فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا از فردا رسما در شهرهای مختلف آسیایی آغاز می‌شود و نمایندگان ایران هم روز سه شنبه به میدان می‌روند. سه تیم پرسپولیس، استقلال و ذوب آهن نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‎ها هستند.
کد خبر: ۱۱۹۵۳۳۳
همه چیز درباره لیگ قهرمانان آسیا / رکوردداران و افتخار آفرینان

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ لیگ قهرمانان آسیا معتبرترین تورنمنت باشگاهی در سراسر آسیاست؛ البته از لحاظ کیفیت و جذابیت هرگز به پای همتای اروپایی خود یعنی لیگ قهرمانان اروپا نمی‎رسد. به هر حال این رقابت‌ها جذابیت خودش را دارد و بینندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

با هم برخی از آمار و ارقام و ویژگی‌های لیگ قهرمانان آسیا را مرور می‌کنیم:

مجری برگزار کننده: کنفدراسیون فوتبال آسیا از همان ابتدای راه اندازی رقاب‌ ها آن را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند. این رقابت‎ها ابتدا تحت عنوان جام باشگاه‎های آسیا برگزار می‎شد اما با تغییر در نحوه برگزاری آن، نام هم تغییر کرد.

سال بنیان‎گذاری: 51 سال پیش یعنی در سال 1967 میلادی نخستین دوره جام باشگاه‎های آسیا برگزار شد. این رقابت‎ها از سال 2002 تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا برگزار می‎شود و برخی از قوانین مربوط به آن نیز تغییر کرده است.

تعداد تیم های شرکت کننده: دوره کنونی با حضور 24 تیم برگزار می‏شود. این رقابت‏ها در دوره‏های مختلف با تعداد تیم‏های مختلف برگزار می‏شده است.

نحوه شرکت در رقابت‏‌ها: تیم های قهرمان و برتر لیگ کشورهای مختلف به صورت مستقیم به مرحله گروهی راه پیدا می‏کنند. تیم‏های سوم و یا چهارم هر لیگ نیز در صورت پشت سر گذاشتن مرحله پلی آف در این رقابت ها شرکت می‏کنند.

جام باشگاه‏های جهان: قهرمان هر دوره از لیگ قهرمانان آسیا به نمایندگی از قاره آسیا در جام باشگاه‏های جهان شرکت می‏کند.

رکوردداران قهرمانی: تیم‌های کره‌ای با ۱۱ قهرمانی، تیم‌های ژاپنی با ۷ قهرمانی، تیم‌های عربستانی با ۴ قهرمانی و تیم‌های ایرانی و چینی نیز هرکدام با ۳ قهرمانی، بیشترین قهرمانی در لیگ قهرمانان و جام باشگاه‌ها را داشته‌اند.

تیم رکورددار قهرمانی: تیم پوهانگ استیلرز کره جنوبی با کسب سه عنوان قهرمانی رکورددار تعداد قهرمانی در این رقابت‏هاست. قهرمانی ‏ای این تیم در سال‏های 1997، 1998 و 2009 به دست آمد.

تعداد حضور تیم‌‏های ایرانی در فینال لیگ قهرمانان آسیا: 8 مرتبه حضور تیم‏های ایرانی در فینال ثبت شده است. این هشت حضور از سوی تیم های استقلال، پاس، سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس رقم خورده است.

رکورددار تعداد تماشاگر: رکوردار تعداد تماشاگر تیم پرسپولیس در فینال سال ۲۰۱۹ با صدهزار نفر تماشاگر در استادیوم آزادی است.

کره جنوبی و رکوردهایش: کشور کره جنوبی قدرت‌مندترین کشور در سطح باشگاهی فوتبال آسیاست، این را آمار و ارقام ثابت می‌کند. تیم‌های کره‌ای نه تنها 11 بار عنوان قهرمانی را به دست آورده‌اند که شش بار هم نایب قهرمان شده‌اند. تیم‌های ژاپنی با 7 قهرمانی و سه نایب قهرمانی در رده دوم رکوردداران و افتخار آفرینان قرار دارند. عربستان با چهار قهرمانی و 9 نایب قهرمانی و ایران با سه قهرمانی و پنج نایب قهرمانی سوم و چهارم هستند.

جوانمردان رقابت‌ها: از سال 2008 تاکنون جایزه ای موسوم به بازیکن جوانمرد در نظر گرفته شده است و در پایان هر سال به تیم اخلاق مدار داده می‌شود. در اینجا باز هم کره‌ای ها در صدر قرار دارند. تیم‌های کره‌ای تا به حال پنج بار این جایزه را برده‌اند. ژاپنی‌ها هم دو بار این عنوان را به دست آورده‌اند. تیم‌هایی از عربستان، چین، عربستان ، امارات هم عنوان‌دار هستند. تیم فوتبال پرسپولیس هم فصل گذشته این عنوان ارزشمند را به دست آورد.

برزیلی‌های گلزن: سلطه برزیلی‌ها نه فقط به فوتبال جهان که به فوتبال آسیا هم ادامه دارد. بازیکنان برزیلی تا به حال هشت مرتبه عنوان آقای گلی لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورده‌اند. تا به حال هیچ بازیکن ایرانی موفق به کسب عنوان آقای گلی لیگ قهرمانان آسیا نشده است.

برترین بازیکن رقابت‌ها: از سال 2007، بازیکن برتر هر دوره از لیگ قهرمانان آسیا جایزه برترین بازیکن را هم دریافت می‌کند. بازیکنان ژاپنی چهار مرتبه، بازیکنان کره‌ای سه مرتبه، بازیکنان استرالیایی دو مرتبه ، بازیکنان برزیلی دو مرتبه و بازیکنان اماراتی یک مرتبه جایزه برترین بازیکن فصل را به دست آورده‌اند. تا به حال هیچ بازیکنی از ایران جایزه بازیکن برتر فصل را کسب نکرده است.

نحوه رودررویی تیم‌های شرق و غرب آسیا در لیگ قهرمانان آسیا: تعداد تیم‌های منتخب هر کشور با توجه به رنکینگ کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر لیگ داخلی و به دست آوردن شرایط لازم ای‌اف‌سی انتخاب شده‌اند.

از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۹ رقابت‌ها با شکل جدیدی برگزار شد. تیم‌ها در دو منطقه غرب آسیا و شرق آسیا و در هر منطقه ۱۶ تیم منتخب قرار گرفته‌اند. با توجه به سهمیه بندی، تیم‌های غرب آسیا و شرق آسیا از لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۴ تا دیدار فینال با یکدیگر رو به رو نخواهند شد. ۱۶ تیم هر منطقه در ۴ گروه ۴ تیمی به‌طور رفت و برگشت به مصاف هم می‌روند، از هر گروه ۲ تیم اول در بازی یک‌هشتم‌نهایی با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها