جامعه‌شناس و عضو هیات علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی، ناهنجاری مصرف‌گرایی را نوعی نمایش قدرت خرید در جامعه خواند و برخی رفتار دولتمردان در خصوص خرید کالاهای لوکس و تأثیر آن در مردم را مورد نقد و بررسی قرار داد.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۱۴
خودروی برخی وزرا موجب سرخوردگی مردم شده  است

حسین اکبری در گفت وگو با جام جم آنلاین ریشه مصرف گرایی و عدم توجه به الگوی مصرف در خانوارهای ایرانی را در مسایل اجتماعی دانست و اظهار کرد: موضوع الگوی مصرف در یک جامعه صرفا به مباحث درآمدی و اقتصادی خانواده ها مربوط نمی شود و چه بسا خانوارهایی هستند با سرانه درآمد پایین اما به هر نحوی خود را اسیر مصرف گرایی و حتی خرید کالاهای غیر ضروری می کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا امروز جامعه ما دچار معضلی شده که حتی افرادی با درآمدهای کمتر نسبت به قشر مرفه اقدام به خرید کالاهای غیرضروری و عمدتاً گران‌قیمت می‌کنند، افزود: بازهم به بعد اجتماعی موضوع تأکیددارم در این بعد افراد به دنبال رقابت با دوست، اقوام و ... با خرید کالای مذکور که الزاماً جنبه کارکردی هم برای او ندارد علاوه بر اینکه ناخواسته به مصرف‌گرایی دچار می‌شود نوعی نمایش مصرف را در اجتماع پیرامون خود بروز می‌دهد یعنی تلاش دارد بگوید من هم قدرت خرید فلان جنس رادارم.

این جامعه‌شناس در همین راستا تصریح کرد: چون بستر فرهنگی ما در مسائل اجتماعی برای سبک زندگی ایرانی اسلامی و پیروی از یک الگوی مصرف(برخلاف تأکیدات مقام معظم رهبری و دستگاه‌های اجرایی) برای مردم به‌خوبی تفهیم نشده ما شاهد نوعی رقابت در خرید هستیم، به این معنی که هر کس با خرید یک نوع کالای ترجیحاً مارک‌دار خارجی در جامعه ابراز وجود می‌کند و این‌گونه خود را در رقابت‌های کاذب اجتماعی ارضا می‌کند بی‌آنکه از یک مدل و روش زندگی متناسب بافرهنگ اصیل محل زیست خود تبعیت کند.

اکبری در جواب این پرسش که مسئولان ذی‌ربط برای حل معضل فزاینده مصرف‌گرایی باید چه تدابیری عملیاتی بیندیشند، خاطرنشان کرد: باید با به‌کارگیری ابزارهای ایرانی اسلامی تربیت افراد را به سمت مدل‌ها و هنجارهای قابل قبولی سوق دهیم. به‌طور مثال امروز جوانان با شبکه‌های اجتماعی ارتباط گسترده‌ای دارند. باید پرسید تا چه اندازه روی این ابزار مسئولان ما کارکرده‌اند. آیا می‌دانند سبک زندگی به‌راحتی در فضای مجازی که غالباً توسط غرب مدیریت می‌شود را به مخاطب القا می‌کنند.

وی در این رابطه با طرح یک سؤال ادامه داد: متأسفانه سلبریتی ها در حال حاضر با پست های خود عملا سبک زندگی مصرفی و تجملگرایی را در بین مردم ترویج می دهند. خوب ما برای از بین بردن این فضا و جلوگیری از تاثیر گذاری آن در میان جوانان چه جایگزینی تعریف نموده ایم؟ باید قبول کنیم سازمانی مثل صدا و سیما هر اندازه هم که تبلیغ کند قادر نیست همه موضوعات مرتبط با ساخت فرهنگ را به تنهایی به دوش بکشد.

اکبری پیرامون محتوای تولیدات رسانه ای کشور و میزان تاثیر آن در ساخت یک الگوی مطلوب مصرف برای آحاد جامعه ابراز کرد: مثلا اگر جامعه هدف ما کودکان و نوجوانان باشند می توان با تولید کارتون و فیلم سینمایی مرتبط با موضوع، مسئله مصرف گرایی و ریخت پاش های بی مورد را تقبیح کنیم و در دراز مدت ذهن کودکان را به این سمت سوق دهیم که مصرف به اندازه و در حد کفایت مطلوب است و بیش از آن امری نابهنجار و ضد ارزش برای ما محسوب می شود.

وی در پایان به نقد برخی از مسئولان که با رفتار خود به مصرف گرایی جامعه دامن می زنند پرداخت و افزود: دولت گاهی اوقات خودش هم ترویج دهنده خرید کالاهای لوکس خارجی است. کلیپ هایی که بعضا از خودروهای برخی وزرا منتشر می شود حتما باعث سرخوردگی بخشی از جامعه می شود که امکان خرید حتی ارزانترین وسایل نقلیه را هم ندارند و خود این مسئله یک چالش اجتماعی دیگری افزون بر مصرف گرایی به همراه خواهد داشت.

اکبری تأکید کرد: دولتمردان باید با ابزارهای فرهنگی به مسئولان گوشزد کنند که شما الگوی جامعه بشمار می‌آیید و مردم شما را جزء گروه مرجع می‌دانند بنابراین از شما هم تأثیر می‌پذیرند. پس چه‌بهتر که این تأثیرگذاری مثبت و در راستای ارتقای ارزش‌های ایرانی اسلامی ما حادث شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها