نماینده مردم فومن درباره انتخاب شهردار تهران به جام جم آنلاین گفت:

نگاه حزبی شورا، مشکلات مردم را بیشتر می‌کند/ سابقه آخوندی گویای خیلی از مسائل است

عضو پیشین شورای شهر درباره احتمال انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران:

ساختمان بهشت مدیر جهادی می‌خواهد

مرتضی طلایی عضو پیشین شورای شهر تهران می گوید نگرش سیاسی به موضوع شهرداری تهران باید به طور کامل از بین برود.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۳۲
ساختمان بهشت مدیر جهادی می‌خواهد

به گزارش جام‌جم آنلاین، مساله بسیار مهم انتخاب شهردار جدید تهران از جهات بسیار زیادی مورد توجه قرار گرفته است. در این‌باره انتقادات زیادی نسبت به عملکرد قبلی شهرداران وارد است.

مرتضی طلایی عضو پیشین شورای شهر تهران به جام جم آنلاین گفت: چند ویژگی جز الزامات هر فردی است که قرار است شهردار تهران بشود تا بتواند موفق باشد.

طلایی عنوان کرد: نکته اول این است که شهردار باید دارای تجربه، دانش و سابقه کار در حوزه مدیریت شهری باشد تا نخواهد با سعی و خطا کار را از صفر شروع کند.

این عضو پیشین شورای شهر تهران در ادامه گفت: «در وهله دوم شهرداری باید یک مدیریت کارآمد، انقلابی و جهادی داشته باشد و برای خدمت کردن به مردم نیز از ویژگی "وقت نشناسی" برخوردار باشد، یعنی اینکه او نباید صرفا به گونه اداری و رسمی کار کند و برای خدمت به مردم وقت تعیین نکند. او باید در هر زمان و وقتی این خدمت را انجام بدهد.»

وی افزود: نکته سوم هم این است که شهردار باید به دنبال کار کردن در شهر و مدیریت شهری باشد و هدف دیگری را جستجو نکند. بر اساس تجربه شخصی خودم می گویم متاسفانه شهرداری تهران شرایطی را پیدا کرده است که خیلی ها به آن به چشم سکوی پرش نگاه می کنند. مسلم است که شهر بابت این وضعیت متضرر می شود. اگر کسی قابلیت و توانایی دارد به طور طبیعی در گذر زمان می تواند به جایگاهی که می خواهد برسد اما اینکه صرفا بنابر اهداف دیگری شهردار تهران شود و بخواهد برای نیل به اهدافش به این موقعیت دست پیدا کند اصلا صحیح نیست.

طلایی تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که حائز اهمیت است، کارِ کارشناسی ، برنامه ریزی ، توجه به سند چشم انداز و توسعه و همگام حرکت کردن با سایر برنامه های توسعه ای به عنوان شهردار تهران است. شهردار باید به این برنامه باور داشته باشد و نخواهد کار را به صورت سلیقه ای و روزمرگی پیش ببرد.

وی بیان داشت: بطورکلی شهر یک موجود زنده است و نیاز به این دارد که مدیریتی هوشمند آن را اداره کند. از سویی دیگر به نظر من در رویکردهای شهرداری تهران موضوع فرهنگ محوری نکته بسیار حائز اهمیتی است. اخیرا من در مطلبی خواندم مبنی بر اینکه شهرداری تهران مسئولیتی در قبال کارتن خواب ها ندارد. این موضوع واقعا محل اشکال است. اینگونه مسائل جز وظایف ذاتی و جاری شهرداری محسوب می شود. اگر شهردار بگوید کاری به این دست از مسائل ندارد در واقع یک شهردار مکانیکی محسوب می شود و نمی تواند بر این موجود زنده (تهران) مدیریت خوبی داشته باشد.

طلایی یادآور شد: شهردار تهران باید به کار تیمی ، تشکیلاتی، شایسته سالاری ، شایسته گزینی و نخبه پروری اعتقاد داشته باشد. شهردار نباید نگرشی بر مبنای «باند» در ذهن خود حمل کند.

وی تصریح کرد: بزرگ ترین خطر و اصلا سم مهلک شهرداری تهران این است که یک فرد سیاسی به عنوان شهردار انتخاب شود. حداقل در یکی دو سال گذشته شاهد بودیم که فرد سیاسی چه بلایی سر شهر تهران آورده است. انتخاب ها برای شهرداری تهران در این مدت سیاسی بوده نه انتخابی که کاری و اجرایی محسوب شود.

عضو پیشین شورای شهر تهران گفت: انتخاب شهرداری باید و نبایدهایی دارد. برخی از "نباید" هایی که به آن می توانم اشاره کنم این است که شهردار سیاسی نباشد. فرد سیاسی به دنبال کار نکردن است و به مسند شهرداری صرفا به عنوان یک سکوی پرتاب نگاه می کند. "باید"‌های یک شهردار را هم که قبلا با برشمردن مواردی مثل اعتقاد به کار تیمی، تشکیلاتی و ... مطرح کردم. با این گونه نگاه اگر شهردار انتخاب شود اتفاق بسیار خوبی را شاهد خواهیم بود.

طلایی خاطرنشان کرد: در مورد گزینه هایی که برای انتصاب به عنوان شهرداری مطرح می شوند نام آخوندی از این جهت مورد اهمیت است که به نظر می رسد ایشان با هدف آمدن به شهرداری از وزارت خانه بیرون آمدند. آقای آخوندی تا الان سکوت کرد و گمانه زنی ها تا امروز که اعلام شد ایشان هم جز کاندیداهای سمت شهرداری هستند، ادامه داشت. او جز پنج نفری هست که برای شهردار شدن انتخاب شده است. باز هم این گمانه زنی ها وجود دارد که آیا از قبل آخوندی با هدف شهرداری از وزارت راه و شهرسازی بیرون آمد یا خیر. نه مصلحت آقای آخوندی و نه مصلحت شهرداری تهران این چنین نیست که ایشان به عنوان شهردار انتخاب شود. آمدن آخوندی یعنی ادامه و امتداد راهی که شورای شهر تهران در دو سال گذشته طی کرده است و آن هم می خواهند شهر را سیاسی اداره کنند. در واقع با نگرش سیاسی به مدیریت شهر فکر می کنند. اگر چنین اتفاقی ادامه داشته باشد مسلما هیچ امیدی به تحرک، تعقل و تحولی در شهر تهران در آینده نیست. انتخاب شهردار سیاسی برای تهران در واقع تیر خلاصی است به جریان های سیاسی همین افراد. در این صورت بر افکار عمومی مشخص خواهد شد که شورای پنجم یک شورای صد در صد سیاسی و دنبال فعالیت های خودش است.

وی در پایان گفت: در صحنه عمل باید عملکرد شهرداران را دید. در دوره نجفی اتفاقی در سطح شهر تهران ندیدیم. در مدت اخیر فقط حرف زدن را دیده ایم نه عمل کردن. به نظر من نباید علت را در شخص شهردار جستجو کرد، باید شورای شهر را هم در نظر گرفت که نقش بسیار تعیین کننده ای دارد. شهردار معاونین و شهرداران مناطق را خودش انتخاب نمی کند. در واقع معرفی افراد سهمیه افراد شورای شهر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها