عقب‌نشینی‌های پیاپی کاخ سفید در قبال پیونگ یانگ سرعت گرفت

پیش‌شرط خفیف‌تر تیلرسون برای گفت‌وگو با کره‌شمالی

بحران کره شمالی درحال نزدیک شدن به نقطه جوش است. پس از یک آرامش کوتاه‌مدت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آن را آرامش قبل از توفان نامیده بود، بار دیگر این بحران ابعاد وسیع‌تر و پیچیده‌تری به خود می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۹۰
پیش‌شرط خفیف‌تر تیلرسون برای گفت‌وگو با کره‌شمالی

رسانه‌ها گزارش می‌دهند که وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد مذاکرات مستقیم بدون پیش‌شرط! با کره‌شمالی را مطرح کرد. خبرگزاری رویترز بر این باور است که تیلرسون از اصلی‌ترین درخواست آمریکا مبنی بر این‌که پیونگ‌یانگ باید برای شروع گفت‌وگوها از برنامه اتمی خود دست بکشد، عقب‌نشینی کرد.

گرچه رویترز تلاش دارد وانمود کند که این عقب‌نشینی آمریکا همان «مذاکره بدون پیش‌شرط» است، اما با نگاه دقیق به اظهارات تیلرسون چیز دیگری روشن می‌شود که می‌توان از آن دوگام به عقب و یک گام به جلو نام برد.

تیلرسون روز سه‌شنبه در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن با تکرار موضع دیرینه آمریکا مبنی بر این‌که نمی‌توان کره‌شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای را تحمل کرد، می‌گوید: ایالات متحده آماده است تا هر زمانی که آنها آماده بودند، مذاکره کند، اما آنها باید یک «دوره توقف» داشته باشند و «آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی انجام ندهند.

تیلرسون سه‌شنبه در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت: «اجازه بدهید دیداری برگزار شود.» کاخ سفید بعدا بیانیه‌ای مبهم صادر کرد و مشخص نکرد که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تائیدیه داده است یا خیر.

رویترز می‌نویسد: رویکرد دیپلماتیک جدید وزیر خارجه آمریکا دو هفته پس از آن مطرح می‌شود که کره‌شمالی با موفقیت یک موشک پیشرفته قاره‌پیما آزمایش کرد که به گفته پیونگ یانگ، کل خاک آمریکا را در تیررس تسلیحات هسته‌ای قرار داد.

ترامپ پیشتر رویکرد تیلرسون را که به دنبال مذاکره با کره‌شمالی بود، اتلاف وقت دانسته بود. کاخ سفید گفته، دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به کره‌شمالی تغییری نکرده است.

فرمان تولید تسلیحات هسته‌ای بیشتر

درخواست گفت‌وگو از سوی وزیر خارجه آمریکا درحالی است که همان روز (سه‌شنبه) پیش از این درخواست و سخنان تیلرسون، رسانه دولتی کره‌شمالی گزارش داد، کیم جونگ اون در مراسمی برای تجلیل از مقام‌ها و دانشمندانی که در امور توسعه و ساخت برنامه موشک بالستیک جدید پیونگ‌یانگ دخیل بودند، متعهد شد تا تسلیحات هسته‌ای بیشتری تولید کند. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی گفت، دانشمندان و نیروهایش به ساخت تسلیحات و تجهیزات بیشتر با هدف تقویت نیروی هسته‌ای کمی و کیفی ادامه خواهند داد.

شاتل دیپلماسی در شرق دور

در همین حین رسانه‌ها اعلام کردند که یک هیات بلندپایه از وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه وارد پایتخت کره شمالی شد. همزمان چو می ـ آئه رئیس حزب حاکم کره جنوبی در دیدار با رئیس دومای روسیه از این کشور می‌خواهد تا از تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی حمایت کند.

درعین حال رسانه‌ها از سفر نماینده آمریکا در امور کره شمالی به چین، کره جنوبی و ژاپن در روزهای 28 آبان تا 4 آذر با هدف گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی خبر داده‌ بودند.

بحران هسته‌ای کره شمالی، بحرانی بود که مذاکرات شش‌جانبه را در پی داشت. این مذاکرات گفت‌وگوی کشورهای کره شمالی، کره جنوبی، روسیه، چین، ژاپن و آمریکا بود که از سال 2003 میلادی پس از خارج شدن کره شمالی از پیمان ان‌پی‌تی آغاز شد. این مذاکرات در سال 2009 میلادی پس از آن‌که کره شمالی حاضر نشد به گفت‌وگوها ادامه دهد، متوقف شده است. کره شمالی علت انصراف خود از گفت‌وگوها را کارشکنی‌های آمریکا اعلام کرد.

حال کره شمالی اقدام به آزمایش‌های موشکی و اتمی متعددی در منطقه می‌کند و علت آن را رزمایش‌های نظامی آمریکا در این منطقه می‌داند.

حسین امیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها