مدیر مسئول روزنامه الوفاق در گفت وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

"انتفاضه بازگشت" تنها راه تاسیس دولت مستقل فلسطینی است

میرابیان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

دستور آمریکا اساس طرح‌‌های سازش سعودی برای فلسطین ‌است

سفیر اسبق ایران در کویت گفت: طرح سازش سعودی‌ها هیچ‌گاه خارج از چارچوب روند صلحی که آمریکایی‌ها برای منطقه ترسیم کرده‌اند نبوده‌ است.
کد خبر: ۱۱۷۲۶۲۹
دستور آمریکا اساس طرح‌‌های سازش سعودی برای فلسطین ‌است

رضا میرابیان سفیر اسبق ایران در کویت در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص نقش عربستان سعودی در مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی با بیان اینکه طرح‌های سعودی‌ها در خصوص موضوع فلسطین همواره همان چیزی است که آمریکایی‌ها از آنها می‌خواهند اظهار کرد: با این وجود یک زمانی حتی آنها هم مجبور بودند به دلیل عزم جدی که در میان اعراب برای مبارزه با اسرائیل ایجاد شده بود تحریم نفتی این رژیم را دنبال کنند.

میرابیان در ادامه با بیان اینکه مساله تحریم نفتی رژیم صهیونیستی متعلق به جنگ اعراب و اسرائیل در دهه هفتاد و زمان ملک فیصل بود اظهار کرد: ولی بعد از جنگ اعراب و اسرائیل تحولات زیادی ایجاد شده و عملا بعد از اینکه در سال 78 انور سادات پیمان کمپ‌دیوید را پذیرفت، تحولات زیادی در سیاست‌ها و نگرش جهان عرب مشخصا در میان کشورهای حوزه خلیج فارس مانند عربستان ایجاد شد.

وی در ادامه در تشریح طرح ملک عبدالله در خصوص موضوع فلسطین با تاکید دوباره براینکه طرح سازش سعودی‌ها هیچ‌گاه خارج از چارچوب روند صلحی که آمریکایی‌ها برای منطقه ترسیم کرده‌اند نبوده‌ است اظهار کرد: طرحی ملک عبدالله را می‌توان در یک جمله تعویض صلح با سرزمین خلاصه می‌شود که می‌گفت زمین به فلسطینی‌ها داده شود و در عضو فلسطینی‌ها صلح دائمی را در برابر رژیم‌صهیونیستی بپذیرند؛ پیشنهادی که براساس سیاست‌های کلی ایالات متحده بود.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا با اشاره به اینکه حتی طرح ملک عبدالله در مورد فلسطین هم عملیاتی نشد اظهار کرد: دلیل اجرایی نشدن آن این بود که اسرائیلی‌ها حتی زیر بار این طرح یا تعهدات خود در پیمان اسلو نرفتند و به همین دلیل اساسا طرح ملک عبدالله در نطفه مرده بدنیا آمد و به جایی نرسید.

وی با بیان اینکه قبل از آغاز حکومت ملک سلمان آن چیزی که مربوط به اصطلاح صلح خاورمیانه است براساس همان طرح ملک عبدالله بود اظهار کرد: بعد از مرگ ملک عبدالله و آغاز حکومت ملک سلمان، مشخصا محمد بن سلمان مدیریت امور را در دست گرفت و با این اتفاق کلیه مباحث در خصوص حقوق مردم و آوارگان فلسطینی، مباحث زمین آوارگان و غیره به فراموشی سپرده شد و عملا خود سعودی‌ها یک طرف قضیه هماهنگی و همراهی با اسرائیل قرار گرفتند.

میرابیان با بیان اینکه خلاصه همراهی و همکاری بن سلمان با اسرائیلی‌ها در چارچوب همان طرح معامله قرن بود اظهار کرد: این طرح هم بر مبنای مسائلی از این قبیل بود که آواره‌ای وجود ندارد، فلسطینی‌ها نباید به سرزمین خودشان بازگردند، موضوع دو دولت مطرح نیست و غیره، یعنی کاملا سیاست سعودی‌ها با رژیم صهیونیستی در مورد فلسطین هماهنگ شد.

وی با بیان اینکه این رفتار محمد بن سلمان برای تمام جهان اسلام و کشورهای عربی غیرمترقبه بود و علامت سوال استفهامی بزرگی در برابر عربستان قرار داد خاطرنشان کرد: کار به جایی رسید که ملک سلمان مجبور شد طی بیانیه‌ای اعلام کند عربستان هنوز به حقوق مردم فلسطین و بخش دولت فلسطینی پایبند است و به طرح صلح قرن پایبندی نداریم.

سفیر اسبق ایران در کویت ادامه داد: بعد از حمایت بن سلمان آنقدر فضای جهان اسلام و عرب برعلیه عربستان و فرزندش سنگین شد که ملک سلمان مجبور شد در بیانیه پایانی یکی از جلسات هیات دولت نسبت به طرح صلح قرن یک عقب‌گرد ظاهری انجام دهد، البته واقعیت این است که موضع آن‌ها هنوز عوض نشده ولی آنها برای حفض آبرو و ظاهر خود مجبور به اعلام بیانیه شدند.

وی با تاکید براینکه طرح معامله قرن با طرح‌های گذشته خیلی متفاوت است اظهار کرد: موضوع مهم طرح معامله قرن این است که قدس را به عنوان پایتخت به رسمیت نمی‌شناسند و عملا قدس را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار می‌دهد یعنی به جای اینکه ما شاهد انجام مقاومت از طرف جهان عرب و مشخصا عربستان در موضوع فلسطین باشیم، شاهد همدلی و همراهی سعودی‌ها با اسرائیل هستیم.

میرابیان با تاکید براینکه سیاست‌هایی که محمد بن سلمان در پیش گرفته عملا در بست قرار دادن تمام جهان عرب در اختیار اسرائیل است اظهار کرد: این رفتار بن سلمان آنقدر جدی است که یک بار یکی از مقامات اسرائیلی گفته بود ما حرف‌هایی که جرات نداریم به فلسطینی‌ها بزنیم می‌گوئیم توسط سعودی‌ها و محمد بن سلمان زده شود، موضوعی که برای جهان عرب مایه شرم است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که محمد بن سلمان نشان داد حرف‌هایی که اسرائیلی‌ها جرات ندارد بگویند را می‌زند، داستان پایتختی قدس بود که در حالی که نسبت به آن پافشاری توسط فلسطینی‌ها و جهان اسلام می‌شد ولی اسرائیلی‌ها روستای ابودیس در کنار قدس را برای پایتختی به آنها پیشنهاد می‌کردند و سعودی‌ها متولی تحمیل این مساله به فلسطینی‌ها و تشکیلات خودگردان بودند.

این کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در ادامه با تاکید براینکه همه نقش‌های عربستان برای آینده فلسطین شکست خورده‌ است اظهار کرد: اکنون مشخص شده طرح معامله قرن عملا نتیجه نخواهد داد و این طرح باز تولید نهضت و قیام مردم فلسطین را در پی‌خواهد داشت.

وی با تاکید براینکه نه آمریکایی‌ها، نه اسرائیلی‌ها و نه هیچ قدرتی دیگری نمی‌تواند طرح معامله قرن را در سرزمینی‌های فلسطینی اجرایی کند اظهار کرد: موضوع فلسطین چیزی نیست که با خط‌کشی و روی کاغذ بتوان خیلی از مسائل آن را اجرایی کرد و طرح معامله قرن هم عملا مرده به دنیا آمده و در منطقه قابل تحقق نخواهد بود.

میرابیان با تاکید براینکه طرح معامله قرن به جز فضاهت و آبرویزی که محمد بن سلمان برای خود درست کرد چیزی برای عربستان نخواهد داشت یادآورد شد: آنقدر این موضوع مایه آبرویزی بود که پدرش در هیات دولت مجبور شد بیانیه بدهد و با تخطئه کردن تلویحی حرف‌هایی که پسرش زده بود، بگوید عربستان همچنان به اصول جهان اسلام در مورد فلسطین پایبند است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها