برداشتن تخمدان‌ها موجب یائسگی می‌شود

جراحی برداشت تخمدان، چرا و چگونه

اوفورِکتومی یا جراحی برداشت تخمدان معمولا به‌عنوان بخشی از جراحی برداشت رحم یا هیستِرِکتومی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۵۹۷
جراحی برداشت تخمدان، چرا و چگونه

به گزارش جام جم، این جراحی مختص کسانی است که مبتلا به سرطان تخمدان، آندومِتریوز، کیست، آبسه لوله‌ای تخمدان یا سایر بیماری‌های مربوط به اندام‌های تولیدمثل باشند.

انجام این جراحی همچنین ممکن است روی کسانی انجام شود که احتمال وقوع سرطان تخمدان در آنها بالا تشخیص داده شده باشد. معمولا وقتی اوفورِکتومی به‌منظور جلوگیری از ابتلا به سرطان انجام می‌شود، هر دو تخمدان را برمی‌دارند. اما اگر اوفورِکتومی به‌خاطر مشکلاتی مانند کیست انجام شود، معمولا ترجیح بر این است که فقط همان تخمدان دارای کیست برداشته شود.

اوفورِکتومی به دو روش انجام می‌شود: یکی به روش لاپاراتومی که با ایجاد یک برش بزرگ در ناحیه زیر شکم همراه است و دیگری به‌روش لاپاراسکوپی که هم درد کمتری دارد و هم دوره نقاهت آن کوتاه‌تر است. اما این‌که اوفورِکتومی به چه علتی انجام می‌شود، روی روش انجام جراحی تأثیر دارد. اگر هر دو تخمدان برداشته شوند، فرد بلافاصله دچار علائم یائسگی خواهد شد. این علائم عبارت‌اند از گُرگرفتگی، مشکلات حافظه، تغییرات خُلقی و خشکی واژن. درحالی‌که اگر یائسگی به‌طور طبیعی اتفاق بیفتد، این علائم به‌طور تدریجی در فرد ظاهر خواهند شد. چون اوفورِکتومی موجب نازایی می‌شود، به کسانی که مایل‌اند فرزندی از خودشان داشته باشند، توصیه می‌شود که تخمک‌هایشان را پیش از انجام جراحی فریز کنند.

کاهش ناگهانی سطح هورمون استروژن نیز می‌تواند روی حالات روحی و روانی فرد تأثیر بگذارد. مدت نقاهت این جراحی بین دو تا شش هفته است. اما اگر اوفورِکتومی به‌عنوان بخشی از جراحی هیستِرِکتومی انجام شده باشد، مدت نقاهت طولانی‌تر خواهد بود. گفته شده است که انجام این جراحی در کسانی که مبتلا به جهش‌های ژنتیکی افزایش‌دهنده خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشند، می‌تواند تا ۹۰ درصد از وقوع سرطان تخمدان جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها