کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

تصویب FATF اروپایی‌ها را برای فشارهای جدید بانکی مصر می‌کند

کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد؛

رویا پردازی «اف ای تی افی» با 20 درصد برجام

درحالی کارشناسان اقتصادی به اظهار نظر اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور کشور ما مبنی بر کاهش 20 درصدی قیمت‌ها با پیوستن ایران به توافق‌نامه FATF واکنش نشان دادن که این سئوال مهم ایجاد می‌شود که روحانی این درصد را با چه فرمولی محاسبه کرده است؟
کد خبر: ۱۱۷۹۵۵۳
رویا پردازی «اف ای تی افی» با 20 درصد برجام

به گزارش جام جم آنلاین ، حسین صمصامی، سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در این زمینه گفت: بسیار عجیب است که رئیس جمهوری اینگونه صحبت کرده و احتمالا ایشان این 20 درصد را از همان جایی آورده است که نتایج برجام را پیش‌بینی کرده بود.

صمصامی افزود: این آقایان مگر نمی‌گفتند اگر برجام مصوب بشود تحریم‌ها برداشته می‌شود؟ مگر این ادعا مطرح نمی‌شد که اگر برجام تصویب شود مشکلات اقتصادی رفع می‌شوند، قیمت‌ها کاهش می‌یابند و دلار ارزان می‌شود؟ چرا هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاد؟

این کارشناس امور اقتصادی گفت: در حالت خوش‌بینانه نه توانی برای از تحلیل وضعیت موجود دارند نه می‌توانند رقیب را خوب تحلیل کنند. متأسفانه این‌ها در زمینه تحلیل ضعیف هستند. طرف خود را خوب نمی‌شناسند و نمی‌توانند پیش‌بینی کنند حرکت بعدی رقیب چیست.

وی اذعان داشت: اگر طبق برجام تمام سانتریفیوژها و رآکتورها را از بین بردید و تعهدات را انجام دادید باید بدانید که طرف مقابل شما به تعهداتش پایبند نیست. رقیب در جنگ با ماست و قصد دارد حمله کند و ضربه بزند. چطور رقیب می‌تواند در چارچوب برجام به نفع ایران حرکت کند؟ اصلاً چنین چیزی امکان ندارد. خام‌اندیشی است که فکر کنیم رقیب به نفع ما حرکت می‌کند و یا اینکه برجام به نفع ماست.

صمصامی یادآور شد: آیا واقعاً از برجام عبرت نگرفتند که حالا بر روی CFT و FATF اتکا کرده‌اند؟ آنها از روی برجام دشمن را نشناختند. باید دشمن را وقتی می‌شناختند که داعش را ایجاد و سپس همین داعش را رصد و تقویت کرد. این داعش برای ضربه زدن به ما در منطقه حضور یافت.

وی خاطرنشان کرد: CFT و FATF برای این است که گردش مالی را مشخص کنند و ما را از درون تحریم کنند. سپس ساختار بانکی و خدماتی را که برای ارگان‌های کشور مؤثر هستند ، متوقف کنند. برخی از بانک‌ها از همین امسال شروع به توقف ارائه خدمات به نهادهایی کردند که توسط آمریکا تحریم شده‌اند و در چارچوب سیاسی نباید به آنها خدمات ارائه شود. کارهای بیهوده، عبث و بی‌فایده‌ای در کشور رخ می‌دهد که باعث می‌شود به کشور ضربه بخورد. آقای روحانی بدون هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی این صحبت‌ها را مطرح می‌کند.

این اقتصاددان بیان داشت: مطبوعات و جراید تمام صحبت‌ها، توصیه‌ها، پیش‌بینی‌ها، برنامه‌ها و پیشنهاد‌هایی که آقای روحانی در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش ارائه داده است را فهرست کنند. ایشان گفتند که نمی‌گذارند برجام به نتیجه نرسد و شکست بخورد. آمریکایی‌ها، برجام را به دلیل ضعف سیاست‌گذاری در ایران شکست دادند. درواقع ضعف عملکرد باعث شکست این پروژه شد.

وی گفت: الآن هم که اروپایی‌ها در حال بازی کردن با ما هستند. نتیجه تمام این اتفاقات هزینه سنگینی است که به جامعه تحمیل‌شده. الآن آقای روحانی می‌گوید با توافق‌نامه FATF هزینه‌ها 20 درصد کمتر می‌شود. بهتر نیست به‌جای این کار اقدامی انجام دهند تا دلار بیشتر از این گران نشود؟ علاوه براین قیمت برخی اجناس 100 درصد و حتی بیشتر افزایش پیدا کرده است. حالا CFT و یا FATF قرار نیست باعث کاهش 20 درصدی این‌ها بشوند. آیا اصلاً از همان اول CFT باعث شد دلار گران شود و یا تورم افزایش یابد؟

صمصامی اضافه کرد: اگر گردش مالی و اطلاعات ساختار بانکی و مالی ما بر اساس این توافق‌نامه در اختیار اروپا قرار بگیرد اوضاع بدتر خواهد شد. اگر CFT احیا شود و به خاطر اجرای آن 20 درصد هزینه‌ها کم نشود چه توضیحی وجود خواهد داشت؟ مشخص نیست درصورتی‌که این توافق‌نامه به اجرا نرسد روحانی چه تاوانی خواهد داد. او اصلاً تا امروز برای دیگر وعده‌های عملیاتی نشده دیگر خود هم تاوان نداده است.

وی گفت: حقیقتی که در برجام دیدیم درس عبرت نشده است. دلیلش این است که تاوان هیچ‌یک از وعده‌ها و حرف‌های عملی نشده را در جامعه نمی‌دهند. آقایان آزادند که هر حرفی خواستند بزنند و هر وعده‌ای خواستند بدهند. وقتی وعده‌اش هم محقق نشد هیچ تاوانی نمی‌دهند.

کارشناس اقتصادی افزود: گمان می‌کنند وارد FATF که شدیم کانال‌های مالی برای ما باز می‌شود تا بعد از طریق این کانال‌ها دارای گشایش اعتبار شویم و سپس واردات را انجام بدهیم. اما این گمان اشتباه است. این واقعاً خام‌اندیشی است. اروپا و آمریکا دست‌به‌دست هم هستند و می‌خواهند ایران را زمین بزنند و امکان ندارند از طریق FATF بخواهند به ایران کمک کنند. تمام تلاش اروپا این است که اطلاعات مالی ما را به دست بیاورند و از درون همین اطلاعات برای ما پرونده ایجاد کنند. می‌خواهند ثابت کنند که ما به تروریسم کمک می‌کنیم تا اجماع جهانی علیه ما رقم بزنند که این منجر به ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

حسین صمصامی در پایان گفت: اگر FATF اجرا شود و گردش‌های مالی در اختیار اروپا قرار بگیرد هرچند در ابتدا چراغ سبزی خواهد بود اما دچار خودتحریمی می‌شویم و هیچ گشایشی برای ما حاصل نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها