رویترز در تحلیلی با توجه به عدم حمایت کشورهای عربی از تمایل عربستان سعودی برای تقابل‌ مستقیم با ایران نوشته، اقدامات محمد بن سلمان علیه ایران ناکام مانده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۸۲۸

به گزارش فارس، این رسانه انگلیسی با اشاره به نشست ضدایرانی چند روز پیش وزرای خارجه کشورهای اتحادیه عرب در قاهره نوشته است:سران کشورهای عرب، تهران و گروه حزب‌الله را به بی‌ثبات کردن خاورمیانه متهم کردند، اما نتوانستند بر سر اقدامات ملموس علیه آنها به توافق برسند.

رویترز نوشته است: این اقدامات، منعکس‌کننده سیاست خارجی ستیزه‌جویانه جدیدی است که ولیعهد محمد بن سلمان جلودار آنهاست. او که در دوران حکومت پدرش، ملک سلمان قدرت قابل توجهی کسب کرده، مشتاق است وارد تقابلی مستقیم‌تر با ایران شود.

با وجود این ناکامی‌ها اما محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در مصاحبه با روزنامه‌ نیویورک‌تایمز گفته، عربستان سعودی و کشورهای عربی با حمایت ترامپ به آرامی در حال ایجاد یک ائتلاف علیه ایران هستند.

البته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان به ولیعهد ماجراجوی سعودی توصیه کرد اینک که به فکر الگوبرداری از مشی و رفتار دیکتاتورهای معروف منطقه افتاده، اندکی تامل و تفکر کرده و قدری هم به سرنوشت محتوم آنها در سال‌های اخیر بیندیشد.

به گزارش مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی اظهار کرد: اشتباهات ولیعهد ماجراجوی سعودی که تازه‌ترین مورد آن رسوایی مداخله در امور داخلی لبنان بود، هم‌پیمانان سنتی عربستان را نیز به زحمت و تکاپو انداخته است.

عربستان مراقب ترکش‌ها باشد

در همین حال فرمانده کل سپاه درباره رویکرد خصمانه عربستان سعودی علیه ایران و حزب‌الله، گفت: متاسفانه عربستان ‌دست‌نشانده استکبار است و همکاری اطلاعاتی و امنیتی اش با اسرائیل بارها اثبات شده است. طبیعی است که سعودی‌ها خودشان را در جبهه مقابل انقلاب اسلامی ببینند.

به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری در نشست خبری اظهار کرد: حرف ما این است که نه با دست‌نشانده‌های استکبار، بلکه با خود شیطان بزرگ و عامل اصلی یعنی آمریکا و اسرائیل کار داریم. به همین دلیل خویشتنداری ایران را در برابر عربستان می‌بینیم و نمی‌خواهیم وارد مقابله مستقیم با آنها شویم و توصیه می‌کنیم دست از این کارها بردارند، وگرنه در جبهه مقابل انقلاب هستند و ترکش‌های آن را دریافت می‌کنند.

فرمانده سپاه با تاکید بر این‌که هرجا ملت‌های اسلامی تحت ظلم باشند از آنها حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: در کشورهای دیگر از جمله یمن حمایت‌های ما تفاوت دارد و کمک‌های ما باید به درخواست حاکمیت باشد. جعفری افزود: در آنجا حکومت در دست انصارالله است و کمک‌های ما نیز در حد کمک‌های مستشاری و عمدتا معنوی است. وی اظهار کرد: سرنوشت جبهه مقاومت به هم گره خورده و همه با هم اتحاد دارند و اگر اسرائیل به گوشه‌ای از آن حمله کند باقی جبهه به کمک خواهند رفت. فرمانده سپاه در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات اخیر غربی‌ها درخصوص توان موشکی ایران، تاکید کرد: مذاکره در مورد توان موشکی را از جوانی و ناپختگی رئیس‌جمهور جدید فرانسه می‌دانیم. او زود به این نتیجه می‌رسد که این تلاش بی‌ثمر است.

وی با بیان این‌که ایران به هیچ وجه اجازه مذاکره بر سر توان موشکی را نخواهد داد، گفت: دولت هم به هیچ‌وجه دنبال این موضوع نیست و غربی‌ها هم بزودی متوجه بی‌نتیجه بودن تلاش خود می‌شوند. سرلشکر جعفری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که هویت حزب‌الله به سلاحش است، تصریح کرد: طبیعی است که حزب‌الله باید به بهترین سلاح برای امنیت مجهز شود و این موضوع قابل مذاکره نیست و همه ملت لبنان به جز چند گروه کوچک دست نشانده ، از سلاح حزب‌الله حمایت می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها