آلبرت بغزیان در گفتگو با «جام جم آنلاین» مطرح کرد:

بر هم ریختگی اقتصادی ناشی از نبود نظارت و عدم اعمال اصول اقتصادی است

اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران گفت: نبود نظارت و عدم اعمال اصول اقتصادی در سیاست های کشور از دلایل بحرانهای اقتصادی است از طرفی افزایش نرخ ارز در هر کشوری می تواند اقتصاد کشور را به مرز بحران برساند، با این تفاوت که اعمال مدیریت در سایر کشورها مانع از رسیدن اقتصاد به مرز بحران و چالشهای اساسی می شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۲
بر هم ریختگی اقتصادی ناشی از نبود نظارت و عدم اعمال اصول اقتصادی است

دکتر آلبرت بغزیان با اشاره به تاثیرات منفی افزایش قیمت ارز بر اقتصاد کشور در گفتگو با جام جم آنلاین گفت: در کشورهایی که ارز جهانی ندارند و پول آنها ذخیره جهانی محسوب نمی شود، پولشان در کنار سایر ارزهای معتبر، ارز چندان معتبری نیست؛ از این رو هر چقدر ارزش ریال به عنوان ارز ایران کاهش بیابد سایر ارزها در برابر آن گران تر شده و پول ایران برای سایر کشورها پولی ارزان می شود. بنابراین نوسان قیمت ارز بر اقتصاد کشور تاثیر می گذارد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز از جمله موضوعاتی است که به شدت بر اقتصاد ایران تاثیر می گذارد، ادامه داد: به این معنا که واردات را گران کرده و تولید تحت الشعاع آن قرار گرفته ومنجر به افزایش تورم داخلی می شود.

بغزیان رویکرد مردم به بازارهای طلا و ارز را ناشی از کاهش ارزش پول ملی عنوان کرده دراین باره تصریح کرد: کاهش قدرت پول ملی و نگرانی از این موضوع مردم را به سمت بازارهای طلا و ارز هدایت می کند. بنابراین مردم به دنبال ذخیره بهتر سرمایه خود هستند. چرا که می دانند در صورت عدم تبدیل آن به طلا یا سکه با کاهش ارزش پول خود مواجه خواهند شد.

وی افزود: نه تنها ارز و سکه بلکه کالاهای تولیدی که مصرف دارد از جمله مسکن و خودرو نیز از جمله کالاهای سرمایه ای در ایران به شمار می روند که می توانند منجر به افزایش سرمایه شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران نبود نظارت و عدم اعمال اصول اقتصادی در سیاست های کشور را از دلایل بحرانهای اقتصادی کشور عنوان کرده و دراین باره ادامه داد: افزایش نرخ ارز در هر کشوری می تواند اقتصاد کشور را به مرز بحران برساند با این تفاوت که اعمال مدیریت در سایر کشورها مانع از رسیدن اقتصاد به مرز بحران و چالشهای اساسی می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: رعایت اصول اقتصادی از جمله مواردی است که در سایر کشورها در اقتصاد لحاظ می شود در حالی که این موضوع در ایران چندان جدی گرفته نمی شود. ایجاد بحران اقتصادی به دلیل عدم توجه و رعایت اصول اقتصادی است. بی شک با رعایت این موارد دیگر سخنی از بروز بحران اقتصادی گفته نمی شود.

وی دراین باره افزود: مدیریت درست نرخ ارز و عدم دراختیار گذاشتن آن به بازار از موضوعاتی است که در سایر کشورها لحاظ می شود در حالی که این موضوع درایران به شدت متفاوت است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اینکه ارز در اختیار بازار قرار بگیرد به زعم مدیران ما درست است. در حالی که اصول اقتصاد دنیا چنین موضوعی را رد می کند.

وی با اشاره به حال و احوال این روزهای بازار و اقتصاد کشور گفت: شناور بودن ارز هم در سایر کشورها با مدیریت , نظارت و دخالت بانک مرکزی انجام می شود. متاسفانه رها کردن موضوع ارز یا دستوری عمل کردن آن از موضوعاتی است که هر دو اقتصاد کشور را به بن بست رسانده است.

دکتر بغزیان نظارت صحیح دولت را در دوران بحران اقتصادی لازم دانسته دراین باره خاطر نشان کرد: مهمترین مولفه هایی که در اقتصاد هر کشوری باید اعمال شود نظارت و سیستم های مجازات قضایی است.

این اقتصاددان با بیان اینکه اگر ارز 4200 تومانی داده شود خوب است به شرط آنکه بر وارد کننده نظارت شود، گفت: در این شرایط دولت باید بر روی کالاهای وارد شده با ارز 4200 تومانی نظارت دقیقی داشته باشد و با قیمت گذاری اجازه ندهد تا کالاها با ارز ده هزارتومانی به دست مردم برسد.

وی افزود: برخورد جدی با محتکران نیز دراین حوزه بسیار حائز اهمیت است؛ البته این موارد به رساندن ارز 4200 تومانی به دست مسئول سالم، ناظر سالم و دستگاه قضایی سالم بستگی دارد و در همه موارد با سلامت موارد رصد و نظارت شود که متاسفانه این سلامت در ایران قابل تایید نیست.

وی نظر خود را در خصوص اهدای بسته های حمایتی دولت به مردم اینگونه بیان کرد: مطمئنا اعطای بسته های حمایتی به مردم ما را به دوران جنگ باز می گرداند، یعنی دولت باید خود وارد کننده و ارائه دهنده خدمات به مردم باشد اما با این تفاوت که به جای دفترچه بسیج کارت هوشمند به مردم داده می شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران عنوان کرد: لازم به ذکر است امروز ما نسبت به دوران قبل از انقلاب تفاوتهای بسیاری نسبت به حجم نقدینگی داریم. به این معنا که مردم رفاه طلب شده و به دنبال افزایش ثروت و رفاه هستند بنابراین نمی توان انتظار داشت مردم همان رفتاری را داشته باشند که در دوران دفاع مقدس انجام دادند. مسلما به تبع چنین موضوعی ما همچنان بازارهای سیاه خواهیم داشت که می تواند ارزاق عمومی و کالاهای اساسی را با قیمت های بالا به مردم عرضه کند.

این اقتصاد دان دراین باره افزود: افزایش مصرف و ثروتمند شدن طبقه ای خاص عملا شرایط امروز کشور را با شرایط زمان دفاع مقدس متفاوت کرده است. این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که زمان جنگ مثلا تفاوت قیمت شیر آزاد با دولتی 50 تومان بود در حالی که اینک تفاوت بازار آزاد ودولتی بسیار زیاد ومعناداراست، همانگونه که تفاوت خودروی دولتی و بازار آزاد بسیار فاحش است.

وی عنوان کرد: شاید به جرات بتوان گفت: عملا بسته حمایتی جوابگوی نیاز بازار نیست، مگر اینکه دولت به قدر کافی احتیاجات را برطرف کند. البته دولت باید مراقب ایجاد رانتی هم باشد که ممکن است در حاشیه بازار توزیع شکل بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها