با توجه به مصرف بیش‌ از حد دستگاه‌های مصنوعی خنک‌ کننده که یکی از عوامل مهم ایجاد گرمایش بیش‌ از حد هوا در سطح جهانی بوده، بهتر است در طول تابستان و با افزایش درجه حرارت هوا از روش‌های طبیعی برای خنک کردن فضای زندگی استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۳۱
روش‌هایی برای خنک نگه‌ داشتن خانه در تابستان

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، در فصل تابستان به دلیل افزایش درجه حرارت هوا، خنک نگه‌ داشتن فضای خانه بسیار سخت است. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث ایجاد گرمایش جهانی شده است.

به‌طورکلی از این دلایل می‌توان به کم و کوچک‌تر شدن درختان در سطح جهانی، مصرف بیش‌ازحد دستگاه‌های مصنوعی خنک‌کننده، انتشار بیش‌ازحد گازهای گلخانه‌ای، زیادتر شدن وسایل نقلیه و استفاده بیشتر سوخت‌ های فسیلی اشاره کرد.

زمان آن رسیده است که راه‌های اساسی و سازگار با طبیعت را برای تغییر این رویه به‌کارگیریم. ما می‌توانیم از روش‌های طبیعی و مناسبی برای خنک کردن خانه، محل کار، ادارات و مدارس خود استفاده کنیم.

قابل‌توجه است که این روش‌های طبیعی علاوه بر خنک کردن محیط زندگی ما، از ایجاد آلودگی جلوگیری کرده و به ایجاد آینده‌ای پاکیزه پایدار کمک می‌کند. در اینجا به تعدادی از این روش‌های طبیعی کاربردی اشاره می‌شود:

کاشت گیاهان تصفیه‌کننده هوا و گیاهانی که کمتر آب نیاز دارند: کاشت گیاهان تصفیه‌کننده هوا به حفظ فضای خنک و تمیز کمک می‌کند.

برای نمونه گیاه آلوئه ورا (Aloe Vera) درحالی‌که به علت مزایای دارویی آن شناخته‌شده، دمای پایین محیط اطراف را نیز حفظ می‌کند و در محافظت از وجود گرمای بیش‌ازحد خانه کمک می‌کند.

علاوه بر آن گیاهانی که اکسیژن بسیاری تولید می‌کنند در خنک و تازه نگه‌داشتن هوا مؤثر هستند.

گیاه مارپیچی (snake plant) بانام علمی Sansevieria trifasciata یک گیاه استراتژیکی در پاک نگه‌داشتن هوای محیط زندگی است.

این گیاه برخلاف بسیاری از گیاهان دیگر، اکسیژن را دور نمی‌کند. بر اساس گفته هارپریت اهلووالیا (Harpreet Ahluwalia) بنیان‌گذار و طراح اصلی خلقت‌های زمینی (Earthly Creations) اکسیژن باعث ایجاد محیطی تازه و خنک می‌شود.

درخت نخل آریکا (Areca Palm) با حذف بنزن، فرمالدئید (formaldehyde) و ترشلو اتیلن (trichloroethylene) از هوای محیط خانه یا اداره رطوبت طبیعی را افزایش می‌دهد.

درواقع این گیاه به‌عنوان یک رطوبت ساز طبیعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، درختانی همچون درخت فیکوس (Ficus) و درخت انجیر کیفیت هوا را افزایش داده و باعث پایین نگه‌داشتن درجه حرارت محیط اطرافش می‌شوند.

سرخس‌ها یکی از مؤثرترین گیاهان تصفیه هوا محسوب شده که توسط ناسا نیز اعلام و تائید شده است.

گیاه گلدن فوتوز (Golden Pothos) گیاهی بزرگ با برگ‌های سبز و طلایی است که نیاز به نور و مراقبت کم داشته و هوا را پاک و خنک نگه می‌دارد.

بسته نگه‌داشتن پرده‌ها: در روزهای گرم و آفتابی تابستان بهتر است که همیشه پرده‌ها بسته باشند تا از گرم شدن بیش‌ازحد فضای خانه جلوگیری شود.

درواقع سایه‌ای که با بستن پرده‌ها ایجاد می‌شود از به وجود آمدن فضای گرم گلخانه‌ای در خانه جلوگیری کرده و تنها حرارت داخل خانه را حفظ می‌کند و آن را افزایش نمی‌دهد. به نظر می‌آید، پرده‌هایی که از رد شدن کامل نور خورشید جلوگیری می‌کنند، به‌عنوان یک عایق عمل کرده و علاوه بر نور از عبور گرما نیز خودداری می‌کنند.

تهویه هوا با استفاده از پارچه‌های مرطوب: دریچه‌های کوچک محل زندگی خود را با پارچه‌های مرطوب شده با آب یخ بپوشانید. این عمل می‌تواند به‌طور طبیعی باعث خنک شدن محیط داخلی خانه یا اداره شود.

وزش نسیم شبانگاهی به فضای داخل: توصیه می‌شود که در عصرها و شب‌ها پنجره‌ها را باز گذاشته تا نسیم و باد ملایم و خنک شبانگاهی به داخل خانه بوزد. با این کار باعث می‌شوید تا هم‌زمان گرما از خانه خارج‌شده و هوای خنک جایگزین آن شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها