جانشین سازمان بسیج سازندگی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین؛

10 هزار گروه جهادگر در کشور وجود دارد/ محرومیت‌زدایی دستور کار جهاد سازندگی است

جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: در حال حاضر بیش از150 هزار نفر از اقشار مختلف در گروه‌های جهاد سازندگی حضور و در راستای شناسایی نیاز واقعی مردم فعالیت دارند.
کد خبر: ۱۱۷۷۳۱۷
10 هزار گروه جهادگر در کشور وجود دارد/ محرومیت‌زدایی دستور کار جهاد سازندگی است

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر حمید زهرایی در گفتگو با جام جم آنلاین درباره فعالیت‌های بسیج سازندگی و اقدامات جهادی این سازمان گفت: بسیج سازندگی به‌فرمان امام خمینی (ره) تشکیل و راه‌اندازی شد و محور آن نیز سامان دادن جوانان برای محدودیت‌زدایی بود.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در راستای خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی در کل کشور به همه سازمان‌ها تأکید کردند؛ بسیج سازندگی نیز از معدود سازمان‌هایی است که مأموریت ذاتی‌ آن خدمت‌رسانی به مردم تحت عنوان گروه‌های جهادی در اقشار مختلف دانشجویی، محلات، پزشکی، مهندسی، عشایر و .. است که در مناطق مختلف ساماندهی و اعزام‌شده‌اند و هدف اصلی این سازمان خدمت‌رسانی به مردم توسط جوانان است.

زهرایی از وجود 10 هزار گروه جهادی در سطح کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از150 هزار نفر از اقشار مختلف در گروه‌های جهادگر حضور و در راستای شناسایی نیاز واقعی مردم فعالیت دارند.

جانشین سازمان بسیج سازندگی آب و اشتغال را از اولویت‌های سازمان بسیج سازندگی ذکر کرد و توضیح داد: در سال 1397 بسیج سازندگی دو محور آب و اشتغال را دنبال می‌کند و پروژه‌های محرومیت‌زدایی که از دولت تقبل می‌شود نیز با این اولویت است چراکه با توجه به خشکسالی‌های اخیر، برای پایدار کردن مردم در روستاها نیاز است آب در این مناطق احیا شود.

زهرایی حمایت از طرح‌های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال و رفع محرومیت از مناطق محروم را از اولویت‌های بسیج سازندگی اعلام کرد، گفت: هر جا که آب باشد آبادانی نیز وجود دارد، به همین علت پرو‌ژه‌های محرومیت‌زدایی محوریت آب و اشتغال پیداکرده است و گروه‌های جهادگر که برای تحقق این امر ساماندهی و اعزام می‌شوند نیز با همین محوریت به مردم خدمت می‌کنند. در خصوص اقتصاد مقاومتی که کارگا‌ه‌های کوچک اشتغال‌زایی روستایی را در برمی‌گیرد نیز این محوریت وجود دارد.

وی بر ضرورت ایجاد سبد اشتغال روستایی تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه هیچ‌کدام از دستگاه‌های اجرایی توان ایجاد اشتغال پایدار روستایی را ندارند؛ لذا باید یک سبد اشتغال روستایی ایجاد شود چراکه ایجاد هر شغل هزینه کمتری را در برمی‌گیرد همچنین کمک درآمدی برای مردم روستا محسوب می‌شود.

جانشین سازمان بسیج سازندگی درباره پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و شرایط دریافت این تسهیلات گفت: به افراد در هر زمینه‌ای که ترغیب نشان دهند، تسهیلات نیز واگذار می‌شود؛ تسهیلاتی که هدفمند است و به زنجیره ارزش فکر می‌کند چراکه محصول باید پس از تولید، بازار را نیز از آن خود کند.

زهرایی بابیان اینکه 435 قطب صنایع تبدیلی توسط بسیج در کشور شناسایی‌شده است، گفت: پس از شناسایی، سعی بر این است که تسهیلات نیز در راستای قطب‌ها باشد، به‌عنوان‌مثال روستایی که در بحث تولید محصولات مرتبط با زرشک فعالیت دارد، سعی بر این است که از تولید تا مصرف آن محصول جزو زنجیره ارزش باشد .

وی تعریف زنجیره ارزش برای اشتغال‌زایی روستایی را ضروری دانست و بیان کرد: این مهم به تعریف زنجیره ارزش از مراحل تولید به مصرف و از مصرف به سرمایه نیاز دارد.

زهرایی درباره فعالیت بسیج سازندگی در راستای مبارزه با فساد که علتی برای محرومیت است، گفت: فعالیت بسیج سازندگی در راستای اثرات محرومیت است و علت‌های آن ازجمله فساد به مسئولین بالا مربوط می‌شود. متأسفانه فسادهای دولتی منجر به فاصله طبقاتی زیاد در بین مردم شده است و اثرات نارضایتی آن در اقتصاد و آسیب‌های اجتماعی نیز نمایان است.

جانشین سازمان بسیج سازندگی در پایان بابیان اینکه برخی از روستاها به علت شرایط بد یا بی‌آبی پتانسیل کافی برای اشتغال ندارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای حدود 500 روستا، آب‌رسانی سیار صورت می‌گیرد و تلاش بر این است که برای ماندن در روستا از مشاغل غیرآبی استفاده شود در غیر این صورت از راه‌حل تجمیع روستاها در کنار یکدیگر با ظرفیت آب و اشتغال برای حداقل 20 سال آینده استفاده می‌شود اما این کار نیازمند فرهنگ‌سازی بسیار قوی است چراکه رها کردن آب‌وخاک برای مردم منطقه بسیار دشواراست.

وی همچنین در خصوص ویژگی‌ طرح‌های بسیج سازندگی گفت: این طرح‌ها کوتاه‌مدت و زودبازده هستند و با اولویت در روستاها و مناطق محروم مرزی انجام می‌شوند همچنین این طرح‌ها مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و محلی هر منطقه است که موجبات مشارکت‌پذیری مردم در سازندگی و محرومیت‌زدایی را نیز فراهم می‌کند.

نسترن نعمتی-جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها