در تاریخ فوتبال جهان، همواره لحظات درخشش‌های انفرادی بیشتر از نمایش‌های تیمی در اذهان باقی مانده و از این خاطرات نیز، کفه ترازو به طور کامل به سمت لحظات هجومی سنگینی می‌کند. از حرکات زیبای یوهان کرویف و ضربه قیچی فراموش‌نشدنی پله گرفته تا حرکات مارپیچ و ویران‌کننده دیگو مارادونا و والی‌های خاطره‌انگیز مارکو فان‌باستن؛ این نبوغ مهاجمین بوده که در ذهن فوتبال‌دوستان دوام بیشتری داشته. در واقع حافظه و خاطره ما از بزرگان فوتبال و تیم‌های بزرگ، از همان لحظات هجومی انفرادی بی‌بدیل، سرچشمه می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۲۶

اما حالا قهرمانی در جامجهانی به چیزی بیشتر نیاز دارد: «گل نخوردن». گل نخوردن جذابترین بخش فوتبال نیست اما وقتی بحث بزرگترین تورنمنت و جشنواره فوتبال جهان در میان باشد، یک خط دفاعی خوب و مقتدر؛ پیشنیاز فتح جام است. این سخن در ظاهر کاملاً واضح به نظر میرسد اما بررسی اینکه چرا یک دفاع خوب در تورنمنتهای ملی بویژه جامجهانی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خالی از لطف نیست.

چهار قهرمان اخیر جامهای جهانی و چهار قهرمان آخر جام ملتهای اروپا، از رقابتهای جامجهانی 2002 تا یورو 2016 را در نظر بگیرید، تیمهای قهرمان در مجموع 29 بازی در مرحله حذفی تا رسیدن به جام قهرمانی، برگزار کردهاند. در 24 دیدار از این 29 مسابقه، تیمهای قهرمان موفق به ثبت کلینشیت شدهاند و در پنج بازی دیگر نیز، تنها یک گل دریافت کردهاند. پنج بازی از 29 مسابقه، یعنی درصد بسیار پایین اشتباه در نمایش دفاعی. جالبتر اینکه در هیچ یک از این پنج دیدار، تیم قهرمان، بیشتر از یک گل دریافت نکرده و در واقع تیم قهرمان در آن 5 بازی، فقط و فقط یکبار مرتکب اشتباه شده است.

نیمی از این تیمها در مرحله حذفی هیچ گلی دریافت نکردهاند؛ یونان در یورو 2004، اسپانیا در یورو 2008، یورو 2012 و جامجهانی 2010، موفق شدند مراحل حذفی را بدون دریافت حتی یک گل به پایان برسانند. برزیل در جامجهانی 2002، تنها یک گل از مایکل اوون در مرحله یکچهارم نهایی دریافت کرد، ایتالیا در فینال جامجهانی 2006 تنها یک بار توسط زینالدین زیدان دروازهاش باز شد، آلمان در 2 دیدار از رقابتهای جامجهانی 2014 برابر الجزایر و برزیل، دو گل دیرهنگام را پذیرفت ورابرت لواندوفسکی تنها بازیکنی بود که در یورو 2016 توانست یکبار دروازه پرتغال را در مراحل حذفی باز کند.

آمار کاملا برجسته است؛ با در نظر گرفتن بازیهایی که به وقت اضافه کشیده شد، تیمهای قهرمان به طور میانگین، هر 579 دقیقه یک گل دریافت کردهاند. اولویت اول در رقابتها، محافظت از دروازه و ثبت کلینشیت است. پس اولین ارزیابی ما از مدعیان جدی قهرمانی باید با خط دفاع آغاز شود نه خط حمله! با این پیشزمینه باید منتظر ماند و دید کدام مدعی از ساختار دفاعی مستحکمتری برای فتح جام بیست و یکم برخوردار است.

مایکل کاکس
تحلیلگر فوتبال جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها