روشن شدن مشعل ورزشگاه آزادی پس از 44 سال

چرا و چه کسی این کار را می‌کند؟

سال 1974 و بازی‌های آسیایی. ایران میزبان یکی از عظیم‌ترین رویدادهای ورزشی آسیا بود. آن زمان و برای افتتاحیه بازی‌ها، روشن کردن مشعل به علی باغبان‌باشی سپرده شد؛ رکورددار دوومیدانی ایران و آسیا که مانوری در پیست تارتان داد و پس از بالا رفتن از پله‌ها مشعل این بازی‌ها را روشن کرد. حالا 44 سال از آن اتفاق می‌گذرد و خبر رسیده قرار است مشعل برای بازی پرسپولیس مقابل کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا روشن شود. به چه دلیلی؟ این سوالی است که خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند. درست است که بازی پرسپولیس در فینال خیلی مهم و حیاتی است و پس از سال‌ها یک تیم از ایران به فینال رسیده است، اما آیا این بازی مثل رویدادی بزرگ (بازی‌های آسیایی) است که به خاطرش مشعل روشن کنند؟ معمولا روشن کردن مشعل در رویدادهایی مثل المپیک و بازی‌های آسیایی مرسوم است که البته حساسیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاص خودش را دارد. این اتفاق در حالی افتاده که پس از میزبانی از بازی‌های آسیایی تا به حال اتفاق مشابه و بزرگی در ایران نیفتاده است که بهانه‌ای برای روشن کردن مشعل را به مسؤولان بدهد.
کد خبر: ۱۱۷۵۳۴۰

با حسین کریمی، مدیرعامل شرکت تجهیز و توسعه اماکن ورزشی تماس گرفتیم تا او در این باره توضیح بدهد. «به هرحال زمانی برای ساخت این مشعل هزینه شده، اما طی چهار دهه گذشته همیشه خاموش بوده است. فینال پرسپولیس در لیگ قهرمانان بهانهای برای ما شد تا این مشعل را دوباره روشن کنیم. روشن کردن مشعل برای رویدادهای تکرشتهای عرف نیست، اما غیرقانونی هم نیست. روشن کردن مشعل دلیل و بهانه خاصی نمیخواهد.» مشاور وزیر ورزش در مورد هزینههای صرف شده برای روشن کردن مشعل و اینکه آیا با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و مشکلات مالی ورزش، این هزینه لازم و واجب بود، گفت: «بعد از چند سال قطعا مشعل آزادی به یکسری تعمیرات و به روزکردن تجهیزات نیاز داشت که این کارها انجام شده است. به هر حال آن زمان که مشعل ساخته شد، امکانات محدودتر بود، اما الان علم و تجهیزات پیشرفت زیادی داشتهاند. بر این اساس تغییراتی در ساختار مشعل ایجاد کردیم. این کار هزینه زیادی نداشت و رقم دقیق صرف شده برای آن در ذهنم نیست، اما با اطمینان میگویم که خیلی نبود.»

کریمی در حالی این حرفها را میزند که انگار عزم آنها برای روشن شدن مشعل جدی است. حال این سوال پیش میآید که چه کسی قرار است این مشعل را روشن کند؟ فوتبالیست است یا غیر فوتبالیست؟ پرسپولیسی است یا استقلالی؟ آیا این ظرفیت وجود دارد که اگر مثلا علی پروین برای روشن کردن مشعل انتخاب شود دیگران معترض نشوند؟ کریمی در این باره میگوید: گزینه خاصی برای روشن کردن مشعل مدنظر نیست. به ما باشد یکی از افرادی را که نسبت به انجام آن اشراف کامل دارد، مسؤول میکنیم تا در زمان مقرر، مشعل را روشن کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها