عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

استعمار به دنبال تسخیر آزادیخواهی مردم عراق است / اتفاق اخیردر بصره نمادی از انزوای آمریکاست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حادثه آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره اعلام کرد: اتفاق شب گذشته بصره بیانگر انزوای سیاسی آمریکا در منطقه است.
کد خبر: ۱۱۶۳۲۷۴
استعمار به دنبال تسخیر آزادیخواهی مردم عراق است / اتفاق اخیردر بصره نمادی از انزوای آمریکاست

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل حسن بیگی، ضمن محکومیت حادثه آتش زدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران از سوی داعش در بصره عراق گفت: ازآنجایی‌که آمریکایی‌ها با توجه به سیاست‌های خارجی غیرمنطقی خود منزوی‌شده‌اند، مدتی است در حال دست‌وپا زدن برای احیای موقعیت قبلی خودشان در منطقه هستند که اتفاق دیشب شاهد مثالی غیرقابل‌انکار در این زمینه است.

حسن بیگی در ادامه افزود: اکنون آمریکا تنها در میان برخی ساکنان عربستان و امارات دارای جایگاه است و باقی کشورهای منطقه برای آمریکایی‌ها به زندانی غیرقابل‌تحمل تبدیل‌شده است؛ ازاین‌رو سیاستمداران آمریکا در حال دست‌وپا زدن برای خلاصی از این شرایط و انحراف اذهان عمومی از شکست بزرگشان در منطقه هستند.

وی تأکید کرد: تلاش مذبوحانه آمریکا در حالی انجام می‌شود که گروه تروریستی مورد حمایت این کشور یعنی داعش تحت عنوان النصره در منطقه ادلب سوریه محاصره‌شده و روزهای پایانی خود را سپری می‌کند به همین دلیل آمریکایی‌ها در تلاش هستند، همچنان این گروهک تروریستی را برای دنبال کردن اهداف سلطه‌‌گرانه خود سرپا نگهدارند و دیدیم داعش بسیار بی‌شرمانه مسئولیت حمله به کنسولگری ایران را برعهده گرفت.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نکته قابل‌تأملی که باید به‌دقت آن را در نظر داشته باشیم، هم‌زمانی چنین اتفاقی با برگزاری نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران با موضوع پایان دادن به حضور داعش در کشور سوریه بود، چون نشست روز گذشته به جهان نشان داده همواره ایران مخالف تروریسم بوده و با همکاری کشورهای منطقه در حال از بین بردن آن است.

این نماینده مجلس معتقد است، طی 4 دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از آسیب‌دیدگان عمده تروریسم جهانی بوده ولی همواره بااراده‌ای راسخ در مقابل این پدیده شوم مقابله کرده است، ازاین‌رو معادلات کاخ سفید با چالش روبرو شده و اختلاف‌نظرهای زیادی میان تئوریسین‌های این کشور ایجاد کرده و نهایتاً واکنش‌هایی چون اتفاق بصره را در پی داشته است.

حسن بیگی به خبرنگار ما گفت: اتحاد قدرتمند ایران، روسیه و ترکیه برای حل منطقی و دقیق بحران سوریه و البته مقابله با تروریسم باعث شده، سیاستمداران آمریکا با دستپاچگی هرچه بیشتر در منطقه مشغول فرافکنی و ایجاد بحران جدید برای به حاشیه راندن این اتحاد باشند، درحالی‌که ائتلاف و هوشیاری سیاستمداران سه کشور یادشده با محوریت جمهوری اسلامی ایران قطعاً این تلاش آمریکا را هم با شکست روبرو خواهد کرد.

این نماینده مجلس، درباره سیاست و مداخلات انگلیس نیز در عراق افزود: انگلیسی‌ها بعد از سقوط صدام در جنوب عراق مستقر شدند و بخش اعظمی از منابع نفت این کشور را به غارت بردند، درحالی‌که شاهد هستیم طی چند سال اخیر مردم عراق با تظاهرات، راهپیمایی‌های مختلف همواره خواستار خروج نیروهای خارجی از سراسر کشور بخصوص جنوب عراق بوده‌اند تا بتوانند خودشان بر سرنوشت و منابع کشورمان مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: همواره ایران الگویی بسیار مناسب برای مردم عراق است به این دلیل که سالانه بیش از یک‌میلیون نفر عراقی برای زیارت و سیاحت به کشورمان سفر می‌کنند و با دیدن امنیت، آزادی و دمکراسی موجود کشورمان همین موارد را داخل کشورشان از دولت عراق مطالبه می‌کنند و بیشتر به دنبال خروج نیروهای خارجی از کشور هستند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است، افزایش فشار افکار عمومی عراق بر مسئولان و همچنین نیروهای خارجی جهت ترک خاک این کشور و واگذاری سرنوشت کشور به مردمش باعث شده امروز آمریکا و انگلیس که به کمک رژیم صهیونیستی سال‌ها در عراق بحران ایجاد کرده‌اند به تکاپو بیافتند تا بتوانند جایگاه قبلی خودشان را حفظ کنند.

حسن بیگی با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا در عراق تأکید کرد: ایجاد تنش‌های قومی و قبیله‌ای در این منطقه جزو برنامه آمریکا و انگلیس است تا بتوانند هرچه بیشتر میان دو کشور فاصله بیندازند، بنابراین تلاش کردند اعتراضات مردمی به شرایط مدیریت کشور را به نفع خود مصادره کنند و با استفاده از نیروهای داعشی این تظاهرات را علیه کشورمان در رسانه‌ها مطرح کنند، درحالی‌که مردم عراق به دنبال مطالبات قانونی خود از دولت هستند.

وی با اشاره به سابقه شکست سیاست‌های مشابه آمریکا، انگلیس و اسرائیل در عراق به خبرنگار ما گفت: چندی پیش این کشورها تلاش کردند با استفاده از موضوع آب‌های مرزی میان دو همسایه تفرقه ایجاد کند و به نفع خود از بحران ایجادشده بهره‌برداری کنند که مردم با درایت توانستند این نقشه را هم خنثی کرده و انزوای بیشتری به آمریکا در کشور عراق تحمیل کنند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: امروز مردم عراق و به‌طورکلی جهان بسیار هوشیارانه عمل می‌کنند و با درایتی قابل‌توجه می‌توانند سیاست‌های خصمانه و سلطه‌گرانه آمریکا را در دهکده جهانی رصد و خنثی کنند به‌این‌ترتیب نباید تردید داشته باشیم که به‌زودی آمریکا در عراق با شکست بزرگی روبرو شده و مجبور است خاک این کشور را ترک کند.

وی معتقد است، البته سیاست انگلستان هم طی چند قرن اخیر در اقصی نقاط جهان بخصوص خاورمیانه ایجاد تفرقه هرچه بیشتر برای حکومت و دست‌درازی بیشتر به منابع نفتی بوده است، همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد آزادی‌خواهی و درک سیاسی مردم منطقه بسیار بالاتر از گذشته است و نهایتاً مقابله منطقی با هرگونه کارشکنی اشغالگران در دستور کار مردم کشورهای منطقه قرارگرفته است، بنابراین همان‌طور که آمریکا در منطقه طی 4 دهه گذشته هیچ دستاوردی نداشته انگلیس هم به‌زودی باید شکست را بپذیرد.

حسن بیگی درباره نقش دولت عراق در بحران اخیر نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به رأی مردم در انتخابات اخیر عراق، هیچ‌یک از احزاب حاضر در کشور نتوانستند پیروز مطلق انتخابات بوده و دولت تشکیل دهند، به همین دلیل اختلافاتی ایجاد شد که درایت آیت‌الله سیستانی این اختلافات را به حداقل خود رساند و همدلی، همراهی و تقسیم عادلانه قدرت میان احزاب را در عراق حاکم کرد، بنابراین در مقابل شیطنت‌های آمریکا قطعاً دولت می‌تواند واکنش منطقی داشته باشد.

عماد عزتی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها