نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما اعلام کرد:

۱۴میلیارد دلار؛ بودجه مختص واردات کالا‌های اساسی

رئیس جمهور گفت: توفیق نصیب ما و مجموعه همکاران دولت شد که در موعد قانونی بودجه سال آینده را تقدیم مجلس نماییم.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۹۴
توفیق دولت برای تقدیم بودجه در موعد قانونی / آمریکایی‌ ها از توانمندی ایران هراس دارند

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، حسن روحانی هنگام تقدیم لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور در مجلس شورای اسلامی سخنان خود را با تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی شاهرودی آغاز کرد و اظهار داشت: به مناسبت ارتحال برادر گرامی حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از ماه‌ها رنج و درد بدرود حیات گفت: خدمت شما نمایندگان، حوزه‌های علمیه، مقام معظم رهبری به ویژه بیت محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به ولادت مسعود حضرت عیسی علیه السلام گفت: امروز مصادف با روز ولادت با سعادت حضرت عیسی (ع) است و همانطورکه قرآن کریم می‌فرماید، وجود مقدس حضرت عیسی بن مریم (ع) همواره برای بشریت در جهان دیروز، امروز و فردا مبارک است. در روایت ما نیز آمده که آن حضرت هم در کنار حضرت مهدی موعود (عج) ظهور خواهد کرد و ما مسلمانان در همه مواقف مناسب از جمله در زیارت‌های متبرکه از انبیاء بزرگ از جمله حضرت عیسی (ع) یاد می‌کنیم.

آمریکایی‌ ها از توانمندی ایران هراس دارند

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها از توانمندی جمهوری اسلامی ایران هراس دارند.

روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی افزود: لایحه بودجه سال ۹۸ در شرایطی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود که ما از اواخر سال گذشته با فشار و تحریم ظالمانه آمریکا مواجه شدیم.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که دی ماه امسال ماهی پر برکت و همچنین بهمن امسال ماهی برای برگزاری با شکوه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی باشد.

وی با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته با مشکلاتی مواجه شدیم، گفت: همان حوادث ابتدای دی ماه باعث شد تا آمریکایی‌ها با برداشت غلط و تصور ناروا در اواخر دی ماه موضع گیری جدیدی را علیه ایران و توافق هسته‌ای اعلام کنند و در هر مقطعی قدمی و صحبتی تحریکی داشتند تا به خیال خام خود به اهدافشان دست یابند.

رئیس جمهور افزود: توطئه ها، تحریم‌ها و فشار‌های آمریکا مستقیما بر ملت بزرگ ایران، مردم منطقه و شرکت‌های تجاری و اقتصادی جهان تأثیر می‌گذارد و بر خلاف همه مقررات بین المللی است.

روحانی با اشاره به اینکه هدف اصلی آمریکا، به زانو در آوردن نظام پرقدرت جمهوری اسلامی است تصریح کرد: آمریکایی‌ها ایران سرافراز و قدرتمند را مانع بزرگ خود در این منطقه حساس می‌بینند و لذا هرگاه ما توانستیم پیشرفت‌های بزرگی کنیم و حرکت بزرگی انجام دهیم، آن‌ها سد راه ما شدند و جلوی جمهوری اسلامی ایران را گرفتند، چون از توانمندی ما هراس دارند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه بی تردید آمریکا به هدف خود نخواهد رسید، گفت: ایران اسلامی سرافرازتر و قدرتمند‌تر و مردم ایران با استقامت و هوشیاری بیشتر در برابر این توطئه‌ها خواهد ایستاد.

روحانی افزود: بی تردید تحریم و فشار بر زندگی مردم و رشد و توسعه کشور تأثیر خواهد گذاشت.

افزایش ۱۲ هزار مگاوات برق کشور تا پایان دولت دوازدهم

رئیس جمهور گفت:در چند سال اخیر بیش از ۹.۶ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده شده و ما تا پایان دولت دوازدهم دوازده هزار مگاوات دیگر را به مدار خواهیم آورد.

روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی همزمان با تقدیم لایحه بودجه ۹۸ افزود: از سال ۹۲ و آغاز دولت یازدهم همه با هم یک تصمیم گرفتیم، دولت و مجلس، ملت و دولت و آن اینکه تورم فزاینده را برطرف و تورم را متعادل و تک رقمی کنیم، رشد منفی را به رشد مثبت برسانیم و اشتغال را به نقطه نسبتاً مطلوب سوق دهیم، اما این اهداف که با همکاری هم بدست آوردیم برای دشمنان ما و بویژه آمریکا قابل تحمل نبود.

وی گفت: ما در سال ۹۶ و پایان دولت یازدهم به تورم تک رقمی دست یافتیم یعنی به رشد ۳.۷ دهم در سال ۹۶ رسیدیم و ۷۹۰ هزار اشتغال خالص ایجاد کردیم ضمن اینکه رشد سرمایه گذاری ما از منهای ۱۷.۴ به مثبت ۳.۴ رسید یعنی همه شاخص‌های ما شاخص‌های نسبتاً بالایی بود و ما به سمت اهدافمان با انتخاب مسیر درست حرکت می‌کردیم، اما آمریکائی‌ها توطئه و نقشه شوم خود را برای تحریم ملت ایران اجرا کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما از ابتدای امسال یعنی ۹۷ با التهاباتی در بازار ارز و سپس در بازار کالا و سایر بازار‌ها مواجه شدیم و آنچه آمریکا در سال ۹۷ مدنظر داشت دو مسئله اصلی بود: اول ناامیدی ملت ایران به آینده نظام و کشور و در مرحله بعد القای ناکارآمدی نظام به مردم، تا مردم تصور کنند دولت بر اوضاع کشور مسلط نیست.

وی گفت: در همین زمان‌ها برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها متاسفانه گاهی تعابیر نادرست و ناپسند داشتند گفتند دولت کشور را رها کرده و از کنترل خارج شده حتی شما دیدید برخی که اقتصاد را هم بلدند از ابرتورم صحبت کردند و برخی از اینکه ایران بزودی شبیه ونزوئلا خواهد شد نوشتند.

روحانی ادامه داد: برخی تلاش کردند که مردم را ناامید و دولت را ناکارآمد معرفی کنند که البته بسیاری از آن‌ها ممکن است هدف سوئی هم نداشته اند، اما نکته مهم این است که دوستانی که در زمان سختی حرف دشمن را تکرار می‌کنند آثارش برای ملت و نظام خطرناک است.

رئیس جمهور ادامه داد: حالا این سوال مطرح است که چرا چنین شد؟ چرا کشوری که در مسیر توسعه حرکت می‌کرد، تورم را مهار کرده بود و اشتغال را به سمت نقطه مطلوب پیش می‌برد، رشد سرمایه گذاری را بالا برده بود، صادرات غیر نفتی را از دو سال قبل با تراز مثبت در حرکت قرار داده و به خودکفایی در گندم و گازوئیل رسیده بود به این شرایط رسید؟ ما در تولید کالا‌های مهم از قبیل فولاد و پتروشیمی شرایط خوبی داریم در زمینه گاز کشور را خودکفا کرده ایم و پتروشیمی‌ها را از غرب تاشرق و از شمال تا جنوب رشد داده ایم و حتی در شرایط بسیار سخت آب و هوایی توانستیم مسئله آب آشامیدنی و برق مردم را در سال ۹۷ حل کنیم.

وی تاکید کرد: ما در طول چند سال گذشته بیش از ۹.۶ دهم هزار مگاوات بر برق کشور افزوده ایم یعنی از ۷۰ هزار مگاوات به ۸۰ هزار مگاوات رسیده ایم و در پایان دولت دوازدهم نیز دوازده هزار مگاوات دیگر را به مدار خواهیم آورد.

روحانی گفت: این دولت و ملت مقتدر، این مجلس هوشمند و این نیرو‌های مسلح در کنار ارشادات رهبری مسیر توسعه و اقتدار و پیروزی را ادامه می‌دهیم.

کل سهم نفت در بودجه، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است

رئیس جمهور گفت: می‌توانم ادعا کنم که امسال می‌توانستیم و حتی پارسال می‌توانستیم بودجه بدون نفت داشته باشیم، کل نفت ما در لایحه بودجه سال آینده، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است.

وی هنگام تقدیم بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور به مجلس شورای اسلامی افزود: چرا یک‌مرتبه در ماه‌های اولیه سال ۹۷ اقتصاد ما با التهاب مواجه شد؟ دلیلش چه بود؟ دلیلش این بود که اولاً تحریم‌ها توانست بر بازار ارز، هم عملاً و هم رواناً تأثیر بگذارد.

روحانی گفت: مردم ما شاید همه ریزه‌کاری‌ها را ندانند. ما در مقطعی در اوائل سال ۹۷ قرار گرفتیم که ذخیره اسکناس ارزی ما تقریباً صفر بود و آن التهابات در بازار به وجود آمد و دولت مجبور شد برای آرام کردن بازار تصمیماتی ولو سخت برای خود دولت به عنوان اولویت اول، بلکه به عنوان اولیت دوم و سوم نیز اجرا کند تا بتواند کشور را از التهاب نجات دهد.

رئیس جمهور افزود: تحریم باعث شد در مبادله با کشور‌هایی که با آن‌ها مبادلات ارزی و بانکی داشتیم و اسکناس را تبادل می‌کردیم با مشکل مواجه شویم.

وی گفت: هیچکس نمی‌تواند بگوید تحریم بر اقتصاد کشور و بر زندگی مردم تأثیر منفی نمی‌گذارد، اما هیچکس نیز نمی‌تواند بگوید که آمریکا به اهدافش دست خواهد یافت. آمریکا حتماً شکست می‌خورد و به اهدافش نمی‌رسد، اما در عین حال تحریم، مشکلاتی را برای زندگی مردم به وجود می‌آورد و بوجود آورده است.

روحانی افزود: باید تلاش کنیم این مشکلات را کاهش دهیم و این کار در قدرت ما هست و مجلس و دولت و نظام ما قادر است، مشکلات را کاهش دهد و جلوی ادامه التهابات را بگیرد و شرایط را مناسب کند. پس عامل اول تحریم بود.

رئیس جمهور گفت: عامل دوم، ساختار‌های ناسالم اقتصادی در کشور است که از دهه‌های پیش، پیش پای ماست. قبل از انقلاب و بعد از انقلاب. این ساختار‌های نامناسب می‌تواند مشکلات بزرگی را برای کشور درست کند و این ساختار نامناسب بروز و ظهورش در شرایط تحریم بیشتر خواهد بود.

وی افزود: اگر ساختار ما ساختار سالمی بود من می‌توانم ادعا کنم که امسال می‌توانستیم و حتی پارسال می‌توانستیم بودجه بدون نفت داشته باشیم، کل نفت ما در بودجه ۹۸ که امروز تقدیم مجلس خواهد شد، ۱۴۲ هزار میلیارد تومان است.

روحانی گفت: من از شما سؤال می‌کنم. چقدر ما به صندوق‌های بازنشستگی کمک می‌کنیم؟ اگر صندوق‌های ما سالم بود! ما به نیرو‌های مسلح دوتا حقوق می‌دهیم. تمام حقوق بازنشستگان نیرو‌های مسلح در بودجه سالانه ما امروز ذکر می‌شود.

رئیس جمهور افزود: در سال ۹۸ حدود ۸۱ هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق‌ها پرداخت می‌شود. ۱۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش رفاهی در بودجه ۹۸ در نظر گرفته شده است. ۸۱ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بخش صندوق‌ها می‌شود. کی باید صندوق‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؟ تا کی باید بودجه صندوق‌ها از بودجه سالانه پرداخت شود.

وی گفت: از این همه سرمایه گذاری در صندوق‌ها برای چی بود؟ یک زمانی وقتی ما مشکل داشتیم به سمت صندوق می‌رفتیم. صندوق بازنشستگی آنقدر پول داشت و ذخیره مالی داشت که به ما کمک می‌کرد و در زمان جنگ در یک شرایطی ما این کار را می‌کردیم و در یک مقطعی از صندوق کمک گرفتیم. این صندوق که به ما کمک می‌کرد شما امروز ببینید به چه روزگاری افتاده است و تأمین اجتماعی که امروز باید روی پای خودش بایستد وضعیت آن را ببینید. این همه بنگاه‌های اقتصادی به نام شستا، درآمدش در سال چند درصد است و بنگاه‌های ضررده اش، چه مقدار است.

روحانی گفت: ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم ما بخش خصوصی را تقویت نکردیم.

تا بانک سالم نشود اقتصاد سالم نمی‌شود

رئیس جمهور تاکید کرد:​ امروز بیش از گذشته برای اصلاح بانک‌ها تلاش داریم و تا بانک سالم نشود اقتصاد هم سالم نمی‌شود.

روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه علنی مجلس افزود: اگر بخش خصوصی ما در کشور فعال بود امروز تأثیر تحریم بر کشور ما به مراتب کمتر بود و اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود حتماً اثر تحریم کمتر بود.

رئیس جمهور گفت:​ ناسالم بودن اقتصاد کشور، ساختار‌های اقتصادی و ساختار بودجه وضع و شرایط بانک‌ها و یک موسسه غیرمجاز چه بلایی بر سر کشور آورد و چگونه خانواده ها، مردم و سپرده گذاران و دولت گرفتار شدند.

وی افزود: خوشبختانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل شد و یکی از مباحثی که تقریباً بیشترین وقت این جلسات را گرفته موضوع بانکی است.

رئیس جمهور گفت: هر چند که مباحث ارزی نیز به شکل مقطعی در این جلسات مطرح بود، اما عمده آن موضوع بانکی است و تا بانک سالم نشود اقتصاد نیز سالم نمی‌شود.

روحانی ادامه داد: ما در بخش مالیات نیز مشکل داریم، معافیت‌های مالیاتی را رئیس سازمان برنامه و بودجه باید به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معاف هستند و کدام بنگاه‌ها مالیات نمی‌دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید شفافیت در زمینه مالیات را بدانند، گفت:​ بیشترین سود را سوداگران و دلالان می‌برند و کمترین مالیات را نیز آن‌ها می‌دهند.

وی افزود: باید نظام مالیاتی را تسهیل کنیم نه اینکه در شرایط مشکل اقتصادی و رکود از مالیات دهندگان مالیات بیشتری اخذ شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه پایه مالیاتی را باید گسترش دهیم، ادامه داد: باید این پایه مالیاتی شامل همه شود و هر کس که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری پرداخت کند.

روحانی گفت: در زمینه مالیات، عوارض گمرکی که مجموعه این‌ها امسال نسبتاً شرایط خوبی را در بودجه سال ۹۸ دارد ۱۵۳ هزار میلیارد تومان از بودجه سال آینده را بخش مالیاتی و عوارض گمرکی تشکیل می‌دهد.

رئیس جمهور اضافه کرد: آنچه در اینجا مشکل داشتیم شرایط ساختاری اقتصاد ما از جمله بودجه ریزی ما بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها