«تاریکی شب، روشنایی روز» روی میز تدوین رفت

یک عاشقانه 40سـاله

سریال تلویزیونی «تاریکی شب، روشنایی روز» به نویسندگی و کارگردانی حجت قاسم‌زاده اصل در حال آماده شدن برای پخش است. این سریال روایتگر عشقی 40 ساله است و داستان بهنام طریقت را روایت می‌کند که سال‌ها پای عشقش می‌ایستد و وفادار می‌ماند. نقش جوانی این شخصیت را روزبه حصاری و نقش میانسالی‌اش را فرهاد قائمیان بازی می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۹۶۴۶۳
یک عاشقانه 40سـاله

فرخ نعمتی، سیدمهرداد ضیایی، احسان امانی، امیرحسین مدرس، حمیدرضا آذرنگ، روزبه حصاری، سام کبودوند، پرویز پورحسینی، ناصر ممدوح، سیدجلال فاطمی، رضا امامی و... دیگر بازیگرانی هستند که در این مجموعه بازی می‌کنند. این سریال به‌زودی از یکی از شبکه‌های سیما روی آنتن می‌رود.

وفاداری به عشق

حجت قاسم‌زاده اصل، نویسنده و کارگردان تاریکی شب روشنایی روز، درباره داستان این مجموعه به جام‌جم گفت: این سریال روایتگر زندگی بهنام طریقت است که با تنهایی‌هایش کنار آمده. او خانواده گرمی دارد، اما حسرت‌‌های گذشته دور زندگی‌، دست از سرش بر‌نمی‌‌دارد. همه آدم‌ها باید زمانی تصمیم بگیرند بین معروف بودن، محبوب بودن و مفید بودن یکی را انتخاب کنند و شخصیت داستان ما مفید بودن را برگزیده است. در مجموع، این سریال داستانی عاشقانه دارد که در بستری سیاسی ـ تاریخی رخ می‌دهد. داستان عشقی که سیاست تباهش کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که معمولا شما در ساخته‌هایتان به جزییات زندگی توجه می‌کنید، آیا این اتفاق در این سریال هم افتاده است؟ توضیح داد: مجموعه تاریکی شب روشنایی روز دور از ساخته‌های قبلی‌‌ام نیست و تنها تفاوتش در این است که اندکی پس‌ زمینه سیاسی دارد، اما داستان، داستان زندگی آدم‌هایی است که فرصت زندگی کردن از آنها دریغ شده است. در این مجموعه به آدم‌ها و روابطشان می‌پردازیم. ما به مفاهیمی همچون وفاداری، سر پیمان ماندن، احترام به خانواده، همبستگی، عشقی که باید ارج گذاشت و... توجه ویژه داشته‌ایم.

این کارگردان ادامه داد: زمان این مجموعه مربوط به دهه 50 و زمان حال می‌شود و به شکل موازی در قصه روایت می‌شود. ضمن این که زمان قصه واقعی است و اتفاقات سیاسی و اجتماعی آن روزگار در تار و پودش دیده می‌شود، اما آدم‌ها ساخته ذهن خودم هستند.

وی درباره انتخاب بازیگران و این که آیا هنگام نگارش فیلمنامه به آنها فکر کرده است، گفت: هیچ وقت زمان نگارش به بازیگران فکر نمی‌کنم، چون ممکن است بنا به دلایلی همکاری میسر نشود. این مجموعه هم مستثنا از دیگر کارهایم نیست. در مرحله پیش تولید برای هر نقش دو یا سه بازیگر را نامزد انتخاب کردیم و خوشبختانه با انتخاب‌های اول به نتیجه رسیدیم و بندرت کار به انتخاب‌های دوم و سوم کشید.

قاسم‌زاده درباره تفاوت ساختار این مجموعه با دیگر کارهایش توضیح داد: ساختار این مجموعه به خاطر فلاش‌بک‌ها متفاوت است، حتی خودم کنجکاو هستم که آیا تماشاگر با این ساختار ارتباط برقرار می‌کند یا خیر. به هر حال باید منتظر بود و نتیجه را دید.

کارگردان تاریکی شب روشنایی، روز درباره انتخاب فرهاد قائمیان برای نقش محوری سریال گفت: تاکنون با او در سه کار همکاری داشته‌‌ام. به نظرم فرهاد قائمیان و دیگر بازیگران این مجموعه به‌درستی انتخاب شده‌اند. ضمن این که من با بازیگران ثابت کار می‌کنم و این به هیچ وجه ایراد نیست. گاهی هم از بازیگران جدید در کارهایم استفاده می‌کنم. در مجموع نقش بهنام طریقت دشوار بود و باید بازیگری انتخاب می‌شد که بتواند برای نقش انرژی بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که صحنه‌های مربوط به دهه 50 را در کجا تصویربرداری کرده‌اید، عنوان کرد: گاهی شاهد هستیم دوستان و همکاران به جای نشان دادن دهه50، لوکیشن را طوری طراحی می‌کنند که متعلق به دهه 30 یا 40 است. در حالی که ما خیلی فاصله با دهه 50 نداریم. بنابراین در این مجموعه دهه 50 را به شکل واقعی در تهران طراحی و اجرا کردیم.

یک دانشجوی معترض

روزبه حصاری، بازیگر تاریکی شب روشنایی روز، درباره نقشش در این سریال به خبرنگار ما گفت: نقش بهنام طریقت را بازی می‌کنم که در دهه 50 حضور دارد. او یک دانشجوی معترض به فضای سیاسی زمان خودش است و این اعتراض بخش مهمی از زندگی‌اش را به خودش اختصاص داده و در حین مبارزه، اتفاقاتی برای او رخ می‌دهد. البته بیشتر از این نمی‌توانم توضیح بدهم، زیرا قصه لو می‌رود.

وی درباره ویژگی‌های نقشش تاکید کرد: ایفای هر کاراکتری جاذبه‌های خود را دارد، زیرا روحیات هر فرد مختص خودش است. بهنام هم روحیات خاصی دارد و یک جوان دغدغه‌مند است که برای هدفش تلاش می‌کند. او ایده‌آل‌گراست و من این ویژگی‌های او را دوست داشتم و از همه مهم‌تر کار کردن با آقای قاسم‌زاده در کسوت نویسنده و کارگردان برایم جذاب بود. او توانمندی بسیاری در شخصیت‌پردازی دقیق کاراکترها دارد و بازیگر وقتی قرار است نقشی را در کارهای او بازی کند، تمام جزییات شخصیت را در اختیار دارد و طبق فرمول پیش می‌رود تا به نقش برسد.

این بازیگر ادامه داد: بهنام طریقت برای مخاطب آشناست، زیرا از نسلی است که بخش عمده آنها در قید حیات هستند. گرچه من آن دوره را ندیده‌ام، اما با صحبت با خانواده و مطالعه با شرایط آن دوران آشنا شدم.

حصاری با اشاره به دومین همکاری‌اش بعد از سریال «یادآوری» با حجت قاسم‌زاده اصل گفت: حتی اگر ده بار دیگر هم در این شرایط قرار بگیرم، باز هم علاقه‌مند هستم که با آقای قاسم‌زاده کار کنم، زیرا کار کردن با او لذتبخش و مملو از یادگیری است. او فرزند زمانه خودش است، اما از زمانه‌اش جلوتر است. ما انسان‌هایی از تبار اندیشه در جامعه داریم و بدون شک یکی از آنها این کارگردان است.

وی با اشاره به تعامل در ساخت کارهای هنری گفت: تعامل نقش مهمی در ساخت یک اثر دارد. گروه مثل یک ارکستر است که اگر یک نفر هارمونی نداشته باشد، کل گروه زیر سوال می‌رود و ویژگی آقای قاسم‌زاده این است که رهبر خوبی برای این ارکستر است و بازیگر براحتی و با مشورت با او به نقش می‌رسد. همچنین فیلمنامه‌های او سطحی نیست و عمق دارد، به همین دلیل بازیگر برای کارش انرژی بیشتری می‌گذارد.

چالش‌های دوست‌داشتنی

فرهاد قائمیان، درباره پذیرش نقش میانسالی بهنام طریقت در مجموعه تاریکی شب روشنایی روز، به جام‌جم گفت: این مجموعه یک فیلمنامه درجه یک دارد. فیلمنامه، مهم‌ترین مساله‌ای است که همیشه قبل از بازی به آن توجه می‌کنم. خوشبختانه فیلمنامه این سریال بسیار خوب نوشته شده و قرار بود با کارگردانی کار کنم که فقط برایم رفیق نیست، بلکه خیلی هم توانمند است. نقش بهنام طریقت خیلی حساس است و خوشحالم که آقای قاسم‌زاده به من اعتماد کردند و این افتخار را داشتم که برای ایفای این نقش انتخاب شدم.

وی ادامه داد: بازی در سریال تاریکی شب روشنایی روز، سومین همکاری من با حجت قاسم‌‌زاده ‌اصل است و افتخار داشتم دوباره در کنار این کارگردان، نقشی ایفا کردم. متن، بستر عاشقانه و سیاسی دارد و در مقطعی از تاریخ ایران می‌‌گذرد. این برای من خیلی دوست‌‌داشتنی است.

این بازیگر درباره ویژگی‌های شخصیتی بهنام طریقت توضیح داد: این شخصیت خودش یک تاریخ است. او مراحل مختلفی را در زندگی پشت‌سر گذاشته و از سوی دیگر، گذشته همچنان با او در حرکت است. مسلما یکی از جذابیت‌‌های نقش بهنام طریقت همین خصوصیات اوست. ضمن این‌که در قالب زندگی بهنام، مقاطع مختلف تاریخی و حضور آدم‌ها و روابطشان دیده و مرور می‌شود. در مجموع چالش این شخصیت برایم جالب است.

قائمیان درباره این که کارگردان تا چه میزان دست شما را برای خلق نقش باز گذاشته است، عنوان کرد: وقتی فیلمنامه چارچوب درست داشته باشد و شخصیت پردازی سنجیده و با دقت زیاد طراحی شود، مسلما بازیگر هم در اجرا با خودش چیزهایی می‌آورد، اما هدایت کارگردان اهمیت زیادی دارد. آقای قاسم‌زاده به خاطر اشراف زیادی که به کارش دارد، بهترین راهنما برای بازیگر است و اگر او نبود، حتما کار لنگ می‌زد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها