به گزارش جام جم آنلاین از زومیت، مدل استاندارد اتوبوس سیتارو (Citaro) هم اکنون با فروش ۵۰ هزار دستگاه در سال، گوی سبقت را از رقبای خود ربوده است؛ باید دید هنگامی که اواخر سال آینده نسخه تمام الکتریکی اتوبوس سیتارو با گذارندن آزمایشهای سخت به بازار بیاید، چه تغییری در بازار اتوبوسهای برقی ایجاد میکند.
تاکنون مرسدس بنز زمان زیادی صرف رقابت در طراحی و ساخت اتوبوس الکتریکی نکرده و به همین علت، نمونهی اولیه اتوبوس الکتریکی سیتارو را پیش از رونمایی تحت آزمایشهای بسیار سختی قرار داده است. نمایش این اتوبوس تمام الکتریکی برای سپتامبر ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروهای تجاری IAA در هانوفر برنامهریزی شده است؛ با این حال اعلام شده که تولید سری اتوبوس تمام الکتریکی سیتارو پس از آن شروع خواهد شد. اتوبوس الکتریکی جدید مرسدس بنز مجهز به بسته باطری ماژولار و با اندازههای مختلف برای نیازهای مختلف در دسترس خواهد بود.
شمارش معکوس برای تولید اتوبوسهای بدون آلودگی شروع شده است. در پایان سال آینده میلادی، مرسدس بنز شروع به تولید مجموعهای از اتوبوسهای شهری مجهز به سیستم تمام الکتریکی بر اساس پرفروشترین اتوبوس دنیا، یعنی مرسدس بنز سیتارو میکند.
طراحی ماژولار بستههای باتری
مرسدس بنز بهتازگی تولید پنجاه هزارمین اتوبوس سیتارو را جشن گرفت؛ اما توسعهی یکی از بهترین اتوبوسهای شهری در جهان همچنان ادامه دارد. پس از تولید پلتفرم جدید هیبرید سیتارو که با سیستم محرکه دیزلی و یا پیشرانه بنزینی کار میکند، قدم بعدی مرسدس بنز تولید اتوبوس تمام الکتریکی سیتارو است؛ این اتوبوس انرژی محرکهی خود را ازباتریهای لیتیوم یون دریافت میکند. طراحی ماژولار بستهی باطری به این معنی است که روشهای سفارشی انطباق را میتوان برای تطبیق با طیف گستردهای از برنامهها و الزامات ترافیک شهری طراحی کرد.
همچنین امکان شارژ اتوبوس الکتریکی از سوکت برق در انبار، به مرسدس بنز این امکان را میدهد که اتوبوس سیتارو را بهعنوان گزینهای به همراه طیف وسیعی از روشهای شارژ متوسط عرضه کند. این اتوبوس الکتریکی توسط موتورهای الکتریکی هاب درون چرخ در محور عقب حرکت میکند؛ سیستمی که طی سالهای اخیر در سیتارو G بلوتک (G BlueTec) هیبرید به اثبات رسیده است.
کاهش مصرف انرژی
یکی از ویژگیهای ویژهی اتوبوس برقی سیتارو با سیستم محرکه تمام الکتریکی، مدیریت حرارتی دقیق سیستم محرکه اتوبوس و سیستمهای کنترل آب و هوا است. مدیریت حرارتی بهطور قابل توجهی باعث کاهش مصرف انرژی میشود و انرژی صرفهجویی شده برای گسترش محدودهی حرکت اتوبوس بدون تغییر اندازهی باتری استفاده خواهد شد.
آزمایش موفقیتآمیز کارکرد و استقامت
سیتارو مجهز به سیستم محرکه تمام الکتریکی در حال حاضر تحت چرخهی جامعی از آزمایشها قرار گرفته که پیش از این برای دیگر اتوبوسهای ساختهشده توسط مرسدس بنز نیز اجرا شده است. نمونههای اولیه اتوبوس الکتریکی سیتارو، پیش از این آزمایش زمستان را در دماهای بسیار سرد مدار قطب شمال و آزمایش تابستانی را در گرمای سیرا نوادای اسپانیا با موفقیت پشت سر گذاشتهاند.
آزمایش استقامت اتوبوس به همراه جزئیات دقیق دنبال خواهد شد تا اطمینان حاصل شود که اتوبوس برقی مرسدس بنز سیتارو در مقایسه با یک اتوبوس شهری متداول قادر به ارائهی حداکثر دسترسی است. برنامهی مرسدس بنز این است که تولید سری کاملا الکتریکی اتوبوس شهری سیتارو را در پاییز سال آینده انجام دهد. این برند آلمانی سازنده اتوبوس پیش از این بهخوبی اثبات کرده که در حال حاضر شریک خوبی برای بستن قرارداد همکاری با سازمانهای اتوبوسرانی و حمل و نقل بین شهری است.
هارتموت شیک، رئیس بخش اتوبوس دایملر، میگوید: اتوبوس شهری ما هیچگونه انتشار آلودگی ندارد و در جادههای شهری، فوقالعاده آرام و کمصدا است. مهندسان دایملر در حال انجام آزمایش کامل نمونهی اولیه اتوبوس جدید تحت سختترین شرایط هستند. با استفاده از فناوریها و بهینهسازی نوین، که شامل یک سیستم ماژولار برای منبع تغذیه و همچنین مدیریت حرارتی بهینه است، افق روشنی پیش روی سیتارو قرار دارد. اتوبوس الکتریکی سیتارو با سیستم محرکه باتری الکتریکی، نقطهی عطف جدیدی در ترافیک شهری و سیستمهای حمل و نقل بین شهری ایجاد میکند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد