شب گذشته، طولانی‌ترین خسوف قرن اتفاق افتاد؛ خسوفی که به گفته منجمان سال‌ها طول می‌کشد تا مشابه آن را دوباره به چشممان ببینیم و همین نادر بودن، تجربه کردنش را به خاطره‌ای ماندگار در ذهنمان تبدیل می‌کند. بویژه این‌که آسمان، از دیرباز برایمان پررمز و راز است و دیدن و کاویدنش از گذشته‌های دور، ریشه در رویا و آرزوی همیشگی سفر کردن اجدادمان را به آن دارد.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۷۷

مطمئنا بسیاری از ما دیروز دلمان میخواست این پدیده را با چشمی دقیقتر ببینیم و خاطرهاش را در ذهنمان ثبت کنیم. آنها که همتشان بیشتر بود و یا شاید علاقه و سر ذوق بیشتری داشتند، برای رفتن به رصدگاهها و مراکز نجومی برنامهریزی کردند و در کنار دیگر علاقهمندان به رموز آسمان شب، این پدیده را از دریچه تلسکوپها دیدند و درخصوصش صحبت کردند. با این حال عدهای هم بودند که بهرغم علاقهمندی، به هر دلیلی که بود نتوانستند این پدیده را از نزدیک در مراکز نجومی به چشم ببینند و از تجربهاش بهرهمند شوند. رسانه ملی شب گذشته برای این افراد فرصت ویژهای را فراهم کرد و دو برنامه «چرخ» و «خسوف» را به صورت زنده و ویژه روی آنتن فرستاد.

خسوف که کاری از شبکه آموزش سیما بود، به همت تیم برادران صفاریانپور که این شبها برنامه موتور جستوجو را از این شبکه در حال پخش دارند، روی آنتن رفت. دو برادر شناختهشده عرصه برنامهسازیهای علمی سیما در شب رخدادن این پدیده نادر، مخاطبان شبکه را در هیجان و شور خود همراه کردند. در ویژهبرنامه موتور جستوجو (خسوف) که شب گذشته همزمان با شروع ماهگرفتگی از ساعت 22 روی آنتن رفت، کوشیده شد با زبانی کمتر علمی و ملموس، از دلایل این پدیده سخن گفته شده و با بیانی ساده و حتی استفاده از ماکت و مدلهای تصویری، چرایی و چگونگی آن به تصویر کشیده شود. خسوف در بخش دیگری از برنامه، میزبان کارشناسانی چون پژمان نوروزی بود و این افراد در رد خرافات و باورهای غلط برگرفته از این پدیده نجومی سخن گفتند و تاثیرات منفی آن را به روی نوع بشر رد کردند.

با این حال خسوف فقط مختص به علاقهمندان آسمان نبود و هر مخاطبی به گونهای میتوانست با آن ارتباط بگیرد و در این شب بهیادماندنی همراه باشد. از دیگر بخشهای این برنامه بررسی حضور واژه «ماه» و باورهای برآمده بر آن در ادبیات فارسی بود که شبنشینی نجومی جمعه شب را بهیادماندنیتر هم کرد.

بر این اساس میتوان خسوف را برنامهای موفق دانست که توانست نگاه مخاطبان را در این شب ویژه به خود جلب کند و از جانب مخاطبان، نمره قبولی بگیرد. تا زمان رخ دادن ماهگرفتگی بعد که شاید سالها به طول بینجامد، احتمالا هر بار که به یاد شب 6 مرداد ماه بیفتیم، تماشای «خسوف» شبکه آموزش را هم به یاد میآوریم و این از جمله اصلیترین دلایل موفقیت این ویژهبرنامه است.

زهرا غفاری

روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها