گزارش جام‌جم از تولید سریال پلیسی «گشت ویژه»

پلیس‌هایی که سوپرمن نیستند

یکی از خیابان‌های فرعی اردستانی شلوغ است. همهمه مردم خبر از کیف قاپ‌ها می‌دهد و دختری که طعمه آنها شده است. موتورسواری همراه دوستش که ترک موتور نشسته، کیفش را می‌زنند؛ اما ناگهان دختر متواری می‌شود بدون آن‌که شکایتی به پلیس کند و همین تعجب همه را بر انگیخته است.
کد خبر: ۱۱۵۴۱۴۳
پلیس‌هایی که سوپرمن نیستند

سرگرد رامین آتیه همراه همکار دیگرش سروان سیاوش سمیعی بموقع وارد عمل میشوند و همزمان با آنها که سوار بر ماشین نیروی انتظامی هستند، دیگر همکار پلیس آنها به نام سروان رضا، سوار بر موتور در صحنه حضور پیدا میکند و با عملیات، کیف قاپها دستگیر و راهی مرکز انتظامی غرب استان تهران میشوند تا مورد بازجویی قرار بگیرند، اما همچنان برایشان جای سوال است چرا دختر متواری شده است. به همین دلیل بعد از بررسی کیف دختر، داخل آن گل پیدا میکنند و همین دلیلی است برای متواری شدن دختر. آنها کیف قاپها را به مرکز میبرند تا بازجویی شوند. بعد از پارک ماشین و موتور، یکی دیگر از سروانهای مرکز به سراغ شان میآید تا کیف قاپها را با خودش ببرد. این گروه ویژه خسته از عملیات هستند، اما وارد مرکز میشوند تا تحقیقاتشان را شروع کنند که این دختر گل را از کجا تهیه کرده است...

کات!

این صدای مهرداد خوشبخت، کارگردان سریال است که خطاب به عوامل میگوید خوب است، اما دوباره صحنه ورود به مرکز باید تکرار شود. او با دستیارش صحبت میکند که باید چیدمان صحنه این بار چطور باشد. همچنین مدیر تصویربرداری سریال هم با کارگردان شروع به گپ زدن میکند و درباره ضبط این صحنه نکات لازم را با هم رد و بدل میکنند.

البته گرمای هوا باعث نمیشود کارگردان خیلی راحت رضایتش را از این صحنه اعلام کند و دوباره به عوامل میگوید هر فردی سر جای خودش قرار بگیرد. همچنین قبل از شروع ضبط با پلیسهای گروه ویژه این سریال که نقشهای محوری را بازی میکنند، یعنی فرهاد قائمیان، برزو ارجمند و امیررضا دلاوری صحبت میکند.

البته مردم، مشتاق هستند هنرمندان را ببینند، به همین دلیل گروه سریال گشت ویژه را دور کردهاند. دستیار کارگردان هرازگاهی از آنها میخواهد مسیر راه را برای عوامل باز بگذارند تا بتوانند براحتی تردد داشته باشند. از سوی دیگر، خوشبخت جزو کارگردانانی است که خیلی به جزئیات توجه میکند و این مساله فقط شامل کارش نمیشود، زیرا خطاب به دستیارش میگوید به هیچ وجه آژیر ماشین پلیس به صدا در نیاید، چون باعث مزاحمت برای همسایهها میشود.

در سمتی دیگر، بدلکاران منتظر هستند در صحنه حضور داشته باشند. کیوان رضایی، سرپرست گروه بدلکاران هم با آنها صحبت میکند تا واکنشهایش در صحنههای مختلف درست باشد. در فواصل کار فرصتی فراهم میشود تا با مهرداد خوشبخت گپی بزنم.

مهرداد خوشبخت خودش را به ژانر خاصی محدود نکرده و در کارهایش تنوع موضوعات دیده میشود. او هم کارهای ملودرام مثل تله فیلم «وقت اضافه» ساخته و هم اینکه در ژانر کمدی سریال «غیرعلنی» را در کارنامه دارد. در حوزه گنجینههای ارزشمند کشوری هم مجموعه «شهر دقیانوس» را کارگردانی کرده است. البته او فقط در حوزه تلویزیون فعالیت نداشته و در سینما هم دستی بر آتش دارد و در ژانرهای متفاوت فیلمهای «صدای پای من» و «عقاب صحرا» را ساخته است.

فاصله گرفتن از پلیسهای جدی

این کارگردان درباره داستان سریال گشت ویژه به جامجم میگوید: داستان این سریال درباره سه پلیس است که گروهی را تشکیل دادهاند و ماموریتهایی برایشان تعریف شده است. شرح وظایف شان از پلیس 110 بیشتر و از پلیس آگاهی کمتر است. در واقع این پیشنهادی است که از طرف ناجی هنر به مسئولان نیروی انتظامی داده میشود و ماکت آن در این سریال اجرا میشود تا بعد در شرایط واقعی برای مردم اعمال شود. به عنوان مثال اگر یک ماشین به سرقت میرود، آنها پرونده را دنبال میکنند تا به سارق برسند. یا در همین صحنه آنها بعد از پیدا کردن گل در کیف دختر، تحقیقات شان را ادامه میدهند تا به سرنخی برسند.

این کارگردان درباره دکور این مجموعه میافزاید: ما در سرای محله دانشگاه صنعتی شریف، دکور مرکز انتظامی غرب استان تهران را طراحی کردیم. البته پایگاه داشتند، اما با سلیقه ما یکی نبود، به همین دلیل دکور در این فرهنگسرا طراحی شد.

مهرداد خوشبخت درباره اینکه آیا این سریال ادامه سریال گشت ویژه است یا نه، توضیح میدهد: قرار بود ادامه آن باشد، اما آنها پلیسهایی با شرح وظایف محدودتری بودند و مسائل کوچک و خانوادگی را پیگیری میکردند، اما فیلمنامه تغییر کرد. شرح وظایف پلیسهای این سریال بیشتر است و در هر قسمت یک یا دو اکشن بزرگ همچون گروگانگیری، پیدا کردن آشپزخانه شیشه و پرورش گل و ... داریم، به همین دلیل ادامه آن سریال نیست. البته ما تلاش میکنیم نام سریال را به عنوان «پلیس» تغییر بدهیم.

وی درباره اینکه اکشن هر قسمت کار آنها را هنگام تولید سخت نمیکند، ادامه میدهد: به لحاظ امکانات مشکل زیادی نداریم، اما روز اول وقتی با ناجی هنر صحبت کردیم، حجم اکشن کار تا این میزان زیاد نبود و بعد زیاد شد، ولی با همان برآورد. سریال گشت ویژه با مشارکت ناجی هنر و سیما فیلم و در دو فصل هفت قسمتی تولید میشود که فصل اول در هفته نیروی انتظامی از شبکه سه پخش میشود و فصل بعدی کمی دیرتر روی آنتن میرود.

این کارگردان با اشاره به ویژگی مجموعه گشت ویژه میگوید: اسفند ماه سه سریال به من پیشنهاد شد که یکی از آنها 40 قسمتی بود. از میان آنها قصه گشت ویژه جذابتر بود و از آنجا که میخواستم زودتر هم تمام شود تا فیلم سینمایی ام را بسازم، کارگردانی این سریال را قبول کردم.

خوشبخت درباره اینکه در این سریال قرار است مخاطب با چه پلیسهایی روبهرو شود، تاکید میکند: اگر تا زمان پخش سریال سانسور نشود، پلیسهای قصه ما با حال هستند و شوخی هم میکنند. گاهی هم اشتباههایی دارند. حمید برزگر براساس فیلمنامه محمدرضا ریاحی قصه گشت ویژه را نوشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه شما خودتان دستی بر نگارش دارید، آیا تغییراتی در فیلمنامه اعمال کردهاید یا نه، میگوید: مسلماً قبل از اینکه فیلمنامه را جلوی دوربین ببریم، روتوش میکنم و در دورخوانیها با کمک بازیگران تغییرات لازم را میدهم و با خود نویسنده هم صحبت میکنم.

کارآگاه خصوصی

این کارگردان درباره انتخاب قائمیان، ارجمند و دلاوری برای نقشهای محوری این سریال توضیح میدهد: هر یک از شخصیتهایی که این دوستان بازی میکنند، متفاوت است و بر آن مبنا هم انتخاب شدهاند. سرگرد رامین (فرهاد قائمیان) باهوش و با تجربه است و نقش پدر را بالای سر تیم دارد، گافهای آنها را میگیرد و فرصت اشتباه به آنها میدهد. سروان رضا (امیررضا دلاوری) با تجربه است، اما عموماً به استفاده از اسلحه اعتقادی ندارد و بیشتر به لحاظ فیزیکی درگیر میشود. سروان سیاوش (برزو ارجمند) هم یک سال قبل از آنکه پلیس شود، کارآگاه خصوصی بود و اهالی محل کارهای تحقیقاتیشان را به او میسپردند. تا اینکه پلیس در اثر ماجرایی او را دستگیر میکند، اما بعد سرهنگ بالا دست گروه تصمیم میگیرد به او پیشنهاد افسری بدهد، به همین دلیل بعد از گذراندن دوره به گروه ملحق میشود.

خوشبخت در پایان میافزاید: هشت سال بود با ناجی هنر همکاری نداشتم، چون دخالتهای نا بجا زیاد بود، اما در طول این سالها حتی سختگیریها کم شده، تعامل بیشتری برقرار است و دست عوامل سازنده در ساخت آثار بازتر است. الان میتوانیم پلیسی را نشان بدهیم که اشتباه میکند. مسلماً وقتی این طور پرداخت کنیم، پلیس باورپذیرتر برای مخاطب میشود. تلاش میکنیم پلیسهای سریال گشت ویژه واقعی و متفاوت باشند.

آنها نه سوپرمن هستند و نه جدی، بلکه مثل بقیه آدمها هستند، حتی گاهی خشونت هم در بازجویی دارند که سرهنگ بالای دست شان به آنها تذکر میدهد. ضمن اینکه سعی کردهایم دیالوگهای متداولتر بگذاریم. همزمان با تصویربرداری رضا جودی هم مشغول مونتاژ است. این سریال با حمایت خوب نیروی انتظامی و همدلی تیم سازنده بویژه بازیگران با وجود دشواریهای تولید ساخته میشود.

شخصیت شیرین سرگرد آتیه

سرگرد رامین آتیه سریال گشت ویژه کسی نیست جز فرهاد قائمیان. او چهره شناخته شدهای در سینما و تلویزیون است و تا به امروز بارها لباس پلیس را به تن کرده و هر بار در قامت یک پلیس متفاوت ظاهر شده است. او در این سریال هم نقش یک سرگرد را بازی میکند که با دیگر کارهایش فرق دارد. قائمیان با اینکه ساعتها در آفتاب ایستاده، اما وقتی از او درباره شخصیت سرگرد میپرسم با لبخند و آرامشی که دارد، میگوید: شخصیت سرگرد رامین آتیه همراه من است و برایم دوست داشتنی. او یک پلیس مقتدر است که نگاهش نسبت به همکارانش پدرانه است. رفاقتش سر جایش است، اما در کار اقتدار و جدیت دارد. در مجموع شخصیت شیرینی دارد. وی ادامه میدهد: البته در راس کار مهرداد خوشبخت کارگردان خیلی خوب کار را هدایت میکند و فضای صمیمی در کار حاکم هست. علاوه بر آن فضا را برای خلاقیت کار بازیگر فراهم کرده است. امیدوارم زحمات گروه به نتیجه برسد و هنگام پخش مورد توجه مردم قرار بگیرد.

دوباره پلیس شدم

کارنامه برزو ارجمند در تئاتر، سینما و تلویزیون با ایفای کاراکترهای متنوع رنگینکمان است. او در سریال سر دلبران نقش روحانی را بازی میکرد و حالا لباس روحانیت را در آورده و لباس پلیس را در سریال گشت ویژه به تن کرده است. وی با بیان اینکه انگیزهاش برای این سریال شخص مهرداد خوشبخت بوده، توضیح میدهد: من قبلاً کاری با آقای خوشبخت انجام دادم که خیلی حال کرده بودم، به همین دلیل وقتی آقای نصیریخواه برنامهریز با من تماس گرفت، تصمیم گرفتم سریال گشت ویژه را با او کار کنم.

وی که قبل از این سریال در مجموعه زخم به کارگردانی مسعود آب پرور نقش پلیس را بازی کرده بود، عنوان میکند: این دومینبار است نقش پلیس را بازی میکنم. البته سروان سیاوش سمیعی با پلیس زخم متفاوت است. فضای این سریال معماییتر است و باید معمای پروندهها را حل کنیم.

متکی بودن به ورزش رزمی

امیررضا دلاوری از آن دست بازیگران است که در تئاتر، سینما و تلویزیون نقشهای متعددی را ایفا کرده است. او در قاب جادویی تجربه بازی در سریالهای تاریخی همچون مختارنامه را دارد و هم اینکه در مجموعههای اجتماعی، پلیسی، ملودرام و... بازی کرده است. او درباره نقشش در سریال گشت ویژه میگوید: من در این سریال نقش سروان رضا پروین را بازی میکنم که این شخصیت هم پلیس است و هم ورزشکار و رزمی کار میکند. به همین دلیل بیش از آنکه متوسل به سلاحش در عملیاتها شود، متکی به بدنش است و از فنون ورزشی در کارش استفاده میکند.

وی میافزاید: من قبلاً تجربه بازی در نقشهای پلیس را داشتم، اما به نظرم سروان رضا پروین، کاراکتر متفاوتی است و چنین شخصیتی را تا به حال کار نکرده بودم، به همین دلیل بازی در این سریال را پذیرفتم. علاوه بر آن کار با مهرداد خوشبخت دوست داشتنی است، زیرا کارگردان خوش اخلاق و کاربلدی است و اهل تعامل با بازیگران.

همکاری لذتبخش

رضا کریمی همان راننده نفوذی و معروف سریال کمدی گسل است که با بازی متفاوتش در آن سریال توانست نظر مخاطبان را جلب کند و حالا او در سریال گروه ویژه نقش سروان بیگلری را بازی میکند. او درباره نقشش میگوید: نقش سروان نیروی انتظامی را بازی میکنم که بیشتر کارهای پدافندی انجام میدهد. ارتباط او با بچههای گروه ویژه گرم است و رابطه شیرینی بین آنها حاکم است. وی کار با خوشبخت را عالی توصیف میکند و توضیح میدهد: من تا امروز با آقای خوشبخت همکاری نکرده بودم، ولی علاقهمند بودم این اتفاق خوب بیفتد. او نهتنها کارگردان خوبی است، بلکه تدوینگر حرفهای هم هست و همین باعث شده از همکاری با او لذت ببریم.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها