امروز هفتم اسفند ماه مصادف است با تولد حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه و روز زن. این روز نزد شیعیان اهمیت بسیار زیادی دارد و گرامی‌داشت آن بسیار مهم است.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۱۵
نگاهی به سیره حضرت فاطمه (سلام الله علیه) در دو بُعد فردی و اجتماعی

به گزارش جام جم آنلاین ، تولد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه فرصتی است برای اندیشیدین در رابطه با سیره آن حضرت و تاثیرش بر کیفیت زندگی. حضرت فاطمه سلام الله علیه در بین شیعیان جایگاه بسیار رفیعی دارد؛ خصوصیات اخلاقی ایشان از جهات بسیار زیادی الگوست و مورد توجه قرار می‌گیرد.

سیره زندگی این بانوی بزرگوار چگونه می‌تواند بر کیفیت زندگی امروز تاثیرگذار باشد؟

رضا جان‌محمدی کارشناس مسائل مذهبی و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد: بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) ویژگی‌های بسیار برجسته شخصیتی و فکری داشت که ایشان را از دیگران متمایز می‌کرد، این ویژگی‌ها باعث شد تا ایشان به عنوان یک الگو در جهان اسلام مطرح شوند.

او در ادامه افزود: حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها برای زنان که برای مردان الگویی بزرگ است. در رابطه با ویژگی‌های مختلف فردی و اجتماعی این بانوی بزرگوار اسلام مسائل بسیار زیادی مطرح شده است. ایشان به سیدة نساء العالمین ملقب هستند و پیامبر عظیم‎الشان اسلام در طلوع هر صبح با مراجعه به درب خانه دخترشان بر او و سایر اهل بیت سلام می‌دادند.

جان محمدی گفت: ویژگی های فردی سیدة نساء العالمین باعث شده بود تا ساده زیستی و زهد در پیش گرفته و با اینکه فرزند رهبر جامعه اسلامی بودند اما همیشه در طول زندگی‌شان به کم قانع باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: حضرت زهرا(س) به امور مادی بهایی نمی‌دادند و از ماجراهای مربوط به بخشندگی‌های مختلف ایشان در امور مادی روایت‌های مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آن مربوط به ماجرای نذر افطار ایشان است که برای سه روز پشت سر هم تنها غذای موجود در خانه را به نیازمندان می‌بخشیدند، اما این تنها بخش کوچکی از بخشایش بانوی دو عالم است.

او همچنین یادآور شد: ام أبیها دیگر لقب حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است؛ پیامبر بوی بهشت را از حضرت فاطمه (سلام الله علیها) استشمام می‌کردند و حتی در روزگاری که داشتن فرزند دختر ننگ محسوب می شد پیامبر بزرگ اسلام دست دختر خود را می‌بوسیدند.

جان محمدی با اشاره به شیوه همسرداری بسیار نیکوی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) و تلاش ایشان در تربیت فرزند بیان داشت: امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد 9 سال زندگی با حضرت فاطمه (سلام الله علیها) فرموده‌ند هرگز از دست او آزرده خاطر نشده‌ام و این واقعا اتفاق بزرگی است که می‌تواند الگویی شگفت انگیز برای زنان امروز جامعه ما باشد.

او همچنین در ادامه گفت: این بانوی بزرگ اسلام به حفظ عفاف و حجاب بسیار اهتمام می ورزیدند و حتی روایت است که ایشان در برابر فردی نابینا نیز حجاب خود را به طور کامل رعایت می‌کرد. ایشان همچنین طبق اقتضای زمان و نیاز جامعه زمان حیات‌شان در امور اجتماعی هم شرکت می‎کردند.

این پژوهشگر دینی اظهار داشت: جایگاه علمی بانوی دو عالم نیز برای همه پژوهشگران اثبات شده است. ایشان در مسائل علمی پاسخگوی مردم و محل رجوع بانوان بود، آثاری که از حضرت به یادگار مانده است را می‌توان در چند قالب بررسی کرد. مثلا بخشی از آن شامل سخنان، خطبه‌ها و ادعیه‌هایی است که در مناسبت‌ها و با زمینه‌های مختلف ایراد فرموده‌اند.

او در خاتمه تصریح کرد: نسل گذشته، نسل امروز و نسل فردا همواره باید با سیره حضرت فاطمه (سلام الله علیها) آشنا باشند و این دیگر وظیفه متولیان اجتماعی است که چگونه ویژگی‌های فردی و اجتماعی بانوی دو عالم را با شیوه‌‎های مختلف در جامعه بازتاب دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها