آزاده و جانباز نوجوان دوران دفاع مقدس، با ذکر خاطراتی از دوران اسارتش از مجاهدان خاموش جنگ هشت ساله علیه رژیم بعث سخن گفت و پایمردی آزادگان در زمان اسارت را الگویی برای غلبه بر تهدیدات و فشارهای امروز ایالات متحده دانست.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۷۰
روایت آزاده 14 ساله از مجاهدان خاموش جنگ/ واکنشی از اسیر ایرانی که در رسانه ها خبر ساز شد +فیلم

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا رحیمی، آزاده و جانباز ۵۵درصد سال‌های سخت جنگ و اسارت و نماینده تهران و عضو هیات رئیسه دهمین دوره مجلس خاطراتش را بازگو کرد؛ رزمنده نوجوانی که در ۱۴سالگی به اسارت بعثی ها درآمد.

وی در گفت وگو با جام جم آنلاین به مناسبت بیست و هشتمین سالروز ورود آزادگان به کشور با یادآور شدن یکی از واکنش های خود از دوران اسارتش که در آن مقطع بهت و شگفتی بسیاری از رسانه های خارجی را موجب شد، اظهار کرد: اسفند سال ۱۳۶۱ خبرنگار خبرگزاری فرانسه(ناصره شرما، خبرنگارهندی) مشغول تهیه گزارش و مصاحبه با اسرای ایرانی بود که با خواندن یک بیت شعر به این خانم خبرنگار در مورد حجاب او تذکر دادم و گفتم: «ای زن به تو از فاطمه این‌گونه خطاب است / ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است».

این نماینده مجلس ضمن بیان نحوه آزادی خود از بند رژیم صدام به خاطره‌ای شیرین در روزهای بعد از اسارتش پرداخت و افزود: سال ۱۳۶۳ پس از سه سال اسارت ‌همراه گروهی از اسیران مجروح آزاد شدم. پس از آزادی، افتخار دیدار بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به بنده دست داد و در آن ملاقات، حضرت امام‌(ره) رادیوی شخصی خودشان را به من هدیه داد و برایم آرزوی موفقیت کرد.

رحیمی در ادامه، سالروز ورود آزادگان به کشور را یادآور رشادت ها و از خود گذشتگی های رزمندگان در اسلام توصیف و تصریح کرد: آزادگان ما مظلوم‌ترین قشری بودند که از میهن دفاع کردند و امروز خاطرات ارزشمندی از آنها نزد مردم بر جای مانده است. بویژه باید یادی کنیم از آزادگانی که در مدت اسارت به شهادت رسیدند. این عزیزان قطعا از درجه مظلومیت و منزلت بالاتری نسبت به ما برخوردار هستند. بنابراین ضروت دارد یاد و خاطره این بزرگواران را برای همیشه زنده نگه داریم.

وی مقاومت اسرای ایرانی در مقایسه با تمام جنگ های دنیا را زبانزد خاص و عام دانست و افزود: آزادگان ما در طول اسارت علاوه بر این‌که مقابل انواع شکنجه ها پایمردی خود را به رخ دشمن بعثی کشیدند، از مواضع عقیدتی و ایدئولوژیکی خود هیچ‌گاه کوتاه نیامدند و در برابر هر گونه اهانتی به مقدسات ایستادگی کردند. افزون بر این، در تمامی اردوگاه ها به‌طور یکسان از ارزش های انقلاب اسلامی دفاع کردند. این مقاومت بویژه در اردوگاه‌های موصل،تکریت، رمادیه و الانبار- که در مقطعی اسرای آن از سوی صلیب سرخ ثبت نام نشده بودند- بیشتر هم بود.

آزاده دوران دفاع مقدس در خصوص یکی از محدودیت های زمان اسارتش خاطرنشان کرد: رزمندگان ما در اردوگاه ها بسیار نسبت به انجام امور مذهبی از جمله فرایض دینی همچون نماز جماعت، زیارت عاشورا و برگزاری جلسات عزاداری برای سید الشهدا و امامان معصوم اهتمام داشتند و با وجود ممانعت ماموران بعثی و زندانبانان، اما به تشکیل چنین جلساتی اسرار می کردند که البته مورد ضرب و شتم هم قرار می گرفتند. وقتی امروز این وقایع را مرور می کنیم به واقع برگ زرینی از دوران اسارت و سربلندی های آزادگان ما در مقابل سختی ها و محدودیت ها را شاهد هستیم.

وی همدلی آزادگان را در غربت مهم‌ترین دستاورد زمان اسارت قلمداد و عنوان کرد: این تجربه ارزشمند موجب وحدت و همبستگی در برابر دشمن شد و دستاورد بزرگ می تواند الگویی برای فضای سیاسی امروز کشورها در مواجهه با تهدیدها و زیاده خواهی دشمنان بویژه ایالات متحده به کار گرفته شود.

رحیمی، خانواده معظم آزادگان و جانبازان را مجاهدان خاموش دوران هشت سال دفاع مقدس به شمار آورد و گفت: طی دورانی که رزمندگان ما در اردوگاه‌های رژیم بعث در بند بودند این عزیزان صبورانه با سربلندی زندگی کردند و به تربیت فرزندان خود پرداختند. صبر و استقامت خانواده‌های اسرای ما در کنار خودساختگی و تجربه بی بدیل خود آزادگان موجب شده آنها امروز در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مقتدرانه به ایفای نقش مشغول شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها