عکاسی طبیعت شامل طیف وسیعی از ژانرهای عکاسی در فضای باز می‌شود و شامل مناظر، پدیده‌های آب‌وهوایی، عکاسی نجومی، پرندگان و حیات وحش است، اما تنها محدود به این موضوعات نمی‌شود. هر یک از این دسته‌ها دارای مهارت‌های تخصصی خاص خود هستند و می‌توانند بیشتر از گذشته گسترش یابند.
کد خبر: ۱۱۳۱۴۲۱
نکات کاربردی برای عکاسی از طبیعت

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، حال اگر شما کار خود را تنها با عکاسی از طبیعت آغاز کرده‌اید و در عین حال به دنبال پیشرفت در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید چراکه در ادامه چهار نکته کاربردی در این زمینه را به شما معرفی می‌کنیم.

چه چیزی را می‌خواهید ثبت کنید؟

از آن‌جا که حوزه عکاسی طبیعت بسیار وسیع است، می‌توانید زمان زیادی را در سبک‌های مختلف آن صرف کنید؛ بنابراین سوال مهمی که می‌توانید از خودتان بپرسید این است که شما می‌خواهید از چه موضوعاتی عکاسی کنید؟ آیا می‌خواهید از فاصله نزدیک، تصاویری را از گیاهان و حشرات تهیه کنید؟ آیا شما علاقه‌مند به عکاسی از دنیای سوژه‌های میکروسکوپی هستید و یا بیشتر از ثبت تصاویر از کوه‌های باشکوه و دریاچه‌ها لذت می‌برید؟

شاید عکاسی از پرندگان و حیوانات با جثه‌های بزرگ نسبت به غروب خورشید و صبحگاه برای شما جالب‌تر باشند. دانستن آن‌چه که دوست دارید و آن‌چه شما می‌خواهید از آن عکاسی کنید، اولین گام بزرگ برای حرفه‌ای شدن در این زمینه است.

چه تجهیزاتی نیاز دارید؟

زمانی که شما میزان علاقه خود به عکاسی در یک موضوع را کشف کردید باید بررسی کنید و تصمیم بگیرید که به چه وسایلی نیاز دارید. اگر شما در حال عکسبرداری از منظره هستید، به لنز‌های بزرگ‌تر نیاز دارید.

سه پایه یک وسیله عالی برای عکاسی نجومی و تصویربرداری از مناظر است، اما در مقابل اگر شما در تلاش برای عکاسی از یک پرنده در حال پرواز و یا یک حیوان در حال حرکت هستید، دانستن این‌که چگونه از دوربین خود استفاده کنید، بهترین دارایی شماست.

برنامه‌ریزی و انتخاب محل

یکی دیگر از نکاتی که شما برای عکاسی باید به آن توجه کنید، انتخاب محل، زمان، روز و فصل سال است. چشم‌انداز‌ها و مناظر موردنظر خود را قبل از رسیدن زمان موعود بررسی کنید. به‌عنوان مثال سنجش جهت تابش نور خورشید، هر گونه مسائل امنیتی بالقوه و یا برخی دیگر از موارد مشابه، از جمله مواردی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

اگر به عکاسی از گل‌ها علاقه‌مند هستید به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای عکاسی از آن‌ها وقتی است که شکوفه زده‌اند. در خصوص عکاسی از پرندگان نیز شما باید کمی در مورد زیستگاه آن‌ها و زمان‌هایی از روز که فعال هستند، اطلاعاتی را بدست آورید. همچنین اگر می‌خواهید از حیوانات وحشی عکاسی کنید، بهتر است با کسی که تجربه این کار را دارد همراه شوید.

پارک ملی یک مکان عالی برای عکاسی در هر دو موضوع طبیعت و حیات وحش است. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که ممکن است برخی پارک‌ها برای عکاسی از شما مجوز درخواست کنند و یا برخی از آن‌ها محدودیت‌های زمانی یا فصلی داشته باشند؛ بنابراین این شرایط قطعا روی برنامه‌ریزی شما تاثیر می‌گذارد.

بررسی جهت تابش نور

همان‌طور که بالاتر نیز اشاره شد، شما می‌توانید جهت تابش نور را با سنجش مکانی که قبلا برای عکاسی در نظر گرفته‌اید، مورد بررسی قرار دهید. شما همچنین می‌توانید به صورت آنلاین تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهید و از عکس‌هایی که سایر عکاسان از آن منطقه به ثبت رسانده‌اند، کمک بگیرید.

اگر شما در حال عکاسی از مناظر هستید، حدود یک ساعت قبل از طلوع و یا غروب خورشید باید خود را به محل موردنظر برسانید؛ به این ترتیب شما می‌توانید بر سوژه و نوع ترکیب‌بندی آن تمرکز کنید و یا حتی چند عکس آزمایشی بگیرید.

در اطراف شما همچنین باید با ایجاد تعادل رنگ سفید (وایت بالانس)، قرار گرفتن در موقعیت‌های مختلف و زاویه‌های متفاوت با دوربین خود بازی کنید.

اگر هم در انتظار دریافت مجوز‌های لازم برای عکاسی از باغ وحش هستید، بهتر است تا فرا رسیدن آن زمان تنظیمات و برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز را انجام دهید. پس از فرا رسیدن زمان مورد نظر و قرار گرفتن در موقعیت، هنگامی‌که با حیوانات مواجه می‌شوید باید تلاش کنید تا این لحظه را به صورت کامل به ثبت برسانید.

به یاد داشته باشید؛ عکاسی از گل‌ها و مناظر نزدیک‌تر، فرصت بیشتری را برای آزمایش در اختیار شما قرار می‌دهند، اما در این‌گونه عکاسی شما احتیاجی به تابش مستقیم نور ندارید بنابراین باید به دنبال یک بازتابنده نور باشید و یا سعی کنید زاویه‌هایی را پیدا کنید که سایه، شکل و فرم خاصی را برای شما فراهم می‌کنند.

نتیجه‌گیری

عکاسی در طبیعت نه تنها بسیار گسترده است، بلکه ژانر‌های جالب و شگفت‌انگیزی را برای عکاسان در دل خود جای داده است. شما به‌عنوان یک عکاس مبتدی، اغلب باید تحقیقاتی را قبل از عکاسی انجام دهید و این نکته را به یاد داشته باشید همانطور که در مورد موضوع مورد نظر خود و نحوه ضبط آن بیشتر می‌آموزید، با گذشت زمان بهتر خواهید شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها