به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، براساس مصوبه هیات دولت از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلتها براساس استانداردهای یورو ۳ بلامانع بوده اما از ابتدای سال ۱۳۹۷ کلیه موتورسیکلتهای تولیدی باید براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که در حال حاضر یورو ۴ است، تولید شوند.
براین اساس از ابتدای سال جاری هیچ تولیدکنندهای نباید موتورسیکلتی را که استاندارد یورو ۴ ندارد تولید و به بازار عرضه کند.
قابل اشاره اینکه موتورسیکلت سازان به تازگی از سازمان محیط زیست فرصتی را درخواست کردهاند که تا ابتدای دیماه سال جاری فرصتی به آنها داده شود تا تولیدات خود را براساس استاندارد یورو ۴ تطبیق دهند و محصولات خود را بر اساس استاندارد روز اتحادیه اروپا به بازار عرضه کنند.
این درخواست در صورت موافقت سازمان حفاظت محیط زیست به هیات دولت ارسال خواهد شد تا در ارتباط با آن کسب تکلیف شود.
باید منتظر ماند و دید که در صورت موافقت هیات دولت با این درخواست تولیدکنندگان موتورسیکلت چه سرنوشتی در انتظار موتورسیکلتهایی خواهد بود که در حال حاضر براساس استاندارد یورو ۳ قابلیت تولید دارند.
اینکه آیا تا زمان توانمند شدن موتورسیکلتسازان در ارتباط با محصولات یورو ۴ همچنان موتورسیلکتها با استاندارد یورو ۳ تولید یا عرضه خواهند شد، هیات دولت با تولید این دست از موتورسیکلتها و یا حتی درخواست موتورسیکلتسازان موافقت خواهد کرد؟
مهدی دهقان آزاد – کارشناس مسئول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد – با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر اینکه تولید موتورسیکلتها تا پایان سال ۱۳۹۶ براساس استاندارد یورو ۳ بوده است، اظهار کرد: قرار بر این شده از ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلتها براساس استاندارد یورو ۳ باشد.
وی ادامه داد: پس از آن یعنی از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۲ براساس مصوبه هیات وزیران تولیدکنندگان موتورسیکلت موظف هستند براساس استاندارد روز اتحادیه اروپا که یورو ۴ است تولیدات خود را به بازار عرضه کنند.
این کارشناس مسئول استانداردهای موتورسیکلت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه موتورسیکلت های تولید شده با استانداردهای یورو ۴ آلایندگی کمتری داشته موجب بهبود وضعیت هوا میشوند، بیان کرد: موتورسیکلتهایی که قرار است با استاندارد یورو ۴ تولید شوند باید سه تغییر در خود داشته باشند که شامل افزایش کیفیت کاتالیست، اجرای سیستم OBD و اضافه کردن محفظه کنیسترس و از این طریق بتوانند استانداردهای یورو ۴ را پاس کنند.
از ابتدای سال ۱۳۹۶ تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری متوقف شد و از آن زمان تاکنون موتورسیکلتهای عرضه شده به بازار با موتور انژکتور تولید شدند.
علت این تصمیم میزان آلایندگی بیش از حد موتورسیکلتهای کاربراتوری بود تا با تولید موتورسیکلت های انژکتوری بتوان از آلودگی هر چه بیشتر هوا به ویژه در پایتخت جلوگیری کرد.
گفتنی است؛ در سال گذشته تنها ۱۵۳ هزار و ۱۱۹ موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است که با توجه به فرارسیدن زمان اجرای مصوبه دولت مبنی بر رعایت استانداردهای یورو ۴ در تولید موتورسیکلتها به نظر میرسد در سال جاری موتورسیکلتسازان با چالشهای بیشتری در تولید محصولات خود روبرو هستند.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد