عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بی‌ آبی،افیون، بیکاری و... معضل بزرگ حاشیه نشینان شرق کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس وضعیت حاشینه نشینان استان سیستان و بوچستان را اسفناک ارزیابی کرد و از تخصیص اعتبار ویژه برای بهبود وضعیت اشتغال برای جوانان این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۶۹۷۸
بی‌ آبی،افیون، بیکاری و... معضل بزرگ حاشیه نشینان شرق کشور

محمدرضا بادامچی در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون توجه خانه ملت به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: با سفری که به تازگی با برخی نمایندگان به استان سیستان بلوچستان داشتیم متاسفانه افزایش حاشیه نشینی در شهرها و روستاهای این استان بعنوان یکی از بزرگترین آسیب اجتماعی مردم این منطقه مشاهده میدانی شد.

وی رقم حاشیه نشینی این در استان پهناور را بیش از 300 هزار نفر برآورد کرد و افزود: حاشیه نشینان این استان از فقدان کمترین امکانات رفاهی اجتماعی در رنج به سر می برند و باید گفت دور از شأن و منزلت نظام است افرادی با چنین شرایطی گذران زندگی می کنند.

این نماینده مجلس عمده ترین مشکل مناطق حاشیه نشین در استان شرقی کشور را معضل شدید بیکاری و عدم بستر لازم برای اشتغال جوانان دانست و خاطر نشان کرد: برخی از نقاط اطراف شهرها حتی از آب آشامیدنی برخوردار نبوده و آب شرب مردم با تانکر تامین می شود. از طرفی افیون و اعتیاد سراسر این بخشها را در بر گرفته است.

بادامچی نرخ بیکاری در مرکز استان یعنی زاهدان را تا30 درصد ارزیابی نمود و تصریح کرد: در جنوب سیستان و بلوچستان این آمار به 50 درصد افزایش می یابد. به همین دلیل بیشترین محورهای گفت و گو و جلسات ما در بخش های مختلف سیستان و بلوچستان در خواست تامین اشتغال جوانان بود و مردم تاکید داشتند مسئولین باید معضل بیکاری استان را برطرف کنند.

وی در همین ارتباط افزود: متاسفانه با بررسی هایی که انجام شد آموزش های فنی حرفه ای بعنوان اهرم اصلی اشتغال در این منطقه پر جمعیت از کشورمان به روز نیست و خود همین موضوع بر فراوانی بیکاران جامعه می افزاید.

نایب رییس پیشین کمیسیون اجتماعی با بیان اینکه سازمان های حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد اقشار هدف را مورد پوشش قرار می دهند، یادآور شد: متاسفانه فقر و تنگدستی بطور گسترده در استان وجود دارد و حمایت های این قبیل ارگان ها با وجود تلاش وافر مسئولین، پاسخ گوی تقاضای مردم منطقه نیست.

بادامچی با نگاهی راهبردی به بحث آسیب های اجتماعی در نقاط مرزی کشور اظهار داشت: خوشبختانه اقوام ما در این مناطق اعم از شیعه و سنی با صمیمیت کامل در کنار هم زندگی می کنند اما باید توجه داشته باشیم، بخاطر جمعیت زیاد اهل تسنن در استان باید بیشتر به موضوعات رفاهی و منزلتی آنها اهتمام کرد تا خدایی نکرده زمینه سوء استفاده معاندان نظام از فقر این مردم فراهم نشود. به ویژه اینکه این عزیزان نزدیک مرز هستند و امکان هر نوع تهدید سیاسی اجتماعی برای آنها وجود دارد.

وی در ادامه نظر به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حل مشکل آسیب های اجتماعی در کشور و گوشزدهای مکرر ایشان به مسئولین امر، خاطر نشان کرد: کمیسیون بطور دوره ای از استان های هدف دیدار دارد و در دیدار با شهروندان مسایل و دغدغه های آنها را مورد برسی قرار می دهد و گزارشات ما به سمع و نظر معظم له می رسد.

بادامچی در پاسخ به این سئوال که در بازگشت از سفر استان سیستان و بلوچستان گام بعدی نمایندگان برای رفع مشکلات رصد شده مردم این مناطق چیست، گفت: بنا داریم بخشی از مبلغ 1.5 میلیارد دلاری را که برای کمک به صندوق توسعه اشتغال در مجلس تصویب شده است ، بطور ویژه برای بهبود وضعیت اشتغال به زاهدان و بخش های تابعه آن اختصاص دهیم.

وی افزود: درصدد هستیم با دعوت از مقامات عالی رتبه به کمیسیون با بیان واقعیت ها و مشکلات این قبیل استان ها حل مشکلات مناطق محروم کشور را تسریع بخشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها