گردشگری سوژه‌ای است که تقریباً از نیم‌قرن پیش تا به امروز به‌صورت جدی در سراسر دهکده جهانی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده و تمامی کشورها با توجه به منافع اقتصادی گسترده‌ای که این صنعت حتی در دوران رکود اقتصادی ایجاد می‌کنند در تلاش هستند با داشته‌ها و نداشته‌های خود سهم بیشتری از آن داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۴۰
تبلور مفهوم واقعی گردشگری پس انقلاب اسلامی

به گزارش جام جم آنلاین ، گروهی از جاذبه‌های مجود خود استفاده می‌کنند و گروه دیگر با ایجاد جاذبه‌های دیگر تلاش می‌کنند نظر تعداد بیشتری از گردشگران به منطقه موردنظرشان جلب کنند این در حالی است که توسعه زیرساخت‌ها و همچنین حضور گسترده در بازارهای هدف نیز تعیین‌کننده است.

ایران هم به‌عنوان یکی از ده مقصد گردشگری پرجاذبه دهکده جهانی اگرچه از همان ابتدا به‌عنوان یکی از گزینه‌های سفر برای گردشگران بین‌المللی شناخته می‌شد اما بر اساس آمارهای منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری کشورمان طی 40 ساله اخیر در صادرات نامرئی یا همان گردشگری خودمان رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته و دستاوردهایش گواه غیرقابل‌انکاری در این زمینه است.

در این زمینه برخی منتقدان براین باورند که توسعه گردشگری طی سال‌های اخیر باعث چنین اتفاقی بوده و ناخودآگاه ایران در فهرست برترین‌ها قرارگرفته است درحالی‌که نباید فراموش کنیم تغییر نگاه گردشگران بین‌المللی نسبت به ایران‌زمین عاملی بوده که طی چهاردهه اخیر نظر گردشگران بیشتری به کشورمان جلب شود و نقطه عطف این تغییر نگاه انقلاب شکوهمند اسلامی بود.

به گواه تاریخ، گردشگران خارجی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر بر اساس جاذبه‌های گردشگری عمومی وارد کشورمان می‌شدند و با توجه به سلطه گسترده بیگانگان به سرزمین ما نگاهی بالا به پایین داشتند که در برخی موارد این نوع نگاه حتی مشکلاتی برای بومیان مناطق ایجاد می‌کرد، درحالی‌که پس از پیروزی انقلاب دنیا منتظر تحولی تازه در ایران‌زمین بود و این انتظار را گردشگری برآورده کرد به صورتی که امروز وقتی گردشگران به ایران سفر می‌کنند و دوباره به سرزمین خود بازمی‌گردند تصویری متفاوت از کشورمان با خود به یادگار می‌برند که هرگز قبل از این وجود نداشت.

گردشگرانی که از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز از کشورمان بازدید کرده‌اند نه‌تنها دید جهان‌سومی به ایران ندارند بلکه این کشور را به‌عنوان کشوری خارق‌العاده و مهمان‌نواز نزد دوستان و آشنایان معرفی می‌کنند پس نباید فراموش کنیم این گروه سفیرانی قابل‌اعتماد از واقعیت ایران اسلامی پس از پیروزی انقلاب بوده‌ و خواهند بود.

ایران امروز نه‌فقط جاذبه‌های تاریخی بلکه، جاذبه‌های مذهبی، سلامت، تندرستی، ورزشی، فرهنگی و ... در اختیار گردشگران و متقاضیان سفر به ایران قرار داده است جاذبه‌هایی که بعضاً برخی از آنها به‌هیچ‌عنوان جزو تقاضای سفر گردشگران خارجی به ایران نبوده و اصولاً خبری از وجود این امتیازات در کشورمان نداشتند.

پس در جمع‌بندی اگر بخواهیم چهار دهه توسعه صادرات نامرئی را در کشورمان بررسی کنیم باید بگوییم انقلاب توانست ایران را برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت کند و همواره تصویری دقیق از میهن اسلامی در اختیار گردشگران قرار دهد چون قبلاً ایران مقصدی تک‌محصولی برای گردشگران شناخته می‌شود و امروز توسعه زیرساخت‌ها و معرفی سوژه‌های جدید توانسته بسته‌ای رنگارنگ و جالب در اختیار گردشگران خارجی برای بازدید از ایران قرار دهد.

دکتر محمدحسین ایمانی خوش‌خو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها