مدیرعامل موسسه جهادنصر در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مطرح کرد:

افزایش تولید و اشتغالزایی دستاورد تکمیل طرح 550 هزار هکتاری است

مدیرعامل موسسه جهادنصر با اشاره به تکمیل فاز اول طرح 550 هزار هکتاری و افتتاح فاز اول به دست معاون اول رئیس جمهور در آبان ماه گذشته اعلام کرد: در صورت متصل شدن اتمام فاز اول و آغاز فاز دوم در سال آینده برآورد کرده‌ایم بیش از 9 میلیون تن افزایش تولید انواع محصولات کشاورزی و 300 هزار فرصت شغلی در مناطق اجرای طرح ایجاد شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۰۶
افزایش تولید و اشتغالزایی دستاورد تکمیل طرح 550 هزار هکتاری است

به گزارش جام جم آنلاین، محمد جواد صالحی نژاد مدیر عامل موسسه جهاد نصر در نشست خبری که امروز حول محور تشریح آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرای طرح ملی 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت‌های خوزستان و ایلام و سایر اقدامات عمرانی و زیربنایی کشاورزی برگزار شد، از طرح ملی احیای دشت‌های خوزستان و ایلام تحت عنوان بزرگترین پروژه‌ تاریخی در این بخش یاد کرد و گفت: «این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های تاریخی کشاورزی ایران است که با سفر مقام معظم رهبری در سال 75 کلید خورد.
صالحی‌نژاد در ادامه افزود: اجرای این پروژه با رقمی بالغ بر 700 میلیارد تومان به صورت فاینانس از سال 89 آغاز شد که در سال 92 نیز با موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیاد دلار به این طرح ملی اختصاص یافت.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر در ادامه تاکید کرد: از این رو با تخصیص این رقم پروژه در سال 94 شتاب بیشتری به خود گرفت و از سال 87 تا سال 93 تنها 66هزار هکتار پیشرفت داشت و با تزریق اعتبار میزان پیشرفت بسیار بالا رفت. بنابراین از سال 94 به بعد پیشرفت این طرح حدود 53هزار هکتار در سال بود که این دستاورد خوبی برای نزدیک شدن به بهره برداری کامل این پروژه محسوب می‌شود. در این راستا از سال 93 تا کنون مساحتی بیش از 220هزار هکتار از اراضی این مناطق تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفته‌اند.
صالحی نژاد با اشاره به اینکه در فاز یک این طرح حدود 295هزار هکتار در آبان سال جاری به بهره‌برداری رسیده، تصریح کرد: «از دستاوردهای این طرح در سال گذشته می‌توان به افزایش 2.8میلیون تنی تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد. پیش بینی می‌شود که با اجرای کامل طرح و پیوند آن به فاز دوم چیزی حدود 9.5 میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی را در ادامه راه داشته باشیم و در بخش اشتغالزایی برآورد کرده‌ایم چیزی حدود 300 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شود.
این مقام مسئول پیش بینی کرد که فاز دوم این طرح از سال 98 کلید می‌خورد و ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که اگر فاز دوم در سال 98 آغاز شود و خلائی در این میان ایجاد نشود، بتوان فاز بعدی این پروژه را به شرط تامین اعتبار طی پنج سال به سرانجام رساند. اعتبار مورد نیاز برای اجرای فاز دو حدود 1.7 میلیارد دلار برای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی محاسبه شده. البته لازم به تاکید است که قبل از اجرای فاز اول این طرح، وزارت نیرو کانال‌های اصلی را پروژه را اجرا کرده بود که این خود پیشرفت را سریعتر کرد ولی در فاز دوم این اتفاق نیافتاده و زمان بیشتری نیاز است.
وی افزود: اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیمی که در این طرح اتفاق افتاده حدود سه هزار نفر بوده که از این رقم 147 هزار نفر به طور مستقیم و باقی به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند. همچنین افزایش درآمد خالص ناشی از اجرای طرح بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته 16هزار میلیارد تومان خواهد بود.
صالحی‌نژاد ساماندهی مهاجرت، گسترش امنیت اجتماعی و توسعه شاخص‌های انسانی را از دیگر دستاوردهای این طرح دانست و ادامه داد: «همچنین حمایت از صنایع داخلی به واسطه استفاده و به‌کارگیری ماشین‌آلات داخلی از دیگر گزینه‌های مهم این طرح به شمار می‌رود. بیش از 2700ماشن آلات سنگین و نیمه سنگین برای اجرای طرح استفاده شده که550 دستگاه آن تخصصی است. در گذشته این ماشین‌آلات از کشورهای هلند و ایتالیا وارد می‌شدند که بعد از اجرای طرح مورد نظر330دستگاه از ماشین‌آلات تخصصی در داخل ساخته شده. یعنی از 550 دستگاه ماشین تخصصی مورد نیاز 330دستگاه آن ساخت داخل است. بنابراین این موضوع خروج ارز را کشور را بسیار کاهش داده».

صالحی نژاد گفت: سال 94 در یک سال بیش از 9هزار و400نفر در این طرح مشغول به کار شدند و در حال حاضر نیز که برای رفع نواقص پروژه اقداماتی صورت می‌گیرد بیش از 5هزار نفر مشغول فعالیت هستند. البته در مصوبه ابتدای سال 96 اجرای فاز دو در دستور کار دولت قرار گرفت که همکاری وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی را با هم می‌طلبد. متاسفانه بودجه در نظر گرفته شده توسط دولت برای فاز دوم بسیار ناچیز است که امید می‌رود با کمک مجلس شورای اسلامی و سایر کانال‌های ارتباطی بتوان افزایشی برای این رقم ایجاد کرد. البته باز هم نیاز است که باقی اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی تامین شود، چرا که اگر بخواهیم منتظر ردیف اعتباری باشیم سال‌ها فاز دوم این طرح به عقب خواهد افتاد. پیشنهاد ما به دولت این است که در سال 98 حدود 200میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فاز دوم در نظر گرفته شود تا بتوان پروژه را پیش برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها