های مشخص در اختیار برنامه سازان و مدیران قرار بگیرد. این‌نگرش در پیدایش تجربه های کاملا جدید نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.جشنواره می تواند محل خوبی برای یادگیری ها باشد تا بر اساس آن فاکتورهای اصلی برنامه سازی رادیویی بیش از هر زمانی مطرح شود.این گردهمایی محیط بسیار خوبی برای رقابت است.محلی است برای نقد برنامه ها و تبدیل تهدید ها به فرصت هاست.اگر بتوانیم تهدیدها را به سمت فرصت ها ببریم گام بسیار مهمی در راستای ارتقای رادیو برداشته ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها