حقمان را بگیریم

قانون و مقرری بیکاری

حقمان را بگیریم

جرم غیرقابل گذشت

همه ما در امور عادی روزمره به مسائلی برمی‌خوریم که گاه برای حل و فصل آن به وکیل، حقوقدان، قاضی و محکمه نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۱۴۳۷۴
جرم غیرقابل گذشت

هر چند قانوندانی، کار اهلش است، اما با آگاهی از برخی نکات حقوقی می‌توانیم پیش از نیاز به وکیل و قاضی از پایمال شدن حقوقمان جلوگیری کنیم. بنابراین شاید این نکات مختصر و مفید در این خصوص موثر افتد.

قانون و مشمولان غایب

مشمولان نظام وظیفه غایب، که به خدمت اعزام می‌شوند علاوه بر اعمال شش ماه اضافه خدمت، در سه ماهه آخر خدمت، قبل از ترخیص، از سوی نیروی به‌کار گیرنده، برای رسیدگی به جرم غیبت، به مراجع صالح قضایی معرفی خواهند شد البته در صورت داشتن حسن رفتار یا ابراز شجاعت در جنگ با تائید فرمانده، موضوع همراه کارت پایان خدمت، به حوزه وظیفه اعزام‌کننده اعلام که در صورت موافقت اداره وظیفه عمومی از اعلام موضوع غیبت به محاکم صالح قضایی صرف نظر نموده و کارت پایان خدمت به آنان تحویل می‌گردد.

نکته‌ای درباره مالیات شرکت‌ها

به موجب قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی، مکلفند اظهارنامه و ترازنامه وحساب سود و زیان متکی به دفاتر و اسناد و مدارک خود را حداکثر تا چهار ماه پس از سال مالیاتی، همراه با فهرست هویت شرکا و سهامداران و حسب مورد، میزان سهم‌الشرکه یا تعداد سهام و نشانی‌ هر یک از آنها را به اداره امور مالیاتی که محل فعالیت اصلی شخص‌حقوقی در آن واقع است تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.

فرزند خواندگی زوج نابارور

در مواردی که زوج ناباروری تقاضای سرپرستی کودکی را نماید، چنانچه به تشخیص سازمان پزشکی قانونی، امکان بچه‌دار شدن زوجین وجود نداشته باشد، درخواست‌کنندگان از شرطِ گذشت مدت پنج سال از تاریخ ازدواج، معاف هستند.

قانون و بیمه بیکاری

واحدهای کار و امور اجتماعی مکلف هستند، ظرف 30 روز از تاریخ اخذ مدارک بیمه‌شده، جهت دریافت مستمری ایام بیکاری، نسبت به غیر ارادی بودن بیکار‌شدن، اظهار نظر کنند و در صورت تایید، وی را کتبا به سازمان تامین اجتماعی معرفی نمایند.

واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی مکلفند ظرف ده روز از ثبت معرفی نامه بیکار، نسبت به احراز حداقل شش ماه کارکردن او قبل از بیکاری اقدام و برای او مستمری بیکاری برقرار نمایند.

تخلیه پیش از موعد ملک

هر یک از موجر یا مستاجر بخواهند قبل از اتمام موعد اجاره اقدام به تخلیه مورد اجاره نمایند؛ ملزم به پرداخت یک ماه اجاره بها به طرف مقابل و نیز اطلاع به وی از طریق اظهارنامه با مهلت یک ماه
هستند.

ابلاغ الکترونیکی چیست؟

به موجب قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضاییه موظف است اوراق قضایی را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید.

مراجعان به قوه‌قضاییه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه کنند.

براساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ‌های صادره به اشخاص و پیوست‌های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می‌گردد. سامانه ثنا برای این منظور قابل استفاده است.

عیدی براساس قانون کار

براساس قانون کار، حداقل عیدی سال 1396 کارگران به ازای یک سال سابقه کار 18.598.620 ریال و حداکثر آن 27.897.930 ریال است.

گزارش بیمه‌ای کارفرمایان

سازمان تامین اجتماعی در این مواقع از کارفرمایان، گزارش بیمه‌ای می‌خواهد:

1ـ تشکیل پرونده بیمه‌ای کارگاه در شعبه تامین اجتماعی و دریافت شماره کارگاه

2ـ همزمان با آغاز فعالیت کارگاه ارسال لیست حقوق یا دستمزد کارگران شاغل در کارگاه، به شعبه تامین اجتماعی

3ـ پرداخت حق بیمه تا مهلت معین (حداکثر تا پایان ماه بعد)

4ـ اعلام تغییرات جابجایی نیروی کار شاغل

5 ـ اعلام حوادث، بیماری‌ها و رویدادهایی که برای کارگران در ارتباط با کار پیش می‌آید (ظرف سه روز اداری) به شعبه تامین اجتماعی

6- دریافت مفاصا حساب از شعبه، هنگام نقل و انتقال مالکیت کارگاه

جرم غیرقابل گذشت

جرم غیرقابل گذشت جرمی است که برای تعقیب آن نیازی به وجود شکایت و شاکی نخواهد بود. فلذا با تحقق این دسته از جرایم، بدون نیاز به شکایت افراد، موضوع توسط مدعی العموم قابل رسیدگی خواهد بود. بزه‌هایی همچون خیانت در امانت، کلاهبرداری، قتل عمد و سرقت و تحصیل مال از طریق نامشروع از جمله بزه‌های غیرقابل گذشت است.

سمانه کارآمد - روزنامه نگار

ضمیمه چمدان تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها