پرسش و پاسخ قضایی

منظور از عسر و حرج چیست؟

مرکز مشاوره قوه‌قضاییه با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص خطر جانی برای دختر، مهریه، خرید خانه مشترک، ارث و الزام به تمکین به پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۸۷۰
پرسش و پاسخ قضایی

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح کرده و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

شوهر دخترم بنا به دلایل غیرمنطقی می‌گوید باید قید پدر و مادر و فامیلت را بزنی. دخترم نیز علی‌رغم میل باطنی‌اش باما قطع رابطه کرده و یک سال است از حال و احوال او خبری ندارم. آیا می‌توانم به قانون مراجعه کنم؟

می‌توانید تلفنی یا حضوری از دختر خود احوالپرسی کنید. حال که دختر شما این وضع را تحمل می‌کند بهتر است شما هم به دلیل حفظ زندگی دخترتان تحمل کنید. اگر احتمال خطر جانی برای دخترتان می‌دهید می‌توانید به دادسرا شکایت کنید.

با سلام من فقط یک ماشین به قیمت 10 میلیون تومان دارم. همسرم مهریه‌اش را به اجرا گذاشته. آیا این ماشین جزو مستثنیات دین محسوب می‌شود؟

در فرض سوال، خودرو به نظر از مستثنیات دین تلقی می‌شود و قابلیت وصول ندارد. (ماده 524 قانون آیین دادرسی مدنی)

همسر من می‌خواهد خانه بخرد که بخشی از پول را من می‌خواهم از پس‌اندازم پرداخت کنم ولی به خاطر کار همسرم نمی‌توانیم خانه را به صورت مشترک بخریم و سند باید به نام او باشد. آیا راهی وجود دارد که من هم قانونا در آن خانه سهیم باشم؟

می‌توانید نوشته‌ای بین خود تنظیم و به امضای شهود و معتمدین خانواده برسانید و همسر شما طی آن اقرار به مالکیت مشترک با شما کرده و به انتقال سهم شما در آینده مشخص تعهد کند.

برادرانم پس از فوت پدرم مبلغ اندکی بابت ارث به من داده وکاغذی از من گرفته‌اند که تو سهم ارث خودت را گرفته‌ای. آیا من دیگر نمی توانم ارث واقعی‌ام را از برادرانم بگیرم؟

شما می توانید برای مطالبه سهم‌الارث خود طرح دعوی کنید. دادگاه با بررسی نوشته قبلی و مندرجات آن درخصوص استحقاق الباقی قدرالسهم شما رسیدگی و اظهارنظر خواهد کرد.

مدتی است که همسرم را عقد کرده‌ام ولی خانواده همسرم اجازه عروسی نمی‌دهند. راه‌حل قانونی چیست؟

می‌توانید با تقدیم دادخواست تمکین از دادگاه خانواده درخواست الزام تمکین همسرتان را بکنید، البته ممکن است همسرتان در قبال اقدام شما از حق حبس خود استفاده و تمکین خود را منوط به دریافت کل مهریه کند.

ضمیمه تپش جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها